overgevende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nivo

overgevende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 15:36

hallo allemaal,
wij hebben een merrie en die kan overgeven, nou had ik er zelf nog nooit van gehoord en ik dacht eigenlijk ook dat dat onmogelijk was door een soort ventiel die paarden hebben. Maar het tegendeel bewijst zich. Ze heeft het al meerdere keren gedaan en ik was er één keer bij. Ze stond toen gewoon op stal en begon erg te hoesten, toen heb ik der even buiten gezet want ik dacht dat ze last had van stof. Even later ging ik even bij der kijken en toen kwam er allemaal slijm uit der mond en ze was aan het braken. Waarneer ik terug kwam met hulp was het al over en lagen er allemaal kleine groenachtige plasjes slijm. Heeft er iemand dit ook ooit mee gemaakt of er in iedergeval van gehoord want volgens de meeste mensen zou het onmogelijk zijn.. Ik hoor het graag ook als je advies heb.
groetjes Julia

KiWiKo

Re: overgevende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:42

Hmzzzz......... ik denk niet dat dit overgeven was, ik denk dat ze gewoon heel veel slijm uit haar longen heeft opgehoest

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:44

denk ook gewoon opgehoest.

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 15:51

Kan je dan zoveel ophoesten en hoe komt dat dan?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:52

overgeven kunnen paarden echt niet!! dit is mij zelf op school geleerd (dierverzorging). anders dan bij de mens (daarbij kan het klepje in de slokdarm twee kanten op, naar beneden bij wegslikken van eten, en naar boven bij overgeven) heeft een paard een klepje die maar 1 kant op kan, namelijk naar beneden de maag in zodat er eten naar binnen kan. en denk dan ook eerder dat het paard iets opgehoest heeft wat goed vast zat in zn luchtpijp of in zn longen...
zoals mensen ook wel eens doen als ze verkouden zijn

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:54

Mijn pony heeft dit ook eens gehad. Slokdarm verstopping. te snel dr kuil/hooi opgegeten (heel gulzig) waardoor er een prop ontstond die halverwege bleef hangen.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:59

paarden kunnen NIET overgeven!
dit is dus iets anders. het lijkt me opgehoest slijm uit de longen (en da's niet zo best, zou de d.a. maar eens laten kijken).
verder KAN het slokdarmverstopping zijn, maar dan staan ze met hun hals gestrekt, en zie je opgeklopt speeksel uit de neus komen (dat komt nl. terug omdat het niet doorgeslikt kan worden, en vormt een soort schuim uit de neus). klinkt niet alsof het dat laatste is.
ik zou de d.a bellen, en laten zien. het is in ieder geval niet normaal... sterkte!

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:09

Ja dat zal het best eens kunnen zijn kan me alleen niet meer herinneren of het ook uit der neus kwam. Ik heb het al wel eens aan onze dierenarts gevraagd maar die had der bar weinig aandacht voor. Daarom heb ik dit topic geopend. We hebben nu een andere d.a. en ik zal het ook eens aan hem vragen. bedankt allemaal!

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:15

je paard had waarschijnlijk een slokdarmverstopping. ze krijgen het vaak van als ze overdag buiten staan en kort gras eten en dan daarna lang hooi of kuil krijgen. Ze zijn op dat moment nog in het ritme van het korte gras en vergeten goed te kauwen. Wat je kan doen is als je paard dit heeft is de slokdarm heel zachtjes masseren door de prop die zich in de slokdarm heeft ontwikkeld los te krijgen. meestal gaat het vanzelf over maar mocht het na een half uur tot een uur niet weg zijn moet je de veearts bellen. die gaat dan met een neussonde naar binnen en probeert da verstopping weg te krijgen. en vaak geeft hij eerst een spier ontspanner zodat de slokdarm zich ontspant.
Het ziet eruit als of het paard gaat stikken maar dan kan niet want de verstopping zit in de slokdarm en niet in de luchtpijp.
Wat ook een oorzaak kan zijn zijn slechte kiezen waardoor het paard niet goed kan eten.
Ook het gulzig naar binnen schrokken van voedsel kan soms leiden tot een slokdarmverstopping (voernijd)Als een paard een slokdarmverstopping heeft gehad is het raadzaam om het dier geweekte brokken te voeren of slobber. Het liefst vanaf borsthoogte. Een ronde steen in de voerbak kan gulzig eten tegengaan.
De ernstigste wat ze van een slokdarmverstopping kunnen krijgen is een verslik pneumonie. Dat wil zeggen dat het paard voeseldelen in de longen krijgt. Hierop ontstaat een ernstige longonsteking die een zeer slechte prognose heeft.

Nivo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:24

@ raizarobin
heel erg bedankt voor je andwoord.
fijn dat je er zoveel info inzet, heb er echt wat aan!
dank je Pling Cool Haha!

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:27

geen dank

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:14

ehhhh, en vriendin van me is het een shet verloren aan slokdarmverstopping.... (en niet aan een verslikpneumonie, maar aan dat ze 't niet goed kregen)
wil niemand onbedoeld ongerust maken, maar het KAN wel foutgaan. d.a. bellen als ze het heeft is dus geen overbodige luxe.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:01

ik heb een keer een paard gezien wat de moord stak in z'n hooi. hij had de hele trailer onder gespuugd. overal hingen ernorme klodders schuim. omdat een paard niet kan overgeven maakt het lichaam sneller slijm aan het moment dat er iets verkeerd zit. evenals bij mensen het moment dat je je verslikt komt het geen er weer uit door middel van hoesten...het zit dan altijd in z'n enorme klodder vies slijm...paarden net zo, alleen dan meer Lachen

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:56

bij slokdarmabstructie best DA bellen, moet deftig behandeld worden en zelfs tot drie dagen erna moet het paard antibiotica krijgen tegen wonden in de slokdarm, wanneer slokdarmobstructie niet goed wordt naverzorgd heb je dubbel zoveel kans om het op termijn weer te krijgen en dan vaak nog erger omdat er dan littekenweefsel zit in de slokdarm dus goede raad, DA laten komen!!

boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:32

Ja een paard kan niet overgeven en raar dat je DA hier niets over wist want dat is 1 van de eerste dingen die je leert op de opleiding. de reden dat een paard niet kan overgeven is dat bij overvulling van zijn maag zijn slokdarm dicht gedrukt wordt. en bij uitzondering als hij wel voedsel opgeeft komt het er door zijn neus uit, omdat zijn klepje op het gehemelte ligt in tegenstelling tot andere diersoorten.