Bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FataFan

Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:15

Twee van m'n verzorgpaarden hebben nu al een paar keer een bloedneus gehad. Ik weet niet of het heel ernstig is, maar ben er niet echt gerust over. Ik heb het ook tegen de boer gezegt en die zei dat het niet zo erg was. Maar toch ben ik er niet gerust over.
De eerste keer dat het gebeurde was het 's avonds, dus was het al lekker koel. Er kwamen 2 meiden kijken om te helpen verzorgen. Ze waren opzich best wel actief geweest met Roos. Onder het rijden had ze dus, ongemerkt, een bloedneus gekregen.
En na die keer had Fyanne ook nog een bloedneus gekregen. Het was toen wel wat warmer ('s ochtends rond 9 uur). En we waren opzich best actief geweest. En na het rijden kwam ik er achter dat ze dus ook een bloedneus had gehad.

Weet iemand misschien hoe dit komt? En wat ik er aan kan doen? Ik heb namelijk geen idee en de eigenaar doet er verder ook niets aan.

Alvast heel erg bedankt!

dierfysio

Re: Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:18

is het veel? en uit 1 of 2 neusgaten?
er kan door het werken i.c.m. warmte een adertje in de neus geknapt zijn. dan is het vaak donkerrood wat je ziet.
het KAN wel iets ergs zijn, bijv. bij grotere hoeveelheden lichtrood bloed uit 2 neusgaten (longbloeding).
kijk het even aan, maar als het vaker gebeurt, zou ik je da eens bellen... succes.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:19

over het algemeen is dit niet zo erg. bij warm weer kan er wel eens een adertje springen, zeker bij arbeid/inspanning. natuurlijk mag het geen regelmatig terugkerend iets zijn. let eens op of ze het alleen hebben als het warm is?

FataFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:26

@dierfysio: Het is steeds uit 1 neusgat. En het ziet er eigenlijk best wel lichtrood uit. Ik geloof dat het niet zo heel erg veel bloed is. Omdat het onder het rijden gebeurt kan het ook zijn dat de helft dat uit de neus komt op de grond is gedrupt. Maar het is wel steeds een straaltje dat je op de neusgat zelf ziet.

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:45

het kan zijn dat door de inspanningen die je paard leverd wel eens een adertje springt hoor, door de warmte..
het is dan meestal licht gekleurd bloed en zeker niet veel.
als je paard er blijft last van hebben zou ik wel eens een DA bellen

FataFan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:04

Oke zal ik doen... Bedankt voor de reacties. Ik ben al wat gerust gesteld.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:58

Die van mij had dat laatst ook met dat warme weer, ik schrok er ook van maar er werd verteld dat het een gesprongen adertje was en even later stopte het ook weer.
Tot nu toe heeft ze er geen last meer van gehad.