rijden met artrose/spat paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

rijden met artrose/spat paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 10:20

Enkele weken geleden is bij mijn 8-jarige merrie vastgesteld dat ze zware artrose heeft aan haar sprongewricht.(Op RX en echo) Naast de gewone spat (die al vrij ver gevorderd is) heeft ze ook schade aan het katrolgewricht in de sprong. Van de spat zou ze wanneer alles is vastgegeroeid, geen pijn meer hebben. Maar de artrose aan de katrol zal wel altijd pijnlijk blijven.
Dit is het gevolg van een blessure in het verleden. (waaraan ze ook geopereerd is geweest.)
De laatste maanden staat ze zo goed als continu mank en als ze toch eens een dagje normaal loopt, dan gaat ze sowieso manken na 5 minuten beweging.
Omwille van de plek en de ernst van de artrose, is inspuiten volgens zowel de DA van de kliniek als m'n eigen DA een verloren moeite. (Het zou maar heel kort werken, en de kosten zouden niet in verhouding staan tot het resultaat)

Ik heb al wat dingen opgezocht over spat en artrose (leve de zoekfunctie Knipoog ), en wat mij opvalt is dat in de meeste topics gezegd wordt dat er nog met die paarden gereden wordt.
Aan mij is gezegd dat ik alleen nog maar rustig mag stappen met m'n paard en dat ik wel mag vergeten er ooit nog "normaal" mee te rijden. Een relax drafje zou op goede dagen ook nog mogen, maar galop enzo is uit den boze.
En als ik zou rijden (dus ook voor dit relaxe drafje) , dan zou ik mijn paard best vol pijnstillers stoppen. (Wat ik dus niet van plan ben, dan rijd ik liever niet)
Dus nu vraag ik mij af hoe die artrose en spat paarden van die mensen in al die andere topics nu lopen? Als er meegereden wordt, manken ze dan? Of alleen maar in het begin? Of wordt er met pijnstilling gereden? En wat wordt er nu eigenlijk mee gedaan?
Zijn deze paarden ook continu mank?
En is hier soms nog iemand op bokt die een paard heeft met artrose aan de katrol van de sprong? (Ben wel eens benieuwd wat dat paard dan wel en niet mag)
Tips over hoe ik dit probleem het best aanpak zijn natuurlijk ook altijd welkom. (alhoewel er natuurlijk al tig topics hierover zijn volgeschreven)

lovemonami

Re: rijden met artrose/spat paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:09

weet niet of je hier iets aan heb maar mijn paardje heeft achter spat en ik rij gewoon L1 niveua alleen niet officeel Bloos gewoon onderlinge wedstrijdjes en mijn paardje vind het nog leuk om te rijden en ik geef hem een medicijn daar tegen als ik dat geef loopt hij soms zelf een stuk beter Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:05

Ik heb een verzorgpaard met artrose.
Hij zakte door de benen,ademde zwaar en kon moeilijk rollen.
Na 1maand zat ik met dit paard op de velden te crossen.

Dusja,artrosepaarden kunnen nog bereden worden.(met spat heb ik gelukkig geen ervaring)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 18:13

Armaris schreef:

Dusja,artrosepaarden kunnen nog bereden worden.(met spat heb ik gelukkig geen ervaring)

Mag ik vragen waar jou verzorpaard artrose heeft? En wat jullie gedaan hebben om hem weer goed te krijgen?
(Leuk om ook eens een positief bericht te horen, want na al die pessimistische verhalen van die DA's, je zou voor minder een zwartkijker worden Knipoog )

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:46

Luckystory schreef:
Armaris schreef:

Mag ik vragen waar jou verzorpaard artrose heeft? En wat jullie gedaan hebben om hem weer goed te krijgen?
(Leuk om ook eens een positief bericht te horen, want na al die pessimistische verhalen van die DA's, je zou voor minder een zwartkijker worden Knipoog )

DAT is het nou het vervelende eraan,hij is er niet op onderzocht.Even uitleggen:
Eind oktober 2004 begon hij met doorzakken achteraan,april 2005 was het al aan alle 4 de benen en wel 16x in een uur.Buigproef was goed.

Toen hebben we een andere DA laten komen,hij ZEI(dmv VOELEN)dat er artrose in de RVkogel zit.
En schreef een kuur van 3x een spuit hyaluronzuur voor(stabiliseert de artrose en pijnstillend)en toen was het doorzakken over Lachen Ons paard heeft helaas nu een peesblessure maar na die blessure gaan we hem onderzoeken op die artrose.Waar het precies zit,maar het middel helpt,dat is zeker.
1 spuit kost 50€,en na die kuur moet het na 6maanden worden herhaald(maar toen kreeg hij 2spuiten,vraag me niet waarom)

Dus die 6maanden waren om en hij begon weer met doorzakken,hij kreeg dus terug een spuit en de volgende dag was het over,na 2weken kreeg hij zijn 2e spuit en nu loopt hij weer goed.

Oja,vele DA's spuiten het in de gewrichten maar de onze spuit het in de bloedbaan zodat het alle gewrichten bereikt.

En je ziet het resultaat Lachen

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 10:50

Ik heb een 38 jarige pony die achter in beide knieen atrose heeft. Ze wordt niet meer onder het zadel gereden maar gaat los nog mee als handpaard. Deze pony galopeert nog door de wei en ik heb pas haar eerste bok ondekt. Deze pony loopt wel altijd "stijf" in de achterhand.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:13

Op de manege waar mijn pony staat was er ook een oudere pony met spat. Ze is een keertje (paar jaar geleden)ingespoten door een homeopaat en is helemaal genezen! Misschien is dat een optie?!