mager...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 08:54

Onze a welsh is altijd een stevige dame geweest ze is zelfs een keer zwaar hoefbevangen geweest.
Na veel rijden en streng dieet werd ze weer mooi slank.

Nu heeft zij al 3 en een halve maand een veulen dat ging erg goed ze kreeg alleen muesli en hooi ( op aanraden dierenarts )maar op het moment eet het veulen haar helemaal op het veulen is eigenlijk best zwaar maar de merrie gewoon broodmager. dus wil ik wat gaan bijvoeren maar als het veulen er over een maand af gaat wil ik ook weer niet dat ze te zwaar gaat worden.
Ik heb advies aan havens gevraagd (daar voer ik van ) en die raden mij aan om vertolac nogiets te gaan voeren speciaal voor zogende merrie's maar ik ben bang dat dat weer te veel voor haar is,
jullie begrijpen dat het een moeilijke situatie is .

Wie heeft dit ook meegemaakt en heeft wat toen gevoerd ?

Fjordenmaniak

Re: mager...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:52

fertolac denk ik, volgens mij is dat van havens.
Maar iedere merriebrok kan heel goed hoor!
Soms kun je er weinig aan doen, in ieder geval zorgen dat ze genoeg gras (en hooi) binnen krijgen, en aangevuld met een merriebrok omdat deze iets meer voedingsstoffen voor melkproductie hebben.
Ik heb het gelukkig niet meegemaakt met de moeder van mijn merrie, maar je hoort het wel vaker.
Scheidt je moeder en kind al? Anders kun je de tijd wat opbouwen, zodat ze niet continue aan de melkbar hangt.

Katoo71

Re: mager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:35

Nee het veulen loopt nog dag en nacht bij d'r moeder, ik ga toch iets merrie brok bijvoeren en zodra het veulen steeds minder bij de merrie loopt bouw ik het weer af denk ik