Ringworm, en nu? welke behandelingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Ringworm, en nu? welke behandelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:15

Kom ik vanochtend terug van vakantie, blijkt dat irena ringworm heeft. 3 plekjes, waarvan 1tje open ligt en allemaal vliegen in gaan zitten (Dus lekker aan het ontsteken Verdrietig )

Goed, alle borstels schoongemaakt en 2 aparte tassen met poetsspullen gemaakt. (ze staat samen met haar dochter judy op de wei) Ook alle spullen die ik voor irena gebruik helemaal schoongemaakt & in een aparte kist gedaan, gescheiden van judy's spullen.
Veearts gebeld.. die komt vanmiddag nog langs. (weet niet precies hoelaat, hij belt me nog)
Welke behandelingen zijn er, & hoelang duren die gemiddeld.. voordat het over is?Oja, het zit op haar hoofd (2 plekken) & ook 1 plekje onder dr buik, die nu ook nog ontsteekt...

En nog een probleem;De ponys van elkaar scheiden is onmogelijk ...
Al staat er maar een miniscuul draadje tussen ze in, raken ze helemaal in paniek .. & houden ze niet meer op met naar elkaar hinniken & langs het hek rennen..(en ja, dat houden ze net zo lang vol totdat ze weer bij elkaar staan)
Hoeveel kwaad kan dat?

Hoop dat iemand wat antwoorden voor me heeft Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 11-08-06 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

delerium

Re: Ringworm, en nu? welke behandelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:16

Wassen met Imaverol is het enige. 4x met steeds een dag of 3/4 daartussen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:25

las ergens anders op internet iets over een of andere prik die de veearts ze kan geven... ?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:29

och jee, weet hoe lastig het is wij hebben het ook gehad op stal..
mijne heeft het gelukkig alleen op het hoofd gehad, en de andere 2 zaten er helemaal onder van top tot teen.

goed behandelen, korstjes er eventueel even af halen en dan goed imavernol erop smeren,
wij deden het om de dag, 1e paar keren het paard helemaal wassen met imavernol en later alleen de plekjes...
het duurt wel een dikke maand voor het weg is(je ziet het vanzelf als er geen korstjes meer op komen) en dan moet het haar nog aangroeien, ben je mooi even zoet mee Rolleyes pff..

even spul wassen (eventueel ook met imavernol) dekens, halster, poetsspullen etc... en dan als het weg is even de gebruikte spullen nog een keer wassen.

dus gewoon even strikt aan houden om de dag behandelen met imavernol dan moet het goedkomen Lachen

je heb dikke kans dat die andere het ook krijgt, als ze met elkaar in aanraking komen, gewoon proberen goed te behandelen en zo het ergste besmettingsgevaar een beetje achterwege te houden.... verder kun je er vrij weinig tegen doen als ze niet bij elkaar weg kunnen..

succes Ach gut

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:57

Wondjes wassen met betadine.
En ik zou hem/haar wel apart zetten wegens besmettings gevaar.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:48

Heerlijk als dat gebeurt he?
hier is het ook losgebroken.
6 paarden elke 3 dagen wassen, 30 dekjes in de was en steeds na elke rit weer wassen, alle 6 de paarden hebben een onwijze poetskist die om de 2 dagen met Imaverol word ontsmet etc etc.
Ik ben er erg druk mee en 1 dier zit werkelijk compleet onder de wonden van het vele schuren, die wordt er knettergek van.
Ook hier is apart zetten onmogelijk, dus iedereen steekt continue de ander weer aan en daar is verder weinig aan te doen.
wat je ook kunt laten doen is inenten, 2X laten doen en je bent er weer vanaf Ja
Hier is het ergste al voorbij gelukkig, nog 2 behandelingen met Imaverol en dan hoop ik ervan af te zijn Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 13:53

oh, succes! Jep, de dekjes & dekens moeten ook gewassen worden, maar ben net 2 dagen terug van vakantie, & mams kijkt al zo vrolijk van de was van 10 dagen van 5 personen..... Dus alles zit geisoleerd in een kist Nagelbijten / Gniffelen

Ik kan pas maandag mn imaverol ophalen, dat lukte niet meer op vrijdagavond Verdrietig

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:34

Voor de poetskisten en borstels kun je toch net zo goed dettol gebruiken of soda?
Ik vind het geen probleem om overal imaverol voor te pakken, maar mijn bankrekening klaagt over een leeg gevoel. En schimmeldodend is schimmeldodend als het aankomt op producten!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:36

idd, zo goedkoop is het niet, en je blijft wel een tijdje bezig.

gelukkig hadden wij iemand op stal die bij DA werkt die had zon grote liter fles mee genomen, daar kun je wel een mooi poosje mee heen... maar moet er niet aan denken telkens voor een paar keer die kleine flesjes te halen.....

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:39

ik heb een rare tip maar wat wel elke keer bleek te werken gezien van een doe het zelf boer alleen niet op open wondjes doen maar alleen op de ringworm plekken verlopen motorolie smeren klinkt raar ik d8 ook kan nooit goed zijn maar elke keer bleek het super snel te werken.
Laatst bijgewerkt door latnahc2 op 12-08-06 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:53

Geen paniek! Als je het goed behandeld en meteen er mee beginnen, dan ben je er zo vanaf. Mits je alle spullen ook ontsmet die voor je paarden gebruikt. Imaverol is tegen schimmel maar weet je al zeker dat het ook schimmel is? Anders met Betadine wassen of met de oplossing behandelen. Zorg dat je handen goed ontsmet want het is ook besmettelijk voor mensen.

Als je de paarden niet kunt scheiden dan heb je kans dat de ander het ook krijgt. Het hoeft niet persé. Ligt ook een beetje aan de weerstand.

Wil je niet persé je paard helemaal wassen kun je de oplossing ook in een spuitflacon doen en hiermee je paard inspuiten. Ook eventueel het paard bespuiten wat nog geen schimmel heeft.

Er is inderdaad een inenting tegen schimmel, daar moet je je DA maar naar vragen.
Succes ermee!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:28

hier is het 100% zeker schimmel,dierenarts is van de week al langsgeweest ervoor.
Probleem is gewoon dat met zoveel spullen en paarden alles elkaar steeds weer aansteekt. 1X een halster niet wasse en voila, nieuwe besmetting.
ons erf ligt nu vol met bostels, halsters en peesjes die na gebruik meteen in een emmer Imaverol gaan en opdrogen voor nieuw gebruik.

en ander spul gebruiken.. tjah.. kan, maar ik durf het zelf niet goed aan. beter een paar tientjes extra en er echt vanaf zijn dan weken tot maanden ermee klooien ( wat uiteindelijk NOG duurder zal uitvallen)
Hier hebben trouwens 3 van de 6 echte tekenen van schimmel. de andere 3 lijken nergens last van te hebben, maar behandelen we preventief.

Nog even een vraag voor de profs onder ons Knipoog
een schimmelspoor kan maanden dan niet jaren overleven, hoe krijgen jullie de stallen 100% schoon?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:44

bij ons bleek het ook nog te zitten.. (hadden de stallen niet schoon gemaakt) en nieuwe paard wat in de box kwam waar het 2e paard stond dat het toen kreeg, die had het dus ook gekregen.... gelukkig vrij snel weer over, maar zo zie je dus wel dat het nog erggg lang in je stal kan blijven hangen...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 08:33

het is bij ons ook 100% schimmel, veearts is vdweek speciaal langs geweest, omdat ik twijfelde...
Ja, ik ben ook wel benieuwd hoedat jullie de stallen schoonmaken! daar heb ik nog totaal geen idee van hoedat ik dat moet gaan doen....

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:14

stallen kun je schoonmaken/ontsmetten met halamiet, is wel een rotklus want het moet ook een paar uur inweken, daarna goed schoonspuiten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:10

Lowara schreef:
hier is het 100% zeker schimmel,dierenarts is van de week al langsgeweest ervoor.
Probleem is gewoon dat met zoveel spullen en paarden alles elkaar steeds weer aansteekt. 1X een halster niet wasse en voila, nieuwe besmetting.
ons erf ligt nu vol met bostels, halsters en peesjes die na gebruik meteen in een emmer Imaverol gaan en opdrogen voor nieuw gebruik.

en ander spul gebruiken.. tjah.. kan, maar ik durf het zelf niet goed aan. beter een paar tientjes extra en er echt vanaf zijn dan weken tot maanden ermee klooien ( wat uiteindelijk NOG duurder zal uitvallen)
Hier hebben trouwens 3 van de 6 echte tekenen van schimmel. de andere 3 lijken nergens last van te hebben, maar behandelen we preventief.

Nog even een vraag voor de profs onder ons Knipoog
een schimmelspoor kan maanden dan niet jaren overleven, hoe krijgen jullie de stallen 100% schoon?

Stallen onsmetten met Halamid!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:43

halamid? waar kun je dat kopen? het maakt niet uit hoe agressief het spul is, in geval van nood gaat alles een paar dagen buiten slapen.
maar we vermoeden dat het gewoon elk jaar terug komt omdat het in de stallen blijft zitten.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:46

Lowara schreef:
halamid? waar kun je dat kopen? het maakt niet uit hoe agressief het spul is, in geval van nood gaat alles een paar dagen buiten slapen.
maar we vermoeden dat het gewoon elk jaar terug komt omdat het in de stallen blijft zitten.

Ik koop het waar ik ook m'n voer koop maar dan zou je eens moeten informeren! Misschien verkoopt je DA het ook.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:39

Bij ons hebben we ook wel eens ring worm gehad.
Mijn Da adviseerde me om het paard eerst te wassen (Met imivarol) en dan imivarol mengen met uierzalf en dan op de plekken smeeren.
Dan bleeft het langer zitten.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:41

en dan gewoon pure imavernol, of eerst nog mengen met water?

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:47

Ja,gewoon pure imivarol.
Als je bijvoorbeeld een half plastick bekertje met zalf heb doe je ongv 2 a 3 druppels in.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:30

oke ik zal het onthouden voor als het ooit nog eens nodig is Lachen