Artrose en beenbescherming (bandageren?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Artrose en beenbescherming (bandageren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 10:55

Bij mijn haf van ongeveer 20 jaar is 2 jaar geleden artrose vastgesteld in haar beide voorbenen (in met name de kogelgewrichten). Met glucosamine complex en een uitloopstal + zo veel mogelijk weidegang gaat het best goed met haar, ze loopt in elk geval niet onregelmatig en komt nog vrij makkelijk op gang. Ik rij alleen nog maar recreatief met haar (buiten rijden onder het zadel en aangespannen en soms wat "freestylen" in de bak).
De enige duidelijke "artrose klacht" is bij haar dat ze vrij veel struikeld tijdens het rijden, voornamelijk in stap. Ik rij haar nu met peesbeschermers en strijklappen (ze strijkt flink achter), en ik merk al heel veel verschil in struikelen tussen wel of geen peesbeschermers om.. blijkbaar heeft ze er toch vrij veel steun aan. Nou zijn peesbeschermers op zich niet bedoeld om een paard steun te geven, dus ik denk er over om een andere vorm van beenbescherming te proberen (3 in 1 beschermers of bandages?). Ik ken de nadelen van bandages, maar deze geven wel weer meer steun.

Wat gebruiken jullie bij jullie artrose paarden aan beenbescherming?

_Nicky

Re: Artrose en beenbescherming (bandageren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:59

Ik ken iemand, die een paard met artrose heeft, zowel bandageerd als het paard peesjes omdoet. Veel verschil maakt het niet echt uit geloof ik, maar met bandages gaat het net iets beter zegt ze.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:35

Ik zou niet gaan bandageren. Bandages geven geen steun en zorgen alleen maar dat het gewricht onnatuurlijk warm wordt. Dit is niet goed voor een gewricht met arthrose.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:11

Mijn paard stuikelt ook veel (hoefkatrol) en stuikelt veel minder met bandages dan zonder of met peesjes. Ook op aanraden van een heel bekende paardenkliniek gebruiken wij bijna alleen nog maar bandages.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:32

eens met collega heleen.

noch bandages, noch peesbeschermers of 3-in-1 beschermers geven steun aan het paardenbeen. dat is ook niet nodig; een been redt zichzelf wel.
een paardenbeen steunen kan alleen met een spalk en gips (maar dat rijdt weer zo lastig Tong uitsteken).

bij een paard met artrose worden warming-up en cooling-down erg belangrijk: besteed daar voldoende tijd en aandacht aan.
verder kun je strijklapjes omdoen tegen het strijken, maar verder lekker laten lopen zonder iets eromheen. onder alle bescherming wordt het warm, en dat wil je nou net niet met artrose.

succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:08

dierfysio schreef:
eens met collega heleen.

noch bandages, noch peesbeschermers of 3-in-1 beschermers geven steun aan het paardenbeen. dat is ook niet nodig; een been redt zichzelf wel.
een paardenbeen steunen kan alleen met een spalk en gips (maar dat rijdt weer zo lastig Tong uitsteken).

bij een paard met artrose worden warming-up en cooling-down erg belangrijk: besteed daar voldoende tijd en aandacht aan.
verder kun je strijklapjes omdoen tegen het strijken, maar verder lekker laten lopen zonder iets eromheen. onder alle bescherming wordt het warm, en dat wil je nou net niet met artrose.

succes!

Ter aanvulling:er bestaan ook strijkringen.Op www.divoza.nl vind je er

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:15

ja, da's misschien inderdaad nog veel beter! nooit aan gedacht...
goeie amaris Ja