Niet willen aanspingen in linker galop???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justnon

Niet willen aanspingen in linker galop???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 07:11

Misschien weten jullie wat dit is..

Mijn paard heeft in ene last met de linker galop, een paar weken geleden was ik aan het rijden en ik wil aangaloperen op de linker hand en hij deed er heel moeilijk over en sprong verkeerd aan ( Dit is voor mijn paard heel vreemd want ik hoef normaal mijn been maar aan te leggen en hij gaat al) rechterhand was niks aan de hand, helaas kreeg mijn paard ook nog is een trap op het land tegen zijn borst waardoor er aardig wat schrammen en een grote vochtbult ontstond op zijn borst, ik heb hem toen stil gezet (alleen stappen en afspuiten) De bult was binnen 2 weken zo goed als weg doordat hij een stukje was opengesprongen en die is dus nu zo goed als weg, mijn paard liep wat onregelmatig en toen dat eigelijk over ging ben ik hem rustig aan gaan longeren, dat ging harstikke goed en ik zit er nu sinds een week weer rustig aan op, ik bouw het rusitg op met steeds 5 minuutjes langer, en nou was ik dus gister rustig aan het rijden en had even rechtsom gegalopeert en wilde dus links aanspringen en dat ging dus echt voor geen meter, hij spring dus elke keer weer verkeerd aan en ik moest echt moeite doen (lees: hoofd beetje naarbuiten zodat de druk op het ander been rust en geprobeerd vanuit schouderbinnenwaarts aan te springen) en zelfs dat had niet echt effect...
Wat zou dit nou kunnen? Verdrietig

Ludora

Re: Niet willen aanspingen in linker galop???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:14

Mss heeft het idd wat met de trap te maken en heeft ie iets aan zijn spieren. Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en een DA laten kijken !!

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 07:18

ja dat kan, maar hij had het voor de trap ook al Verdrietig

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:21

Tsja, dan zal het in mijn ogen eerder een rijtechnisch probleem zijn, en niet medisch, maar als ik in jou schoenen stond zou ik em eerst na laten kijken, dan weet je zeker dat je niets forceerd.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 07:23

kan hij aan de ongeerlijn wel goed aanspringen?, anders moet je even aan iemand vragen of hij/zij je paard aan de longe wil laten aanspringen, en dan moet jij helemaal niks doen , gewoon meeliften. teugels loslaten enz. succes

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 07:47

ja dat is ook wel een goed idee van het longeren, ik zal ook eens kijken of hij dan wel aanspringt aan de longeerlijn
Zo niet dan laat ik maar idd een veearts naar kijken...
Ik hoop dat het allemaal meevalt, ik maak me er toch wel druk om..

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:58

Ik zou het paard eens preventief laten nakijken, door bijvoorbeeld een dierenfysiotherapeut! Vooral omdat het een plotseling onstaan probleem is, denk ik niet aan iets rijtechnisch. Ik zie dit beeld vaker. Het paard kan bijv. vastgelegen hebben in de box of een glijer hebben gemaakt in het land. Veel suc-6!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:49

Lijkt erop dat ie ergens niet helemaal lekker los is. Ik denk bij galoopeer problemen (in dit geval links) aan het rechter achterbeen. en wel de heup.

Ik zou als ik jou was eens langs een kraker of osteopaat gaan. Of een goede fysio.
Ik ken er wel wat dus als je daar advies over wil PB maar

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:53

ik heb een balk neergelegt en net ervoor erovr springen in galop...

Justnon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 07:23

Bedankt voor jullie adviezen!!

Ik heb gisteren maar niet gereden, ik heb zaterdag een half uurtje les dus dan kan mijn instructeur mooi even kijken, ik had hem al gebelt maar hij zou het zo ook niet weten.
Hij zei idd ook dat het kan zijn dat ie vast heeft gelegen of een glijer gemaakt heeft op het land, aangezien die van mij nogal veel heen en weer loopt op het land.
(wat er om het land heen gebeurt is natuurlijk veeeeeeeeel interesanter dan gras Koe Vork )
Een Fysio is ook een goed idee, weet iemand een goede Fysio in de buurt van Hoorn (NH)

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:27

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 20:00

Heleen Slebos is fysio en osteopaat. www.fysio-osteo-paard.nl
Zij heeft mijn paard ook erg goed geholpen, Hij had ook veel problemen met het aanspringen in galop en na 1 behandeling is dat weer helemaal goed gekomen. Het is gewoon een heel ander paard geworden wat lekkerder in z'n vel zit.

Heb je ook het zadel nagekeken, kan ook best zijn dat het zadel niet meer goed ligt.