kruisgalop, kan dat medische oorzaak hebben ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abc

kruisgalop, kan dat medische oorzaak hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:41

Ik ben op zoek naar een E-pony om te kopen. Ik ben naar een aantal paardjes gaan kijken en heb er 2 over gehouden waaruit ik moet kiezen. Eén van de 2 wisselde tijdens het rijden in rechtergalop enkele keren met zijn achterhand, kruisgalop dus. Vanvoor sprong hij telkens goed aan, achteraan ook en na een paar passen wisselt hij dan enkel achteraan. Ik dacht dat het misschien aan mij lag, maar als de eigenares ermee reed deed hij het ook. Na een paar keer deed hij wel een paar rondjes zonder om te springen. Het paardje is nog wel maar een half jaar onder het zadel. Voor de rest liep het prima. Zou ik mij zorgen moeten maken dat het een rugprobleem zou kunnen hebben of zou het gewoon nog wat lompigheid zijn ? Heeft iemand daar ervaring mee ? Het is natuurlijk juist dat paardje dat bovenaan op het lijstje staat ....

paardfysio

Re: kruisgalop, kan dat medische oorzaak hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:37

Hoi,

het is moelijk om er iets over te zeggen als je het niet ziet, maar ik ga het toch proberen.
Zoals jij het verteld zou het in mijn ogen verschillende oorzaken kunnen hebben:
- balansprobleem
- rugprobleem

maar misschien kun je antwoord geven op de volgende vragen?
- hoe oud is de pony?
- doet hij het alleen onder het zadel of ook los en aan de longe?
- pony al gekeurd door een DA?

heel veel succes met je keuze

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:16

Mijn Arab sprong ook regelmatig in kruisgalop toen hij pas onder zadel was. Eerst werd er ook gedacht dat het een balansprobleem was, omdat hij het alleen maar deed als iemand op hem zat. Maar om zeker te zijn, had ik een fysio laten komen. Wat bleek? Mijn paard had een stijve spier in zijn lenden. Ze heeft deze spier weer helemaal losgewerkt en sindsdien springt hij nooit meer in kruisgalop.
Als het paard jou echt aanstaat, kan je hem, uit voorzorg, eens laten nakijken door een fysio. Moest het iets heel ernstigs zijn (al kan ik zo dd niet bedenken wat dat zou kunnen zijn) dan kan je alsnog van de koop afzien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:21

Waarschijnlijk is het dier nog niet voldoende in balans en zeker niet rechtgericht! Bij ( bijna ) elk paard gebeurd dit met de africhting en dit dier is pas een half jaar onder het zadel dus nog niet echt goed afgericht! Ik neem aan dat je hem zowiezo laat keuren dus vraag voor de zekerheid de dierenarts nog even!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:00

Na een half jaartje is dat eigenlijk nog wel 'normaal'. Je ziet dat bij heel veel paarden. Toch kán het idd wijzen op een rug- of soms zelfs beenprobleem. Voorzichtig mee zijn dus! ik zou ook je dierenarts even bellen. Vragen staat vrij toch?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:08

kan duiden op een probleem in de lendenen of rug
of het paard word rijtechnisch niet goed (aan elkaar) gereden (of scheef)
de verbinding van achter naar voren is kan dan niet goed voor elkaar zijn
ik zou er zeker eerst eens naar laten kijken (osteopaath/chiropractor)

abc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 11:56

Bedankt voor de reacties. Ik ben hem deze week nog een keer gaan rijden en toen deed hij het maar 1 keer. Hoe hij aan de longe loopt weet ik niet, dat heb ik er niet mee gedaan. Voor de rest heb ik niet de indruk dat er iets fout mee is. Ik ben van plan hem te kopen, maar ik ga hem eerst laten keuren. Als ik het probleem bij de keuring vermeld, dan zal de DA wel weten waar hij op moet letten vermoed ik ? Hopelijk is het niets medisch, want ik zie hem echt wel zitten.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:59

die van mij doet het ook vrij vaak, en dan vooral in de bak als ze hard wil en ik niet. dan gaan we als een hertje door de bak heen.
mevrouw is al 18 en heeft het eigelijk altijd al gedaan.
bij mijn paard denk ik dat het gewoon een gevalletje ongeduld is en dan maar raar lopen i.p.v gewoon galoperen.

gr