De hoeven zijn na dat topic nog slechter geworden, in december zagen ze er zo uit:
Rechts

en links, de ergste

Volgens de veeartsen en hun hoefsmeden een traumatische hoornwandscheur, die als er niks aan gedaan werd nóóit dicht zou gaan. De enige oplossing was wegsnijden, en hopen dat er gezonde hoef terug zou groeien. Sugar zou dan 2 maanden op stal moeten blijven om de hoef te laten genezen.
Mijn eigen hoefsmid bleef me dit afraden, hij was er van overtuigd dat Sugars probleem met de dracht te maken had (hormonen e.d.), en omdat ik dit vermoeden ook al vanaf het begin had, heb ik naar hem geluisterd. Wegsnijden kon altijd nog, als laatste redmiddel. Na overleg met van Nassau heeft hij toen schuine zooltjes tussen de hoef en ijzer gezet, om de druk van de scheur af te halen. Die werd helemaal dicht gedrukt en ging open en dicht als Sugar liep. Toen de zooltjes eronder zaten bleef de scheur open staan (zoals je hierboven kunt zien op de foto van de linkerhoef), de druk was eraf. Sindsdien zijn de hoeven heel langzaam vooruit gegaan. Helaas kreeg ze er toen nog een probleem bij: hoefbevangen. Volgens de hoefsmid door de pijn van de scheuren, moet wel want het was midden winter dus er was geen gras, en ze kreeg ook niet veel te eten omdat ze amper bewoog. Sugar werd dus op het kaalste stukje wei gezet, en kreeg alleen nog droog hooi. Omdat ze drachtig was kreeg ze een klein handje brokken met een vitamine/mineralen supplement. Het ging op en af, soms liep ze erg slecht, en soms ging het een tijdje een stuk beter, maar nooit erg lang.
De scheuren zagen er wel steeds beter uit
29 Maart: rechts

en links

Sinds eind April kreeg Sugar Equipalazone (pijnstiller/ontstekingremmend) omdat ze zo moeilijk liep door de hoefbevangenheid. Volgens de veearts was pijn op dat moment erger dan pijnstillers geven aan een drachtige merrie. Ik heb een paar keer geprobeerd te stoppen, maar dan liep ze meteen weer veel slechter.
15 Mei: rechts

en links
Op 22 mei liep Sugar ineens heel erg goed. Ik ben toen weer gestopt met de pijnstiller. En ze bleef goed lopen! Ze kon zich weer zonder moeite omdraaien, dat was al maandenlang een vreselijk gestrompel, nu ineens zonder problemen.
Op 25 mei is Jamie geboren. Sugar bleef goed lopen, ze stoven samen door de wei, draf, galop, alsof er nooit een probleem was geweest. Wat was dat mooi om te zien, na 10 maanden ellende!

Het is niet bewezen wat nou de oorzaak was van deze ellende, maar mijn hoefsmid en ik zijn er van overtuigd dat het iets met de dracht/hormonen te maken had. Zelfs mijn huidige veearts denkt dat dit klopt, en dat terwijl zij in het begin ook dacht dat wegsnijden de enige oplossing was. Of het werkelijk de oorzaak was zal ik natuurlijk nooit weten. Sugar krijgt in ieder geval nóóit meer een veulentje!
10 Juli, De schuine zooltjes zijn er onderuit: rechts

en links

Volgende week komt de smid weer, nog even en de scheur is helemaal weg!

Jeetje wat een verschil! Ik lees je verhaal voor het eerst, maar wat een huzarenstukje heeft jouw smid geleverd!