Luzerne bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Luzerne bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:24

hoi allemaal

Ik heb een E-pony die ik luzerne wil bijvoeren want ze is niet zo'n super hooi eter. Ik wilde haar dan gewoon haar normale voer geven dat is 11/2 kilo krachtvoer, 3 plakken hooi per dag(dikke plakken) en luzerne zeg maar gaan voeren. Ik geef haar altijd best veel hooi maar dat laat ze dan liggen. Dat vind ik niet zo prettig want ze is nooit zo heel erg dik een beetje mager altijd in de winter.
Waar moet ik opletten met luzerne?

groetjes

Paintlinger

Re: Luzerne bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:16

Ik voer luzerne brok, misschien is dat een optie?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 15:38

Kan ik gewoon hooi bijvoeren. en zitten er veel eiwitten in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:40

Hé, interessant topic.
Ik heb er ook al naar staan kijken. Ik weet niet precies, maar gezien Luzerne net als hooi ruwvoer is, weet ik niet hoe je het het beste kunt aanpakken. Qua voedingswaarde weet ik het niet, in ieder geval bevat het veel goeie eiwitten (waar zelfs eiwitgevoelige paarden tegenkunnen), schijnt het dikke ruwvoerbuiken te voorkomen, minder nazweten, glanzende vacht etc. Maar ik weet niet of dat een verkooppraatje is?

Ik ben benieuwd naar de komende reacties.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:46

Ik voer het zelf in de winter ook bij omdat mijn paardje dan slecht op gewicht te houden is. Ik heb de lucerne van Hartog en als ik mij goed herinner gaan ze uit van een kilo voer per 100 kilo lichaamsgewicht als je ze volledig op de lucerne houd. Mijn paard krijgt een halve tot een hele emmer per dag bij haar hooi en doet het daar goed op. Wel is het wisselend of ze het graag eten, die van mij eet het wel maar het is niet haar eerste keus, heb ook wel pony's die er stapelgek op zijn. Mijn paard krijgt er inderdaad geen ruwvoerbuikje van, al helpt het wel om haar iets ronder te houden.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 07:51

die van mij moet inderdaad ronder gehouden worden. Ik heb ook de informatie gelezen van hertog en daar staat als ik het goed onthouden heb dat er ook een melasse in zit. Ik vroeg me af of ik dan niet dubbel zou gaan voeren omdat mijn pony op equrail Qi staat en niet op biks hier kan zij niet tegen. denken jullie dat ook

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:57

Er zit inderdaad melasse in de lucerne van Hartog, daardoor is het ook stof/stuif vrij en dus goed voor stofgevoelige paarden. Ik heb geen ervaring met Qi, heb alleen een tijdje de karaktermix geprobeerd, maar zit daar dan veel melasse in ? Denk niet dat samen voeren een probleem is als je de lucerne alleen als bijvoer gebruikt.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 13:06

ik gebruik lucerne alleen als bijvoer. Kan ik het gelijk met me krachtvoer geven?

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:12

ik gebruik lucerne ook in de winter voor mijn paardje die 's winters net altijd even iets te dun wordt.

ik geef hem een halve emmer savonds, en daar bovenop zijn brokken en granen.

en daar doet hij het prima op!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:38

Luzerne heeft een eiwitpercentage van 16-21 %. Zeer geschikt om veel melk te geven als koe.

Citaat:
De gevolgen van teveel eiwit
Voor het uitscheiden van het restproduct ureum gaat het paard meer plassen en dus ook meer drinken. De lever en nieren worden zwaarder belast.
Een paard kan allergisch zijn voor bepaalde eiwitten. Voer je teveel eiwitten dan zullen de allergieklachten verergeren. "Bultjes" en "dikke benen" zijn bekende eiwitgerelateerde symptomen.
Plotselinge verhoging van de hoeveelheid eiwitten kan door de verstoring van de darmflora indirect hoefbevangenheid, koliek of diarree veroorzaken.
Een teveel aan eiwit lijkt een (mede-)oorzaak te zijn voor het ontstaan van zomereczeem.
Een teveel aan eiwit lijkt een oorzaak te zijn voor mok.

Wat kun je er aan doen om het eiwitoverschot te verminderen?
Koop een krachtvoeder met een zo laag mogelijk eiwitgehalte (VREp).
Voer niet meer krachtvoer dan noodzakelijk is. In bijna alle gevallen heeft een paard niet eens krachtvoer nodig! Heeft je paard meer energie nodig dan de standaardportie krachtvoer/ruwvoer kan leveren, voer dan niet de hoeveelheid krachtvoer op (en daarmee de eiwitten), maar voer je paard bij met haver en/of plantaardige olieen. Je paard krijgt dan meer brandstof binnen zonder dat je teveel extra eiwitten voert.
Voer zoveel mogelijk ruwvoer. Paarden hebben meer moeite om in de dunne darm eiwit op te nemen afkomstig uit ruwvoer dan eiwit afkomstig uit krachtvoer. Ook om andere redenen is het beter om aan je paard eerder meer ruwvoer dan krachtvoer te verstrekken!
Bij overschakeling op eiwitrijker voer moet je dit geleidelijk doen. De goede bacterieën in de darmen krijgen dan de kans zich te vermeerderen en zullen steeds meer eiwitten verwerken, eiwitten die niet meer door het paard zullen worden opgenomen.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:21