Huidkanker, typisch bij schimmels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Huidkanker, typisch bij schimmels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:54

Hoi mede-bokkers! Haha!

Mijn oude Welsh heeft vroeger een kwaadaardig gezwel op haar hals gehad. Daar is ze van af geholpen door de dierenarts. Hij zij dat het huidkanker was.

Nu heeft mijn Camarque merrie (ook een schimmel) ook regelmatig bultjes enzo. Ze schijnt ze al heel lang te hebben. Ze zeggen dat dit een soort van huidkanker is wat géén kwaad kan. Sommigen drukken ze ook uit.

Hebben jullie ook ervaringen met schimmels en huidkanker?
Is het nou wel of niet gevaarlijk?
En kan je ze uitdrukken?

Groetjes,
R_ChiChi

CarolineP

Re: Huidkanker, typisch bij schimmels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:58

Bij ons op stal heeft een vos een melanoom gehad. Geen schimmel dus.
Moet operatief verwijderd worden, dus niet uitknijpen! Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:07

Niet uitknijpen nee. Ik ken ook een vos die een vorm van huidkanker (sarcoom) heeft gehad. Moest steeds geinjecteerd worden op die plaatsen en het is uiteindelijk weggegaan. Het verloop is erg afhankelijk van het type, maar over het algemeen is huidkanker bij paarden niet zomaar dodelijk (niet als bij mensen)

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:09

Uitdrukken lijkt me echt vreselijk slecht. Daarmee riskeer je alleen maar nóg meer (en agressievere) celwoekering. 'rustige' gezwellen moet je met rust laten of profesioneel laten verwijderen.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:11

Mijn jonge schimmel (het komt voornamelijk voor bij oudere schimmels) heeft ook melanomen gehad. Dit is een vorm van goedaardige huidkanker. Het zijn een soort knikkers die groeien en los zitten van de huid. Niet uitknijpen, daar krijg je celwoekering van, maar operatief laten wegsnijden. Vaak heeft het paard er geen last van, dan kun je ze bij trage groei laten zitten. Mijn paard kreeg er twee onder zijn staartwortel, eentje op zijn ooglid en eentje in zijn mondhoek. De kans dat ze terug komen is vrij groot omdat het gaat om micro-organismen waarbij ze vaak niet alles weg kunnen snijden. Mijn paard is 2 jaar geleden geopereerd en heeft nergens meer last van.