wisselen voortanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

osenjo

wisselen voortanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:10

Mijn driejarige merrie heeft haar voortanden gewisseld. Ze valt erg terug in haar conditie omdat ze nog niet op lengte zijn. Weet iemand hoelang duurt het voordat deze weer op lengte zijn?

Groeten,

Jolanda

Charret

Re: wisselen voortanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:02

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:29

In principe duurt het ongeveer een half jaar voordat ze volledig op lengte zijn.
Maar weet je zeker dat er met de rest van het gebit niks mis is? Want in principe horen ze daar niet zo heel erg veel last van te hebben hoor, er zitten nog 8 snijtanden om de gewisselde tanden heen, daar moet hij prima mee kunnen grazen en het kauwen gebeurt met de kiezen. En voor het eten van hardvoer gebruiken ze de snijtanden eigenlijk niet, dat wordt mbv de lippen naar binnen gehaald en ook gekauwd met de kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:12

Misschien voor de zekerheid de Paardentandarts even het gebit laten checken Lachen ?
Heb ik ook gedaan bij mijn paard, die toen toevallig ook haar voortanden aan het wisselen was. Ze at toen wel wat voorzichtiger moet ik zeggen, maar echt terugvallen in conditie viel wel mee. Bezoek van de TA zelf > Ik kreeg een dop van een melkkies en verder was het gewoon afwachten Haha! .

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:28

Tijdens het wisselen kunnen jonge paarden inderdaad wat terugvallen in conditie. Je zou voor de zekerheid even de mond kunnen laten nakijken door een paardentandarts.

osenjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:21

Gelukkig gaat het nu beter met mijn drie jarige merrie. Haar tanden staan weer bijna op elkaar en het weer heeft haar waarschijnlijk ook parten gespeeld. Ze is weer wat actiever, haar conditie zal nog wel even duren maar het gaat beter.

Bedankt voor al jullie adviezen.

Groeten,

Jolanda