Paard afgekeurd op verlamde stemband

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Paard afgekeurd op verlamde stemband

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:58

Heeft iemand het ooit meegemaakt,
Mijn paard is afgelopen week gekeurd, alles was goed met hem,
maar de dierenarts constateerde een verlamde stemband, hierdoor is hij afgekeurd
ik vind dit erg vreemd want de dierenarts zegt dat hij hier verder geen last van zal hebben,
mits ik hem goed op conditie hou en hem niet te snel te hard laat werken (dus bv na 3 weken in eens meer als een uur rijden) ik vond dit al erg onlogisch, want ik zou dit ook niet doen als mijn paard geen verlamde stemband had.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

HummerTime

Re: Paard afgekeurd op verlamde stemband

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:58

Bedoel je iets van Cornage of zo??? Of een paard daar op afgekeurd wordt, weet ik niet. Wel dat het bij zware belasting erger is dan bij lichte arbeid. Het geeft een heel vervelend geluid bij het rijden (maar daar wen je wel aan ook al zal er vaak commentaar over komen) , en afhankelijk van de mate van Cornage kan het ook heel vervelend zijn voor het paard (wat ik dus veeeeeeel erger vindt dan wat lawaai bij het rijden)........

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:21

Ja op cornage wordt een sportpaard afgekeurd.ik neem aan dat je paard is gekeurd voor de sport.En dan is hij de pineut.Maar hij kan er best om leven hoor.Alleen als het erger wordt ,hoor je een fluitend geluid als hij zich er moet inspannen.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 01:54

je kan hem daar toch ook aan laten helpen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:38

Cornage operaties helpen lang niet altijd. Het risico wat ze bij de narcose lopen is hoger en als ze niet zo erg cornage hebben opereren ze ook niet zo snel eraan.
Het is vaak meer een last voor de eigenaar en de mensen eromheen dan voor het paard.
Alleen in ergere mate is het idd voor het paard vervelend en kun je een operatie overwegen.

We hadden oioit een lespaard wat het had. Hij had er niet zoveel last van maar de klanten vonden het verschrikkelijk en wilden er niet op rijden.
Uiteindelijk laten helpen maar is gestorven, hij kwam niet meer uit de narcose.... paard weg omdat "men" er last van had.
Erg jammer, doet de stalhouder ook nooit meer.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 10:40

Het rare is dat mijn paard wel wat blaast maar dat hij helemaal niet fluit.. voordat ik vanel uit de trailer haalde zei de veearts al, oh het is een burggraaf die hebben vaak last van cornage.. dit wil natuurlijk niet zeggen dat hij bij voorbaat hierop ging zoeken, maar zo'n gevoel had ik dus wel..
morgen laten we onze andere burggraaf keuren, die overigens ook geen last heeft van fluiten en dan ben ik benieuwd wat daar uit komt.
Verder springt er een volle broer van vanel in aken die ook afgekeurd is op cornage dus erg druk maak ik me niet

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:15

Vreemd, meestal keuren ze sportpaarden er ook gewoon mee goed (mits ze niet enorm fluiten/piepen, wat gehijg mag). Heeft hij wel een bronchoscopie gedaan, zodat je het met de camera kon zien? Grote kans dat een andere dierenarts hem (als het lichte mate is) gewoon goedkeurt.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:05

Kyona schreef:
Vreemd, meestal keuren ze sportpaarden er ook gewoon mee goed (mits ze niet enorm fluiten/piepen, wat gehijg mag). Heeft hij wel een bronchoscopie gedaan, zodat je het met de camera kon zien? Grote kans dat een andere dierenarts hem (als het lichte mate is) gewoon goedkeurt.

We hebben het inderdaad met de camera gechekt, de Dierenarts zei dat hij niveau 2 had, en dat 1 heel goed was en 5 op zijn slechts, Daarom blijf ik me afvragen waarom hij hem heeft afgekeurd..

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 15:48

Dat snap ik ook niet. Ik zat net een stuk te lezen over Peppermill het paard van John withaker en die is niet door de tweede bezichtinging heen gekomen omdat die lichte cornage had. (ook een burggraaf)

Toch ff een vraagje tusendoor Is cornage eigenlijk erfelijk ik kon er niet zoveel over vinden. Want als ik eerlijk ben Peppermill is een geweldig paard en zou goed zijn voor de fok (is nog steeds hengst) als dit nu niet erfelijk was dan zou dat toch makkelijk kunnen lijkt mij. Ik heb dit paard nu drie keer gezien en elke keer heb ik zoiets van dat is een echte topper.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:56

Senja_x schreef:
Dat snap ik ook niet. Ik zat net een stuk te lezen over Peppermill het paard van John withaker en die is niet door de tweede bezichtinging heen gekomen omdat die lichte cornage had. (ook een burggraaf)

Toch ff een vraagje tusendoor Is cornage eigenlijk erfelijk ik kon er niet zoveel over vinden. Want als ik eerlijk ben Peppermill is een geweldig paard en zou goed zijn voor de fok (is nog steeds hengst) als dit nu niet erfelijk was dan zou dat toch makkelijk kunnen lijkt mij. Ik heb dit paard nu drie keer gezien en elke keer heb ik zoiets van dat is een echte topper.

Peppermill is inderdaad geweldig, hij is een (bijna) volle broer van mijn paard vanel (alleen andere moeder, maar wel zelfde vaders, Moedersvader ook) of Cornage erfelijk is zou ik echt niet weten, ik denk het haast niet, wij hebben bij ons op stal nog een volle broer staan van vanel en die heeft nergens last van. De moeder van vanel heeft ook nergens last van, en volgens mij zit het ook niet in de stam van burggraaf, dus ik vraag me af of dit wel erfelijk is. Vaak komt het voor bij grote lange paarden, die sneller last kunnen hebben van de ademhaling. Toen ik dat verhaal las van peppermill kon ik trouwens wel heel veel van vanel herkennen, over die aanpak, dat hij de juiste ruiter nodig had, en dat hij er niet zo bloederig uitziet maar dit wel is.. Dat was best grappig om te lezen.
Gister was John Whitaker trouwens weer eerste met peppermill

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:57

Cornage is gedeeltelijk erfelijk. Vandaar dat hengsten hierop worden afgekeurd voor de fok.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:13

Dat is Cornage, worden (sport)paarden en vooral hengsten vaak op afgekeurd.
Bij ons op stal hebben we een paard met cornage als manegepaard. Morris.
Bij zware inspanning maakt hij vaak een soort van hijgend geluid, hij lijkt er geen last van te hebben maar ik kreeg het altijd hyper-benauwd van dat geluid als ik erop zat... net een hijger onder je Knipoog
Toch willen er veel mensen op Moor... omdat het zo'n stoere eigenwijze mafketel is Clown

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 06:31

mmmmm, ken ook een grote Burggraaf die geopereerd is aan cornage. Die operatie is totaal mislukt. Sinds die operatie hoest hij en komt t snot met emmers uit zijn neus Verdrietig echt zielig. En de ruiter erop, compleet met zweep en sporen op dat arme dier en hij maar hoesten Boos!

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 12:40

lennie schreef:
mmmmm, ken ook een grote Burggraaf die geopereerd is aan cornage. Die operatie is totaal mislukt. Sinds die operatie hoest hij en komt t snot met emmers uit zijn neus Verdrietig echt zielig. En de ruiter erop, compleet met zweep en sporen op dat arme dier en hij maar hoesten Boos!

Daarom laat ik vanel zowieso niet opereren, hij heeft er geen last van zegt de dierenarts, dus dan laat hem maar geluid maken (als ik hem al hoor want dat is nu niet het geval)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:26

paard met cornage hoeft hier echt geen last van te hebben, kan er nog prima mee leven

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:28

nicci88 schreef:
paard met cornage hoeft hier echt geen last van te hebben, kan er nog prima mee leven

Kan idd maar als aankoopadvies krijg je altijd negatief advies.
Logisch ook want ze kunnen er last van krijgen in de sport.
Misschien als je een recreatieve aankoopkeuring liet doen dat ze dan zeiden dat hij cornage had maar dat bij lichte arbeid het geen probleem hoeft op te leveren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:33

Cornage is een aandoening die kan ontstaan door ziekte. Maar ook erfelijkheid speelt een rol. Het komt meestal voor bij grotere paarden en het betreft uit mijn hoofd vaak de linkerstemband.

Cornage is een aandoening die niet geopereerd mag worden, tenzij er sprake is van een ernstige vermindering van het welzijn van het paard. Met andere woorden als het paard dermate kortademig wordt dat een operatie de enige optie is.

Cornage is een aandoening waarmee je paard (als het een lichte vorm is) prima in de sport kan lopen. Je hoort een karakteristiek fluitend (soms hijgend) geluid dat geen kwaad kan. Mensen hebben er wel een hekel aan. Dit geluid kan verminderen/verdwijnen naarmate een paard meer conditie krijgt. De mate van afbuiging (oprichting e.d.) kan ook verschil maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:05

idd cornage. ik denk dat ze vooral als sportpaarden worden afgekeurd, medisch zijn ze eenmaal niet in orde. op zich kun je er gewoon met werken enzo, maar hij kan het wel benauwd krijgen als hij grote inspanningen verricht, en het maakt geluid. Als er echt medische problemen zijn kan het geopereerd worden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 07:51

Er staat bij ons op ook een paard op stal met cornage. Hij is er destijds aan geopereerd in Utrecht en heeft er nu bijna geen last van. Alleen als hij hard aan het werk moet begint hij te hijgen. Maar hij heeft een superconditie en loopt uren door het bos te crossen en springt met groot gemak een M springconcours (is ook M geklassificeerd).
Het hoeft dus niet nadelig te zijn voor de sport, alleen het hijgen klinkt vervelend.