Ingegroeide halster..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Ingegroeide halster..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:24

Hallo,

Bij ons op stal heeft een jaarling van ons nog maar net anderhalf week een halster omgehad omdat de boer ( eigenaar ) haar in de andere weide had gezet. Hij had het halster niet afgedaan... en verder niet naar omgekeken.

Toen gingen we de paarden naar de weide brengen en toen ontdekten we toen we naar Lola gingen.. Dat haar halster onderaan haar kin al een gedeelte in haar leven was mee gegroeid. Gelukkig hebben we het halster kunnnen verwijderen.

We hebben het tegen de eigenaar gezegd, hij bedankte ons maar hij wou er zelf niks aan doen. Terwijl het er slecht uit ziet ( Open wond , vliegen komen dr op af )

Hebben jullie dit ook eens meegemaakt? En wat hebben jullie eraan gedaan?

Het ziet dr gewoon niet al te lekker uit, dr moet gewoon vind ik wat aangedaan moeten worden.
Anders gaat het helemaal onsteken

Waventy

Re: Ingegroeide halster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:26

heb het ook mee gemaakt, het paardje schreeuwde van de pijn wanneer we alleen naar zijn hoofd wezen. Wij hebben toen de politie/dierenbescherming opgebeld en het euvel was zo verholpen.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:27

Een aantal jaren terug heb ik bij een paard in een weide hier vlakbij het halster gaan doorknippen omdat het ook heel erg strak zat. (het was nog niet ingegroeid, maar dat had niet meer al te lang geduurd)

Ik wist niet van wie de weide en het paard was, maar verder heb ik er nooit niets meer over gehoord of gezien. Ik wandelde er altijd naast, en dat paard was echt zo'n lieverdje, het kwam altijd meteen naar me toe. Lachen

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:29

Ik zag vorige week nog op Animal planet een operatie waarbij het ingegroeide halster verwijderd werd. Het halster was al helemaal in het neusbot gegroeid. Zag er echt heel vies uit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:30

Ik zou toch die eigenaar proberen te overtuigen en hem mee te sleuren naar dat paard en met z'n neus op de feiten drukken. Je kan misschien ook de stalhouder verwittigen en hem vragen of hij het kan verzorgen?

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:30

Ik heb het een keer bijna gehad, we hadden mijn pony(toen een half jaar oud) net gekocht en de handelaar had het halster heel lang laten zitten. Ze had gelukkig alleen kale plekken, dus geen wonden oid.
Ik zou het in elk geval ontsmetten en misschien toch de dierenarts bellen.
Ik zou de dierenartskosten dan wel zelf betalen, want ik heb ook eens gehad dat iemand voor mijn pony de dierenarts gebeld had terwijl ik dat niet nodig achtte. Ik was toen vooral boos omdat ik later voor de kosten kon opdraaien!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:32

Dat heb ik ook gezien op Animal Planet dat was echt heel erg.
Misschien kun je de boer een tip geven om de va er even na te laten kijken, misschien denkt hij dat het niet nodig is maar als jullie zeggen van wel dan ziet hij het misschien ook in.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:39

Tieneke schreef:
Ik zou toch die eigenaar proberen te overtuigen en hem mee te sleuren naar dat paard en met z'n neus op de feiten drukken. Je kan misschien ook de stalhouder verwittigen en hem vragen of hij het kan verzorgen?

Hij is de stalhouder.. Een echte boer die geen da er bij wilt hebben. Hij denkt gewoon van 'Ach komt allemaal weer goed '

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:41

Oh, sorry, niet goed gelezen. Hmm, lastige kwestie in ieder geval, komt wel vaker voor, van die onwetende mensen. Het probleem is dat als je zelf iets doet, je onwettig bezig bent...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:42

jeemig hee! Boos!

als die man (eigenaar) echt niks wil, zou je er stiekum zelf cct (geloof ik) spray op spuiten, das die blauwe spray die ze ook op de navel van een kalf spuiten, is ontsmettend.

maar vind het te gek voor woorden dat de eigenaar er niks aan gaat doen Boos!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 11:02

Marigold schreef:
jeemig hee! Boos!

als die man (eigenaar) echt niks wil, zou je er stiekum zelf cct (geloof ik) spray op spuiten, das die blauwe spray die ze ook op de navel van een kalf spuiten, is ontsmettend.

maar vind het te gek voor woorden dat de eigenaar er niks aan gaat doen Boos!

Hij hebt nog een shetlander hele ernsige hoefbevangheid.. Ach komt wel over... Met wat spuiten ( pijnstillers ofzo )

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:22

Geen woorden verder meer vuil aan maken, direkt de dierenbescherming bellen (als je dat prettig vind kan je dat anoniem doen).

mOontj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:31

Charmotte schreef:
Dat heb ik ook gezien op Animal Planet dat was echt heel erg.
Misschien kun je de boer een tip geven om de va er even na te laten kijken, misschien denkt hij dat het niet nodig is maar als jullie zeggen van wel dan ziet hij het misschien ook in.

Ja, dat heb ik ook gezien op Animal Planet. ASPCA dierenbescherming toch?
Verschrikkelijk, Echt Pure dierenmishandeling Boos!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:17

Mijn shetlander (Qui, zie profiel) heeft dit ook gehad. Hij was 9 maanden dat ik hem ging halen en zijn zijn (touw)halster was helemaal in zijn neusje gegroeid. Hij heeft er nu (na 5 jaar) nog altijd een kuiltje in. Daarnaast waren zijn hoeven schrikbarend! Het heeft jaren geduurd voor die herstelt waren (en dat voor een pony van nog maar 9 maanden). Gelukkig gaat het helemaal goed met 'm!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:43

TheSam schreef:
Geen woorden verder meer vuil aan maken, direkt de dierenbescherming bellen (als je dat prettig vind kan je dat anoniem doen).

Helemaal mee eens!

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:48

Anita_D schreef:
TheSam schreef:

Helemaal mee eens!

idd gewoon de dierenbescherming bellen

Manonnetjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:59

kan dat wel blauwe spray op open wonden? ik weet eigenlijk niet wat voor een wonden ik me moet voorstellen bij het in groeien van een halster. Bloos

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:04

MonAmieC schreef:
Ik zag vorige week nog op Animal planet een operatie waarbij het ingegroeide halster verwijderd werd. Het halster was al helemaal in het neusbot gegroeid. Zag er echt heel vies uit.

Dat heb ik ook gezien ja! dat was echt heel erg zielig, maar je ziet dat wel vaker in zulke buurten, die mensen kunnen gewoon niet een paard onderhouden, of hebben ze voor de "heb", dat kan gewoon niet!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:07

Als de boer jullie bedankt voor het afhalen van het halster zal hij het vast niet erg vinden als jullie het zelf even verzorgen. Haal bij de drogist betadine shampoo en betadine zalf. Maak het eerst even goed schoon met de shampoo droog het af en doe er voldoende zalf op. Dat een paar dagen twee keer per dag en je zal zien dat het binnen no time een stuk beter gaat! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goed praat dat de boer er zelf niets aan doet!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:09

MonAmieC schreef:

Dat heb ik ook gezien Ja
ALs de eigenaar er niks aan doet zou ik er zelf wat wondspray op spuiten en de wond in de gaten houden.

Felies_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:11

DunDijk schreef:
MonAmieC schreef:

Dit heb ik ook gezien!! Bloos was echt eng!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:14

polly_amigo schreef:
Hallo,

Bij ons op stal heeft een jaarling van ons nog maar net anderhalf week een halster omgehad omdat de boer ( eigenaar ) haar in de andere weide had gezet. Hij had het halster niet afgedaan... en verder niet naar omgekeken.

Sorry, maar zo iets kan gewoon niet in anderhalve week gebeuren, toch...?!?
Geen woorden meer aan vuil maken en gelijk de dierenhberscherming bellen!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:16

jakie.ben al bang nu de mijne staan ook allebei met halster op de wei.
maar zitten wel los voor geval ze ergens achter blijven hangen ,dat ze het dan los kunnentrekken.
m,n pa had vroeger een ppard en die had zijn halster een keer aan op stal en die heeft zich zelf opgehangen.vandaar altijd lekker los.maar een veulenhalster blijf ik toch eng vinden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:21

Ylana ik denk dat ze bedoeld een veulen van ander halve week. Ik moest het ook twee keer lezen hoor,want inderdaad in zo'n korte tijd kan het niet ingroeien.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:06

De dierenbescherming bellen, want het is verwaardelozing