maagzweer en voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ijsklontje

maagzweer en voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 09:30

Ik was aan het twijfelen of het hier moest of in voer en suplementen.
Gekozen voor hier dus als jullie vinden dat het in de andere moet hoor ik het graag.

Mijn merrie heeft als veulen van 4 maanden een maagzweer gehad. Ze is hier voor behandeld en het probleem is over. Mijn merrie is nu 4.

Met voeren blijf ik altijd met dat maagzweer probleem in mijn achterhoofd sukkelen. Moet ik rekening houden met het feit dat ze al eens een maagzweer gehad heeft met voeren of zeggen jullie voorbij is voorbij. Als ik er rekening mee moet houden, in hoe verre en met wat.

Ik voer nu muesli en brokken (hippostar kruidenmuesli en hippostar recreation) en 4 plakken hooi per dag en ze krijgt als ze klaar is met rijden luzerne en eventueel wat peen.

Ik krijg zulke dubbelen antwoorden van mensen. Dus ik hoop dat ik met jullie meningen iets kan.

Armaris

Re: maagzweer en voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:49

Krachtvoer kan een oorzaak zijn van maagzweren!!! Uitleg:
Als een paard op hooi knabbelt moet hij er langer op kauwen.Hierdoor maakt hij speeksel aan wat het goedje allemaal een beetje gemakkelijker laat glijden.

Met krachtvoer moet een paard niet zitten kauwen,hij slikt het gewoon door,hierdoor maakt hij weinig/geen speeksel aan,maw er zit dus wrijving en die wrijving kan zorgen voor maagzweren

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:19

je paard heeft een keer maagzweren gehad dus is er wel gevoelig voor. het is belangerijk een paar keer per dag porsie's te geven dat de maag niet leeg word. kracht voer is wel slecht: de dieren arts van mij zei dat dat geld bij 5 kilo biks. neem aan dat jij dat niet geeft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:10

Je paardje blijft inderdaad gevoelig voor maagzweren (het blijkt trouwens dat heel veel paarden een maagzweer hebben, maar dat ze dat vaak helemaal niet laten merken). Als je hem over de dag verdeeld ruim voldoende ruwvoer (en dan misschien wat minder krachtvoer) is de kans dat haar maag weer opspeelt stukken minder. Ruwvoer is o-zo-belangrijk! Maar zo te lezen wist je dat al wel Lachen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:15

ik denk dat je paard er altijd gevoelig voor zal blijven. dus proberen te voorkomen door zo min mogelijk krachtvoer en zoveel mogelijk/onbeperkt ruwvoer. krachtvoer zoveel mogelijk over de dag verspreiden en het liefste geen biks voeren. hier zit veel bindmiddelen in om de brok bij elkaar te houden en dit is gewoon troep. het is door die zooi moeilijker verteerbaar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:40

En als je toch perse krachtvoer wilt geven,doe er slobber bij en hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:45

Kijk ook eens op het luchtzuigerstopic daar staat ook allerlei info over maagzweren en voeren omdat luchtzuigers ook nog weleens met maagzweren kampen. viewtopic.php?f=3&t=513308&hilit=

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:46

Armaris: je uitleg klopt niet helemaal.

Een paard heeft maagzuur. Dat zuur wordt geneutraliseerd door speeksel. Een paard maakt alleen speeksel aan als het eet. Met brok maakt een paard nauwelijks speeksel aan. Met ruwvoer maakt een paard wel veel speeksel aan. Wanneer een paard teveel maagzuur heeft, krijg het maagzweren. Om maagzweren te voorkomen moet je dus zorgen dat je paard (eigelijk) constant ruwvoer eet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:49

als jouw dier nu helemaal prima in orde is moet je gewoon blijven voerenw at je nu doet..
die 4 plakken hooi per dag zijn denk ik wel super..
kijk maagzuur is normaal, heeft iedereen en elk paard, tijdens het kauwen van eten word speeksel gemaakt wat dat maagzuur neutraliseerd..

wat vonnie zegt klopt dus helemaal...

nog 1x :
basisvoer van een paard is ten alle tijde ruwvoer, dus hooi,( of echt goed en mooie paardenkuil,mag van mij ook) wat een paard dan tekort komt vul je aan met brok, want daar zit vitamine in...
heb je nou een paard wat zwaar presteerd, en dat is echt wel meer dan een uurtje buitenrijden of dressuren,dan geef je meer brok..heel simpel toch? Haha!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:34

Okay nou harstikke bedankt voor jullie tips. OK dan!

Ik geloof toch dat ik eens iets meer naar mezelf moet luisteren. *LOL* Het blijkt dat ik toch wel gelijk heb. Toch wel fijn om dat ff bevestigd te hebben.

Dus ik ga gewoon zo door als ik het nu doe. Ze krijgt haar muesli en brok altijd door elkaar en bij elke beurt krachtvoer zit ook hooi en ze krijgt een keer alleen hooi en van mij altijd een plak extra. Verder staat ze op stro dus dat kan ze ook nog knabbelen als ze zin heeft.

De merrie heeft de maagzweer opgelopen bij het afspenen. Haar moeder gaf zo veel melk dat mijn merrie geen behoefte had aan brok met als gevolg dat kleintje van zo goed als alleen vloeibaar in eens over moest op vast. Dan loop je tegen dat maarzuurprobleem op en dan natuurlijk de stress van je mama kwijt zijn.

Nogmaals bedankt.

Ohja is het erfelijk?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:07

Vonnie84 schreef:
Armaris: je uitleg klopt niet helemaal.

Een paard heeft maagzuur. Dat zuur wordt geneutraliseerd door speeksel. Een paard maakt alleen speeksel aan als het eet. Met brok maakt een paard nauwelijks speeksel aan. Met ruwvoer maakt een paard wel veel speeksel aan. Wanneer een paard teveel maagzuur heeft, krijg het maagzweren. Om maagzweren te voorkomen moet je dus zorgen dat je paard (eigelijk) constant ruwvoer eet.

Wat klopt er niet aan? Ik heb het zo geleerd

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:22

Armaris schreef:
*knip* maw er zit dus wrijving en die wrijving kan zorgen voor maagzweren

Het is niet die wrijving volgens mij die de maagzweren veroorzaakt. Volgens mij is het gewoon het zuur. Het speeksel neutraliseert het zuur. Ik meen dat het zo zat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 07:20