Alleen voorijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Alleen voorijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 16:17

Mijn vraag is wat de voordelen/nadelen zijn van alleen voorijzers. Hoe zit het met de balans etc? Aangezien het om een paard gaat met eigenlijk alleen slechte voorhoeven wordt er getwijfeld om haar op ijzers te zetten. Maar is het beter om rondom te beslaan of zou alleen voorijzers ook kunnen?

DiantaM

Re: Alleen voorijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:18

Ze kunnen ook goed op alleen voorijzers hoor, geen probleem!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 16:25

Heeft dat geen invloed op de balans etc dan?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:27

Nee hoor, je paard is er zo aan gewend.
Haha! Ik zou wel BEIDE voorbenen beslaan Haha!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:46

Yvonnelind schreef:
Nee hoor, je paard is er zo aan gewend.
Haha! Ik zou wel BEIDE voorbenen beslaan Haha!

Ow dat toch wel. Ik dacht ik doe gewoon elke 6 weken de andere voorhoef maar dat kan dus niet.. Clown Vork

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:49

mijn paard heb ik sinds enkele weken was alleen voor beslaan,mijn smid is geweest en zei dat achter ver versleten is.Dus ik sluit me even aan bij dit topc,waarom alleen voorijzers?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:07

De mijne staat op alleen voorijzers. Zijn voorhoeven sleten verkeerd (schuin) af en om zijn stand onder controle te houden is hij dus voorraan beslagen.

Achter was niet nodig en op aanraden van de smid ook niet gedaan. Hij heeft namelijk relatief zachte hoeven en met ijzers zou dat alleen verslechteren. Geen problemen mee gehad overigens. Zijn achterhoeven slijten nog steeds precies genoeg af en op de juiste mannier. Hij deed er voor de rest dan ook niks aan.

Tegenwoordig (na 7 jaar ofzo) staat hij nog steeds op alleen voorbeslag. Ik ben er tevreden mee. Ik moet ook niet echt paniekeren als ik geen stiften/kalkoenen bij heb. Op gladde grond heeft hij meer steun dan een vierkant beslagen paard.

Heb wel eens een persoon gehoord die zijn paarden alleen voor liet beslaan omdat ze zo eter zouden lopen. Iemand anders vond dat ze alleen op vierkant beslag beter liepen.(Volgens mij zit dat echter gewoon in het kopje en wat de paarden gewent zijn)

Nog een voordeel: Het is goedkoper Knipoog

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:12

Ik had een trekpaard die alleen voor beslagen was.
Ik ree veel met hem buiten met achter ijzers streek hij heel erg en was niet te verhelpen.
De leermeester smid van mijn vriend zij dat je hem voor beter op ijzers kan zetten omdat hij voor meer gewicht mee draagt dan achter. (hoofd,hals en boeg). en dus meer slijt.
Dus kwaat kan het niet alleen voor. (moet er wel rekening mee houden dat als je buiten rijd dat je zo veel mogelijk de berm pakt voor de achter hoeven!)

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:10

Mijn merrie staat ook alleen voor op ijzers,op aanraden van de kliniek.Omdat ze te laag op der verzenen stond ..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:38

Die van mij staan momenteel ook weer alleen voor op ijzers, dit omdat ze beiden een hoefzweer hebben gehad en zo de onderzijde wat meer ontlasten. Straks gaan ze gewoon weer op blote voetjes. Maar alleen voor beslaan kan prima hoor. Rondom doen we alleen voor de wedstrijden.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:31

Ian staat al 5 jaar alleen voor. Achter is niet nodig want slijt minder. Hij staat ook stabieler omdat ijzers gladder zijn.
En het is goedkoper. Dus adviseer je door je hoefsmid of het nodig is.

banjer2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:37

Mijn pony staat sinds een half jaar ook alleen op voorijzers, ik heb de achterijzers er na 4 jaar af laten halen, op aanraden van de smid, hij vondt de voeten van mijn pony zo goed dat tie het niet nodig vindt, en aangezien ik geen wedstrijden etc. rijd kwam mij dit wel goed uit. Merk er verder niets aan, geen balansproblemen etc.