Groter worden na castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Groter worden na castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 16:11

Hoi,

Ik hoor vaker dat jonge paarden groter ( en breder? ) worden na het castreren.

Hoeveel groter is/kan dit ongeveer zijn?

elsie1

Re: Groter worden na castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:30

Dit heb ik mij ook laten wijsmaken. Maar andere fokkers zeggen dat het niet zo is.

Ik weet het ook niet, vraag het mij ook af. Kzal dit topic dan ook wel volgen. Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:07

de 1 zegt van wel, de ander zegt van niet.
Bij ons op stal staat een jaarlingHENGST die al 1.56m is...
Mijn ukkie (wobbe) is gecastreerd op 4 september 2005 en is sinds die tijd 5 tot 10cm gegroeit...

Sommige zeggen:
als je een hengst langer hengst laat worden ze wel forser (brede nek, stoer uiterlijk) maar blijven ze soms kleiner.
dit omdat ze dan alle energie nodig hebben om hengst te kunnen zijn en de energie gebruiken ze dan dus ook om die dikke nek en dat uiterlijk te krijgen/houden.
en dan word er ook gezegd, als je ze laat castreren dat ze dan langer doorgroeien en/of groter worden omdat ze dan hun energie kunnen stoppen in het groeien i.p.v. in het hengst zijn...

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:20

Door het dier langer hengst te laten, kunnen sommige exterieurkenmerken zich beter ontwikkelen (zwaardere bespiering, meer hals). Wanneer dit een overweging dan wel een wens van de eigenaar is, zal het dier op latere leeftijd (b.v. 3-4 jaar) gecastreerd moeten worden.

Soms wordt een hengst op erg jonge leeftijd, b.v. als veulen van enkele maanden oud, gecastreerd. De operatie is dan weinig belastend en het veulen herstelt snel. Het dier groeit nadien echter minder goed uit (minder bespierd, minder hals) en zal wat "slungelig" blijven.

Lees hier meer over castratie van de hengst

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:13

hoihoi
heb mijn pony op 3-jarige leeftijd laten castreren en die is daarna nog 10 cm gegroeid en dit is heel erg veel , zeker voor een shet , maar hij was ook wat verwaarloosd , dus het kan ook daar een beetje aan gelegen hebben.
dagdag

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:17

Ik hoor inderdaad dat als je een hensgt laat castereren ze langer in de hoogte groeien, maar dus minder breed.
En laat je ze hengst worden ze breder, maar dus minder hoog.
Of het waar is weet ik niet maar het klinkt wel logisch.
Je kan niet veel in de breedte groeien en in de hoogte tegelijk..
denk ik..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:17

Hengsten stoppen toch het meeste van hun 'groeien' in de bespiering?

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:20

Ik dacht dat het met hormonen had te maken,
en idd bespiering

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:24

Ik heb ooit ergens gehoord dat hengsten kleiner en fijner (van bouw he Knipoog ) zijn dan ruinen. Dus dat ruinen wat meer 'uitzetten' als ze gecastreerd zijn!
Als ik wat hengsten en ruinen van de manege e.d. vergelijk dan klopt dat wel... Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:28

Die van mij is wel breder geworden na het castreren, maar die staat zich nu ook hele dagen vol te vreten.
On topic: De maat van je paard is in principe genetisch bepaald. Het is moeilijk te zeggen of een paard als hengst kleiner zou blijven, nadat hij geruind is. Een hengst doet vaak wel breder aan, doordat die een grovere hals erop hebben. Misschien dat ze door meer testosteron een stevigere spieropbouw hebben ofzo.
Mijn ruin heeft zijn hals trouwens pas na de castratie ontwikkeld. Eerst leek het wel een plank, nu begint er echt een mooie vorm in te komen. Als hij nog hengst was geweest dan was die misschien nog mooier geworden, maarja, het is lastig te controleren Tong uitsteken