Vervolg op 'Vreemd hoefprobleem'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiekeB

Vervolg op 'Vreemd hoefprobleem'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 16:16

Voor de mensen die het topic Vreemd Hoefprobleem wilden volgen, wat helaas werd gesloten door een discussie over natuurlijk bekappen.

De hoeven zijn na dat topic nog slechter geworden, in december zagen ze er zo uit:
Rechts
Afbeelding

en links, de ergste
Afbeelding

Volgens de veeartsen en hun hoefsmeden een traumatische hoornwandscheur, die als er niks aan gedaan werd nóóit dicht zou gaan. De enige oplossing was wegsnijden, en hopen dat er gezonde hoef terug zou groeien. Sugar zou dan 2 maanden op stal moeten blijven om de hoef te laten genezen.
Mijn eigen hoefsmid bleef me dit afraden, hij was er van overtuigd dat Sugars probleem met de dracht te maken had (hormonen e.d.), en omdat ik dit vermoeden ook al vanaf het begin had, heb ik naar hem geluisterd. Wegsnijden kon altijd nog, als laatste redmiddel. Na overleg met van Nassau heeft hij toen schuine zooltjes tussen de hoef en ijzer gezet, om de druk van de scheur af te halen. Die werd helemaal dicht gedrukt en ging open en dicht als Sugar liep. Toen de zooltjes eronder zaten bleef de scheur open staan (zoals je hierboven kunt zien op de foto van de linkerhoef), de druk was eraf. Sindsdien zijn de hoeven heel langzaam vooruit gegaan. Helaas kreeg ze er toen nog een probleem bij: hoefbevangen. Volgens de hoefsmid door de pijn van de scheuren, moet wel want het was midden winter dus er was geen gras, en ze kreeg ook niet veel te eten omdat ze amper bewoog. Sugar werd dus op het kaalste stukje wei gezet, en kreeg alleen nog droog hooi. Omdat ze drachtig was kreeg ze een klein handje brokken met een vitamine/mineralen supplement. Het ging op en af, soms liep ze erg slecht, en soms ging het een tijdje een stuk beter, maar nooit erg lang.
De scheuren zagen er wel steeds beter uit
29 Maart: rechts
Afbeelding
en links
Afbeelding

Sinds eind April kreeg Sugar Equipalazone (pijnstiller/ontstekingremmend) omdat ze zo moeilijk liep door de hoefbevangenheid. Volgens de veearts was pijn op dat moment erger dan pijnstillers geven aan een drachtige merrie. Ik heb een paar keer geprobeerd te stoppen, maar dan liep ze meteen weer veel slechter.

15 Mei: rechts
Afbeelding
en links
Afbeelding

Op 22 mei liep Sugar ineens heel erg goed. Ik ben toen weer gestopt met de pijnstiller. En ze bleef goed lopen! Ze kon zich weer zonder moeite omdraaien, dat was al maandenlang een vreselijk gestrompel, nu ineens zonder problemen.
Op 25 mei is Jamie geboren. Sugar bleef goed lopen, ze stoven samen door de wei, draf, galop, alsof er nooit een probleem was geweest. Wat was dat mooi om te zien, na 10 maanden ellende!
Afbeelding

Het is niet bewezen wat nou de oorzaak was van deze ellende, maar mijn hoefsmid en ik zijn er van overtuigd dat het iets met de dracht/hormonen te maken had. Zelfs mijn huidige veearts denkt dat dit klopt, en dat terwijl zij in het begin ook dacht dat wegsnijden de enige oplossing was. Of het werkelijk de oorzaak was zal ik natuurlijk nooit weten. Sugar krijgt in ieder geval nóóit meer een veulentje!

10 Juli, De schuine zooltjes zijn er onderuit: rechts
Afbeelding
en links
Afbeelding

Volgende week komt de smid weer, nog even en de scheur is helemaal weg!

DiantaM

Re: Vervolg op 'Vreemd hoefprobleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:33

Fijn hoor en complimenten voor je smid. Alleen een heel kundig smid kan dit goed verhelpen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:18

Wat een kundig werk van je hoefsmid. Ziet er keurig uit! Veel geluk Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:47

mooi ogeknapt. gefeliciteerd. en een pluim voor de smid.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:03

phoeh, ik heb je vorige topic niet gevolgd maar het is mooi opgeknapt!! wat fijn dat dit weer goed gekomen is hè? Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:08

Ik heb 20 jaar geleden ook eens meegemaakt dat bij een merrie bij de eerste dracht alle vier de hoeven gingen scheuren. Dat is uiteindelijk ook goed gekomen en was waarschijnlijk ook een hormonenkwestie....
Je kunt echter niet stellen dat wegsnijden niet de oplossing was geweest...dat had ook gekund. Alleen is dit misschien voor het paard een betere oplossing geweest...want twee maanden op stal is voor ieder paard slecht in principe...
Fijn dat het zo goed gaat....gefeliciteerd met je veulen!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:13

Nu ik de foto's zo na elkaar zie kun je pas zien hoe erg het was en hoe het verbeterd is. Ik heb het natuurlijk wel eens in het 'echt'bij je bekeken maar zo met de foto's is het wel duidelijk hoe erg het is geweest.
Gelukkig komt nu alles weer goed.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 21:56

Ja, wat een verschil he!

polly2 schreef:
Ik heb 20 jaar geleden ook eens meegemaakt dat bij een merrie bij de eerste dracht alle vier de hoeven gingen scheuren. Dat is uiteindelijk ook goed gekomen en was waarschijnlijk ook een hormonenkwestie....
Je kunt echter niet stellen dat wegsnijden niet de oplossing was geweest...dat had ook gekund. Alleen is dit misschien voor het paard een betere oplossing geweest...want twee maanden op stal is voor ieder paard slecht in principe...

Dank je Haha!
Ik wil ook niet beweren dat wegsnijden geen oplossing zou kunnen zijn, ik ben alleen heel blij dat het bij Sugar niet nodig was.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:01

MiekeB schreef:
Ja, wat een verschil he!

polly2 schreef:

Dank je Haha!
Ik wil ook niet beweren dat wegsnijden geen oplossing zou kunnen zijn, ik ben alleen heel blij dat het bij Sugar niet nodig was.

Dat is ook heel fijn....

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:37

top werk van een een vakman.
ik vind best dat je je smid een paar veren in ze reet mag steken.
ik ben zelf smid weet dus dat dit soort werk niet voor de kleine jongens is. echt een dikke pluim voor jou en je smid.

groetje melvin

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:45

Wat een verschil, ziet er echt super uit! Goed werk van je hoefsmid.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:51

Poeh, ik denk toch dat ik redelijk wanhopig was geworden. Zeker als het zo 10 maanden geduurd heeft. Blij dat het nu weer goed gaat!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:14

Ik heb je vorige topic ook even doorgelezen, wat zul jij blij zijn! Echt super zoals de hoeven opgeknapt zijn.

Gelukkig heb je je gevoel gevolgd en je smid heeft het keurig opgelost Ja

Geniet maar lekker van je merrie en je veulen Lachen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:20

Mijn god wat zag het er uit. En wat ziet het er nu al stukken beter uit. Je hebt een topsmid!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:25

Wow! Jeetje wat een verschil! Ik lees je verhaal voor het eerst, maar wat een huzarenstukje heeft jouw smid geleverd! OK dan!
Fijn dat het zo verbeterd is!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:43

Petje af hoor, wat een topwerk is dat zeg Ja .

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:10

Super!!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:14

Ben blij dat moeder en veulen het goed gaat Cool

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:38

ah...een bokker ! Mijn hoefsmid (raden wie) vertelde me al over dit probleem !
Ziet er goed uit nu !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:03

Wow die ene voet was echt wel schrikken.

Maar knap staaltje smid werk om dit weer goed te krijgen. OK dan!

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:24

Links was ook eng! Het was vooral erg als ze opnieuw beslagen moest worden, als het ijzer eraf was kon ze echt bijna niet op die voet staan. Als je allebei de voorijzers eraf haalde, en dan een voet optilde om te beslaan, stond ze helemaal te trillen en viel ze bijna om. Daarom werkte hij eerst links helemaal af, daarna rechts, zodat ze nooit haar gewicht op een blote voorhoef hoefde te zetten. Gelukkig is dat verleden tijd.

Ik zal de complimenten zeker aan mijn smid doorgeven, zal hij leuk vinden om te horen Haha!