weven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

racoon

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:40

hallo allemaal,

ik heb mijn merrie 1 jaar geleden gekocht. ze was toen net 5 en 6 weken onder het zadel. voordat ze ingereden werd heeft ze altijd op de wei gestaan en soms in een container boxs langs een drukke weg. de stal waar ik haar kocht (daar stond ze 6 weken) was ze erg rustig terwijl het erg druk was om haar heen en zowat geen andere paarden om haar heen stonden. toen ik haar kocht stond ze ook in een containerbox en ze is toen na 3 dagen gaan weven (stond alleen s nachts op stal)maar niet recht voor haar deur maar een soort schuin van binnen naar buiten in de hoek. ik dacht hier heeft ze het niet naar haar zin en veranderd van stal maar dat veranderd niks. ze is veder ook nog steeds erg onrustig om niks op stal. buiten stal is ze veder best releaxt. nu een jaar later is het nog steeds het zelfde. heeft iemand iedeen hoe je het kan verhelpen of ervaring hier mee.
bedankt angela

Yinari

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:52

Tsja, paarden kunnen om veel redenen gaan weven. Ziet ze haar stalgenootjes wel? Nu ze het al een jaar doet is het weven ook een ingesleten gewoonte geworden voor haar, lastig om nog mee te stoppen. Véél afleiding in de vorm van buitenstaan met vriendjes, hooi eten etc. wil nog wel eens helpen. Je schrijft dat ze nog steeds erg onrustig is op stal. Vervelend zeg! Waar dat aan ligt is vanaf hier heel moeilijk te zeggen (op stal natuurlijk ook haha). Ik zou haar in ieder geval zo veel mogelijk buiten zetten met één of meer andere paarden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:54

misschien moet je speeltjes enzo in d'r stal hangen, zout blok, misschien een kleine bal, etc..
hopelijk vind je de oplossing

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:57

als ze buiten staat gaat het id wel goed. maar afleiding helpt niet. dat interreseert haar niks of ze wel of geen eten heeft ze is dan gewoon helemaal in haar eigen wereld (paniek). tot ik haar uit haar stal haal dan is ze rustig maar dan beloon ik haar voor haar foute gedrag dus dat doe ik ook niet meer.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:36

Als een paard na 3 dagen is gaan weven dan heeft het paard of al veeel langere tijd staan weven (ook bij de oude eigenaar) en is het je nu pas opgevallen.
Dan is het dus duidelijk een stalgebrek.

Of het paard heeft een traumatische ervaring opgelopen en is daardoor gaan weven.

Heb helaas in hetzelfde schuitje gezeten als jij..
Ik heb het paard terug gebracht naar de handelaar.
(Ook na een paar maanden kwam ik er pas achter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:58

Wie weet deed ze dit idd al eerder en als het eenmaal een gewoonte is, net als bij luchtzuigen, kom je er nooit helemaal vanaf, tis een stalondeugd/gebrek (alhoewel 'ondeugd' best een verkeerde benaming is Knipoog ) .

Vriendjes ernaast, veel naar buiten en altijd knabbelhooi zijn toch wel belangrijk.

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 09:07

het raare is dat toen ik daar was trokken ze keihard een deur dicht en ze deed niks. nu zou ze totaal gaan flippen!!! okal sta ik er bij dat maakt niks uit. dus vandaar dat ik denk dat het gekomen is door de verhuizing.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:25

Misschien is ze beetje gestresseerd door de veranderingen, en odet ze het nu vaker dan vroeger. Ik zou ze ook meer naar buiten laten, met een vriendje als dat kan, en veel ruwvoer en speeltjes op stal geven.

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 11:54

ze staat ook veel buiten dan is ze rustig. maar ik zou graag in contact komen met mensen die het zelfde probleem heeft en daar een oplossing voor hebben gevonden. ze weeft niet omdat ze zich verveeld pure uit stres. eten interreseert haar niet als ze gestrest is en weeft eet ze niet.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:20

Heel l*llig gezegd, kun je weinig doen tegen een wever.

Wat je nog kan proberen is de staldeur niet te sluiten maar op een kier te zetten, dit wil nog wel eens helpen tegen het weven.

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:18

goede ga ik proberen!!!
iemand anders nog gekke tips iedeen?

bedankt

racoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 12:43

heeft er iemand nog tips