1 jaar, te jong om te laten castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

1 jaar, te jong om te laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 12:07

Ik ga een jaarling kopen, hij heeft al wat body en ik zou hem het liefst meteen laten castreren zodat hij geen/minder hengsten'streken' zal ontwikkelen.

Wat is verstandig? Nog een jaartje wachten of kan het geen kwaad het nu alvast te laten doen?

Nickeltje

Re: 1 jaar, te jong om te laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:10

Mijn ''veulen'' werd met 8 maanden nogal vervelend. Hij begon merries te bespringen maar ook tegen ons werd hij bijna gevaarlijk. Als hij zijn zin niet kreeg of niet wou mee lopen aan het halster (van de wei naar de stal of andersom) steigerde hij naar ons etc. Wij hebben hem toen al laten castreren. Hij was na 2 weken na de castratie al aanmerkelijk rustiger en vriendelijker. Hij is nu ruim 2 en groeit nog steeds. Zowel in de hoogte als in de breedte wat bespiering betrefd dan.
Ik heb dus absoluut geen spijt van hem met die leeftijd te laten catreren.
Succes met je jaarling!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:11

Ik wilde mijn jaarling ook eigenlijk op 1 jaar laten castreren. Ik heb het er met de DA over gehad en zij zei dat ik het beste nog even kon wachten, omdat Aidan een laat veulen was.

In principe kan het wel, maar ik zou gewoon even overleggen met je DA Lachen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:05

ik volg dit topic even want ik heb een veulen gekocht

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:09

Zelf heb ik mijn friese hengst geruint met 1,5 jaar zodat hij lekker het land op kon (sta op een stal met merries). Heb geen terugval bemerkt door de ingreep. Let er op dat indien je het laat doen dat er zo min mogelijk kans is op ontstekingen dus niet in een tijd met veel vliegen of warmte. Maar ook nog dat hij het land op kan zodat hij veel beweging heeft.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:15

Onze dierenarts raadde ons aan om te kijken naar de indaling van de teelballen. Wanneer deze voldoende zichtbaar zijn MAG je het veulen castreren en het zal inderdaad nog groeien in breedte en hoogte.
Wanneer je "te" lang wacht en een hengstenveulen volledig alle hengstige manieren ontwikkeld geraakt hij soms niet meer uit deze fase. (beetje raar geformuleerd).
Een voorbeeld hierbij die de dierenarts ons ook gaf: Hij had bij mensen een veulen van ongeveer 4jaar oud die verschrikkelijk beet, steigerde, merries probeerde te dekken,... (hengstige kuren). Die mensen konden dus niets meer aanvangen met het paard en beslisten om het te laten castreren. Zo gezegt zo gedaan, maar na de castratie verbeterde dit gedrag maar minimaal en volgens de dierenarts kwam dit omdat de castratie te laat was gebeurt.

Ik moet er echter wel bij zeggen, thuis hebben wij een hengst van 10 jaar staan en die is liever dan al onze merries samen! Het hangst een beetje af van dier tot dier hoe zijn gedrag en karakter evolueert en hoe je met hem omgaat.

Leeftijd voor castratie hangt dus een beetje af van paard tot paard maar indaling van de teelballen is een goede indicator om te zien hoe ver je paard al ontwikkeld is hierin.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:55

bedankt voor de tips! Hij wordt iig gecastreerd als het wat kouder wordt, dit heeft de fokker al aangeraden. Zolang blijft hij daar staan (al wil ik hem het liefst nu al hier hebben!!). Er zijn niet veel boeren die een hengstje bij de kudde willen hier, dus vandaar dat ik het zo heb afgesproken.

In de eerste 2 jaar kan een hengstje toch nog geen merries dekken? Of zie ik dat verkeerd?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:58

dat kan geloof ik wel hoor.. is al vaak genoeg fout gegaan. Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:00

In hele uiterste gevallen lukt het een hengst van 8 maanden al om een merrie te bevruchten. Dit is dan een hele vroege en er zijn er helemaal niet veel die zo vroeg zijn, maar als hij bij merries in de wei zou gaan, zou ik er niet zomaar op vertrouwen dat hij tot zijn tweede jaar toch geen merries kan bevruchten...

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:05

mijn huidige paardje is ook met 1 jaar oud gecastreerd, dan kon hij lekker de wei op met de andere paarden!

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:05

Ik heb mijn hengstje met 1 jaar laten castreren ( zo ongeveer op z'n verjaardag, kwam toevallig zo uit ) en ik heb er absoluut geen spijt van. Hij is een stuk rustiger geworden en bijten en kappen doet hij niet meer, lichamelijk is hij er ook erg van opgeknapt, als hengst was hij erg nerveus waardoor hij vrij mager werd, dat is nu weer helemaal bijgetrokken.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:09

Mijn shetland veulentje is ook al vroeg gecastreerd , dat kwam omdat hij dubbele klophengst was Bloos
1 jaar kan geen kwaad ik merk het aan hem Haha! Hij hapt nog steeds welleens maar dat is gewoon speelzigheid, want tja hij is nog 2 .Lekker van je kleuterjaren genieten Knipoog

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:38

Wobbe is gecastreerd op 1 jaar en 3 maanden...

Toen ik Toeter nog had en hem wilde laten castreren was hij 6 maanden en 22 dagen oud.
Hij had beide balletjes al en was ook gewoon vervelend aan het worden tegen merries.
en aangezien ik hem toen nergens anders kwijt kon als bij merries in de wei hebben we hem toen naar de kliniek gebracht.
jammer genoeg is hij nooit thuis gekomen (alleen een stukje van zijn staart en vacht dan...)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:04

Ik heb twee maanden terug een jarling gekocht. Ook een hengstje. Voor ik hem ophaalde heb ik hem laten catreren omdat hij anders niet in de wei kon. Daarna heeft hij 6 weken apart gestaan, omdat ze dan nog vruchtbaar zijn.

Je kunt inderdaad beter castreren als het niet zo heet is ivm vliegen en infecties. In mijn geval kon het niet anders, en is het ook heel goed gegaan.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:07

ik zou het absoluut niet doen, je paard wordt mooier als je hem langer hengst want dan heeft hij nog hormonen, gooi je jaarling lekker een paar jaar tussen de hengsten in de opfok, en castreer hem daarna.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:41

Mijn paard is ook als jaarling zijnde gecastreerd. Als ik de fokker moet geloven was dat voor de algehele veiligheid van de samenleving daar. Zoals hij al zei: "Er was geen land mee te bezeilen!" En ergens geloof ik dat nu nog wel.
Hij heeft er niets aan overgehouden, is niet achter gebleven in de groei of zijn ontwikkeling en is verder kerngezond.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 08:04

Dilemma dilemma! Blijft hij niet heel erg klein en ielig als ik hem in september laat castreren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:11

Ik heb Zanda ook laten castreren toen hij 1 was.
Nooit geen spijt van gehad.

Ondertussen is hij 2
minstens 165 groot en een lekkere stevige kont en geen ielige borst, maar al een echte kerel.
Foto's zijn te vinden in mijn profiel.

Mijn da rade het zelfs aan om het jong te doen.

De ballen zijn kleinder, dus de wond ook kleiner.

En voor sommige hengsten uitstralingen moet continue hormoon aanwezig zijn, wat ook verdwijnd als je hem als 3 jarige castreerd

De paarden voelen zich nog minder hengst, dus geen verwondingen met door de draad willen vliegen om naar de merries te gaan ed, wat volgens hem nogal eens voorkwam en hij opgetrommeld werd.

En geen half verongelukte baasjes omdat het houden van een hengst zo stoer is, maar ze er gewoon niet tegenop gewassen zijn.
Dan moet er volgens hem met speod gecastreerd worden, maar een paard dat dan geleerd heeft de baas over de mens te spelen, is die kuren niet ineens kwijt met het verwijderen van zijn ballen.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:07

Je moet niet bang zijn dat je hengsten veulen klein en zielig zal blijven wanner je hem op 1 jaar castreert hoor! Hij zal zeker nog goed doorgroeien. Uiteraard zal hij nooit de bouw van een "echte" hengst hebben. Maar wanneer je echt die bouw wil hebben zul je volgens mij moeten wachten tot hij ongeveer 4 jaar is (afhankelijk van hoe snel het paard uitgroeid). Maar dan is de kans wel groter dat zijn "stoute" manieren niet meer verdwijnen met het castreren.
Moest ik jou zijn zou ik het op 1 jaar doen indien hij er rijp voor is volgens de dierenarts.
Een ruin ziet er nu eenmaal altijd wat slungeliger uit dan en echte hengst. Maar goed, zo erg is dit nu ook weer niet vind ik. Hij zal blij zijn dat hij in de kudde mag en jij zult blij zijn dat hij rustiger wordt.
Succes met je keuze!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:10

laetitia schreef:
Dilemma dilemma! Blijft hij niet heel erg klein en ielig als ik hem in september laat castreren?

Nee hoor, ik denk dat dat weinig verschil uit zal maken. Tuurlijk maakt een hengst meer spieren aan, vooral in de nek. Maar die kun jij ook trainen als jij je straks-3-jarige-ruin aan het werk zet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 17:59

Inderdaad, spieren kun je er ook lekker aan trainen als hij oud genoeg is.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:08

Wij hadden ook 2 enters, die waren ook 1 , ze begonnen een pensionpaard van ons te bespringen, die ook van die leeftijd was, en 1 van de 2 werd erg vervekend en agressief tegen ons, hij is nu veel rustiger, echt zoon sulletje.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:06

Wij hebben onze hengsten ook altijd op 1 jarige leeftijd laten casteren. Noiot geen problemen mee gehad. En anders zei de da dr wel wat van als het te vroeg was.