Het oog iets dikker en verkleuring van de iris?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Het oog iets dikker en verkleuring van de iris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:53

Hallo,

heeft iemand wel eens meegemaakt dat een paard zich ergens aan gestoten heeft en daarna het oog half dicht houdt, lichtelijk verdikt, maar niet echt opvallend (dit stuk hebben waarschijnlijk heel wat bokker meegemaakt.) Het oog ook lichtelijk traant, paar druppeltjes

MAAR: dat het oog na een aantal dagen begint te verkleuren, in iets van donkerblauwig.

Wie heeft zoiets als een meegemaakt en wat heb je eraan gedaan?

Ben erg benieuwd!

groet, Anke

Needje

Re: Het oog iets dikker en verkleuring van de iris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:57

Heb je er een DA bijgehad?
Ogen vind ik iets wat je nooit te lang moet aankijken.
DA zegt ook altijd dat als ene oog blijft tranen of hij gaat knijpen met een oog, je altijd moet bellen!
Dat blauwe duidt op verminderd zicht. Soms trekt t nog wel weg, maar in de meeste gevallen blijft ie verminderd zicht houden (of wordt zelfs blind!)

Kennisje heeft een keer per ongeluk r paard geraakt in z'n oog. Gelijk de DA erbij. Zalfje gekregen. Dat is helemaal goed gekomen. (zat ook een waasje op)

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:12

Niet zelf meegemaakt, maar ik ga wel helemaal met Needje mee. Met een oogprobleem zou ik geen enkel risico nemen en een dierenarts bellen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 13:24

We zijn al langs de kliniek geweest en hebben oogzalf gekregen.

Maar behalve zalf kan een DA toch verder niets doen...of wel?

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:45

Anke schreef:
We zijn al langs de kliniek geweest en hebben oogzalf gekregen.

Maar behalve zalf kan een DA toch verder niets doen...of wel?

Afhankelijk van wat het is evt antiobiotica of een ontstekingsremmer voorschrijven.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:08

Een paard van een kennis van mij heeft laatst per ongeluk een zweepje in zijn oog gehad. Daarna stond het oog ook wat "dikker" en zat er een blauwe schijn op. Dat blauwige is meestal cornea oedeem en geen drama, al kan ik dat natuurlijk moeilijk afleiden uit een tekstje alleen. Is er bij jouw paard getest of er verder iets geraakt is? Hebben ze er zo'n papiertje met kleurstof in gedaan? In ieder geval zou ik je aanraden elke dag verschillende keren zalf in de ogen te doen (en ervoor opletten dat je GEEN zalf met corticosteroïden erin neemt mocht het oog verder beschadigd zijn maar dat moet je DA nagaan). Bij ogen moet je wel eens geduld hebben, maar vaak komt het alsnog goed. Ook zou ik opletten met rijden in fel zonlicht en erg stoffige ruimtes.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 12:19

De DA heeft er niet naar gekeken. We zijn naar de kliniek geweest en hebben uitgelegd wat er aan de hand was en daar zalf voor gekregen,uiteraard vonden ze wel als het ernstig was dat we lamgs moesten komen.
De hoefsmid is net geweest en hij vond het allemaal meevallen.
Het ziet er nu na 4 keer zals ook al iets beter uit.
Hij heeft een beetje een donkerblauwe waas op 3/4 van zijn oog.
We gaan het gewoon een weekje goed zalven en houden het goed in de gaten, als het niet over gaat of erger wordt, is de DA zo gebeld.

Ik zal straks eens kijken wat voor een zalf het precies is!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:18

Doe er voor de zekerheid, als er geen contraststof in het oog gedaan is, maar 2 weken zalf in, oogletsels vragen soms wat tijd. Overigens, misschien hebben ze je dit wel gezegd op de kliniek, maar probeer altijd je tubetje zalf goed parallel aan het oog te houden zodat je per ongeluk niet in het oog prikt als je paard mocht schrikken. De meest courante oogzalf in België is Terramycine, een wit doosje met een blauwe rand. Hou je ons op de hoogte?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:51

Ik ga morgen toch even goed kijken wat het nu precies voor een zalf is.

We hebben die ooit eerder gebruikt in een zeer ernstige situatie en die zalf heeft toen wonderen verricht!
Nu hoop ik op een klein 'wondertje'