Wat te doen bij flinke snee in kootholte? DRINGEND!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Wat te doen bij flinke snee in kootholte? DRINGEND!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 19:15

Hallo,

Toen ik van vakantie terug kwam bleek mijn paard een stel flinke sneeën in zijn benen te hebben. Hij was wezen rennen in de wei en kon niet meer op tijd stoppen om de afrastering te ontwijken, en hing dus in de stroom draden.
Hij had een aantal flinke sneeën aan zijn achterbenen. 5 aan de voorkant van zijn spronggewricht op zijn rechterachterbeen. En op zijn linker achterbeen had hij een diepe snee lopend door de kootholte.

Op het moment dat dit gebeurt is was ik op vakantie en heeft iemand anders dit voor mij zeer goed verzorgd. De 5 sneeën zijn al goed genezen en er valt nog weinig van te zien. Maar de snee lopend door de kootholte ziet er erg akelig uit. De snee is redelijk diep en er komt pus uit. Hij is ongeveer 10 cm lang schat ik.

Ik heb de wond nu 3 dagen verzorgd door middel van wassen met badedas daarna afdrogen en acederm er op spuiten en daarna een creme zodat er geen vliegen, muggen, dazen, enz bij kunnen komen. Ook heb ik naar de verzorging 20 minuten gestapt op het harde. Dit omdat ik denkt dat het stappen goed is voor de doorbloeding van de wond.

Voor dat ik het heb kunnen verzorgen is op de wond elke dag acederm gespoten en daarover heen silverspray. Nou was mijn vraag wat ik nog meer het beste kan doen? Mijn paard loopt niet kreupel, en heeft alleen pijn aan de wond als ik het behandel.

Hij staat niet in een stal, hij is net terug van de wei en staat in een soort van paddock. Een erg ongunstige situatie dus ook omdat het de laatste tijd zo regent waardoor hij nu dus in de modder staat met maar een klein stukje waar geen modder is. Ik heb nu geen beschikking tot een stal of het moet echt noodzakelijk zijn. Als het nodig is kan ik morgen foto`s van de wond maken. Ik hoop op vele reacties zodat ik weet wat ik het beste kan doen. Alvast bedankt!

kimon

Re: Wat te doen bij flinke snee in kootholte? DRINGEND!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:21

ik zou het aan de dierenarts laten zien dieheeft er denkwelmeer verstanvan Knipoog

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:22

Een DA naar laten kijken als er pus uit komt, dan is het dus nu ontstoken !! Knipoog

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:22

Als je het percee wil wassen zou ik dat met betadine schampoo doen en niet met badedas (dat lijkt mij prikken en dus pijnlijk voor je paard). Als je vaak acederm erop blijft spuiten, zal de wond sowieso open blijven, want dit houdt de wondranden zacht. Maar als er pus uitkomt, is het aan het ontsteken en is misschien handig om er betadine creme op te smeren. Kweet het anders ook niet..
Succes erme iig!!!

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:23

ik denk dat je inderdaad goed moet zorgen dat je de wond blijft schoon houden en goed doet ontsmetten. Badedas kan, maar ik heb toen Kadanz door het draad gegaan was betadine gebruikt. Maar het kan zijn dat Kadanz haar wonden niet zo diep waren, dan is betadine niet zo pijnlijk. Ik zou wel alle wonden behandelen met een zalf tegen wildvleesvorming, want dat is niet mooi, niet fijn voor het paard en het kan later problemen veroorzaken. als de huid op een gegeven moment dicht is zou je levertraanzalf kunnen gebruiken zodat de huid goed hersteld... Meer weet en durf ik er niet over te zeggen.... Bloos

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:24

Geen moment zelf blijven aanrommelen maar de DA laten komen Ja!

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 19:36

Alvast heel erg bedankt allemaal! Vanaf morgen wil ik het wassen met betadine en daarna betadine creme is zie ik daarna nog geen verbetering wordt de da er ZEKER begehaalt.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:53

DA laten komen. Zomaar blijven aanrommelen met allerlei middelen kan de wondgenezing juist belemmeren hoe goed ook bedoeld! Ook betadine tast (als je het te lang gebruitk) de goede cellen aan die er juist voor moeten zorgen dat de wond dicht kan groeien.

Succes en beterschap met je paardje!

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 05:34

wassen met betadine shampo en daarna aloevera gel er op doen dit is echt super spul

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 06:43

Goeiemorgen,
Lachen ik zou er eerst mezelf van overtuigen dat het niet te diep is zodat het toch verstandiger is om er een dierenarts bij te halen. Als dit niet het geval is zou ik het nog een keer schoonmaken en dan in de groene leem zetten en is eventjes met rust laten zodat de wond ook gewoon de tijd krijgt om te helen Knipoog

Succes ermee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:49

Citaat:
Op het moment dat dit gebeurt is was ik op vakantie en heeft iemand anders dit voor mij zeer goed verzorgd. De 5 sneeën zijn al goed genezen en er valt nog weinig van te zien. Maar de snee lopend door de kootholte ziet er erg akelig uit. De snee is redelijk diep en er komt pus uit. Hij is ongeveer 10 cm lang schat ik.

Ik heb de wond nu 3 dagen verzorgd door middel van wassen met badedas daarna afdrogen en acederm er op spuiten en daarna een creme zodat er geen vliegen, muggen, dazen, enz bij kunnen komen.

schoonmaken van de wond zou ik gewoon met wat lauw water gaan doen, badedas ben ik niet bekend mee, ontsmet dit dan?

acederm zou ik echt weglaten, je verteld dat er pus uit de wond komt en met acederm spuit je het toch dicht?
ik zou er niet teveel op gaan smeren, gewoon de modder er wat af halen, en eventueel wat betadineoplossing erop..
ik denk dat als het echt goed ontstoken is je er toch even een veearts moet bij halen, dan krijgt je dier zowiezo een antibiotica spuit en kan hij je eventueel beter adviseren over wondbehandeling...

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:36

Onze Luna heeft drie weken geleden haar been lelijk verwond toen ze te dicht langs de sloot wilde rollen.
Een diepe snee in haar achterbeen tot op de peeskap was het resultaat.
de DA heeft het gespoeld met een antiseptisch middel en antibiotica gegeven.
Het is geen moment ontstoken geweest.
Wacht niet te lang zeker als het al pust.
Betadine is goed maar niet dagelijks.
Je DA kan je wellicht beter helpen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:44

Mijn pony heeft ook zo n wond gehad duurt heel lang voordat dat over is...ze heeft er nogsteeds een litteken van.....maar zou de dierenarts even onstekings remmers laten geven....goed schonnhouden...en de wond soepel houden met calundula zalf..weet niet precies hoe je het schrijft..maar elke dag wel eraf wassen met betadine zodat er niet teveel vuil in gaat plakken...als de wond gaat helen met korsten moet je het goed soepelhouden...met uienzalf of iets dergelijks....zodat het niet open scheurt want het beweegt daar heel veel natuurlijk...zal best een paar keer gebeuren......laat te grote korsten niet te lang zitten.....succes ermee gaat wel even duren...,

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 21:46

oh ja en idd als dat push eruit blijft komen idd niet teveel smeren....en gewoon zo laten....wel goed schoon spoelen idd

Stanleytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 21:06

Ik wilde even melden dat het al stukken beter met de wond gaat. Er komt geen pus meer uit en de wond blijft mooi schoon. Ik heb er de laatste tijd betadine poederspray opgespoten en dit is een wonder middeltje want er is zich een goed korst aan het vormen. Als de hele korst er opzit ga ik het inderdaad soepel houden met Uierzalf en dan maar even afwachten tot dat het helemaal is genezen. Alvast alleemaal bedankt voor de reacties en adviezen ik heb er zeker wat aan gehad!