hevige epilepsie/vergiftiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

hevige epilepsie/vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 20:49

Vanavond kreeg ik een mail van een kennis van me waarin ze vertelt dat haar paardje ernstig ziek is, zij vroeg mij of ik hier wat over wist, ik heb geopperd of het misschien een vergiftiging van kruiskruid is, maar weet nog niet of de artsen haar daar op onderzocht hebben,

als jullie wat herkennen in haar verhaal, laat het dan weten, misschien heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt bij een paard.

Dit schreef zij mij:

"Als jij iets weet over voedselvergiftiging of andere oorzaken met als
symptomen epilepsie hoor ik het graag. Gentle staat in de dierenkliniek in
Utrecht vanwege enorme epilepsie en krijgt nog 5 dagen om vooruitgang te
laten zien anders moeten we haar in laten slapen. MRI en bloedonderzoek was
goed. Ik ben helemaal stuk en probeer alles om nog iets te kunnen doen."

alvast bedankt voor jullie meedenken.

henkv

Re: hevige epilepsie/vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:00

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 21:09

thanks, ik ga deze links alvast doorsturen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:49

Stel dat het toch op een vergiftiging lijkt en het kan geen JKK zijn, vraag eens of ze toevallig Heermoes (akkerpaardestaart) in de wei heeft staan.
Als een paard daar van gegeten heeft kan dat ook hele rare en diverse verschijnselen geven.

Ik hoop in elk geval dat het paard het red.
Heel veel sterkte gewenst, ook aan de eigenaresse.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 05:13

dank je

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:19

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar een stalgenoot heeft een paard die epilepsie aanvallen krijgt als hij bij ons op kleine uurlandjes stond. Hij had alleen last op deze kleine omheinde landjes met schrikdraad eromheen, in grotere weilanden met schrikdraad had hij geen last. De eigenaar gaat ervan uit dat het paard de epilepsie krijgt door het spanningsveld waar dit paard blijkbaar gevoelig voor is. Sinds het paard niet meer daar wordt neergezet heeft hij naar mijn weten geen last meer gehad.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 16:14

mmm, hier kan het niets mee te maken hebben omdat dit paard al een aantal jaar in hetzelfde land staat.

de da's spreken ook van epilepsie door vergiftiging.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:15

wel apart, toevallig heeft orisse ook weleens "aanvallen"die op epileptie lijken, maar ze staat echt maar zelfden op het land, en hooguit 3 uur per dag, altijd op dezelfde weide...

maar ze had ook echt van dat shaken en ze werd echt binnen een paar seconde helemaaal drijfnat van het zweed, shudden met dr hoofd enzo, gek rollen met dr ogen...

en vorige week had ze het opeens na het rijden, toen wou ze dus zich laten vallen, en kreeg zo'n aanval... dus nr buiten gelopen, zadel af en toen ging het wel weer redelijk... maar het is wle schrikken en erg raar..

ook haar bloed en ontlasting zijn vorige keer nagekeken en was allemaal in orde, en hart en longfuncties ook.... dus het was een raadsel..

nu komt dr weer een veearts, want dit is gewoon erg raar , als een paard zulke dingen gaat doen, dat klopt niet...

maar wel erg trouwens voor haar, moet ze d r paard in laten slapen omdat ie die aanvallen heeft???!! vreselijk !! Verdrietig

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 06:33

het gaat momenteel wel iets beter, maar de artsen hebben geen flauw idee wat er aan de hand is, het is dus niet zeker of ze verder opknapt, krijgt ze nogmaals zware aanvallen, dan word ze helaas ingeslapen.,

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:35

dat van orisse blijkt geen epileptie te zijn, dat heeft de veearst uitgesloten .

ze dacht dat oris waarschijnlijk vroeger een worminfectie gehad heeft, waardoor dr wat dingen o.a. aders zijn aangetast bij haar. hierdoor kan e rop sommige momenten bloedpropjes blijven hangen in de ader, waardoor er eventjes een soort "koortssluiting "ontstaat .... wat dus die aanval dan is....

ik vond het een aparte indicatie, maar het klinkt niet onmogelijk.
ook kon ze hierdoor dus bepaalde koliekverschijnselen vertonen. maar met rijden kon het geen kwaad zei ze, omdat het paard de "aanval"uit kanstellen zeg maar totdat je afgestapt zou zijn, en dat deed ze idd ook vorige keer, nadat het nichtje had gereden, ging ze pas raar doen en kreeg die aanval.

dus voorlopig kan ik met een gerust hard weer rijden, en ze hoefde geen medicijnen of aangepast voer volgens de veearts, het is een questie van anakijken of het echt heel erg word, en zo niet kan het lang goedgaan.

maarja tinkermuts, ik hoop dat het met dat andere paard nog goed gaat komen, dat ze toch nog wel ergens achter komen, dat is altijd het jammere aan beesten he, ze kunnen niets zeggen.. Huilen maar wens dr sterkte van me ! en laten we hopen dat ze achter de oorzaak kunnen komen Bloos oww wel erg hoor zoiets Boos! Huilen Verdrietig

groetjess

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:46

Dank je, fijn dat het met jou paard de goede kant opgaat, ik hoop dat je nog lang van je paardje kan genieten.

met gentle gaat het beter, ze is thuis en de da's weten niet wat het is, als Gentle toch weer een aanval krijgt laten ze haar inslapen omdat het z'on extreme aanvallen zijn dat Gentle het zo zwaar heeft dat ze haar dit niet meer aan willen doen.
maar tot nu toe gaat het redelijk.

iedereen bedankt voor het meedenken en de tips.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:13

Een pony van een kennis van mij had ook zoiets.
die heeft ook heel lang op de faculteit gestaan.
die bleek iets in d'r hoofd te hebben geloof ik.
Maar als ze die maar geregeld suikerklontjes voerde (ik weet het klinkt heel erg raar) dan kreeg ze geen aanvallen.