Paarden met artrose: geef hen een kans!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

Paarden met artrose: geef hen een kans!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:19

Hoi

Ik ben Maui Druez en heb een jong paard met ernstige artrose.
Ik kocht mijn paardje als 3-jarige, hij was zo groen als wat en ondervoed en heel slecht bekapt. Hij kwam er boven op met de nodige verzorging en liefde.
Hij ging met sprongen vooruit, dressuur ging heel aardig en ook springen kon hij als de beste.
Na een jaar begon hij te manken, eerst niet zo erg maar na een tijdje kon hij nog amper lopen. De dierenarts stelde OCD vast, maar dat kon naar mijn gevoel niet kloppen, dus ging ik voor een 2nd opinion naar de dierenkliniek van Gent. Daar kwam de waarheid als een mokerslag aan het licht. Ernstige artrose.

Hun voorstel was (zoals vele 'gewone geneeskundigen'): afmaken.
Daar kon ik absoluut niet mee leven, en ik besloot hem op rust te zetten in de wei, zolang het nodig was. Hij ging in mei in de wei, op 3 benen lopend en kwam er in juli-augustus uit als een normaal paard, gelukkig en recht lopend.
Behalve de rust als 'paard' zijn was hét wondermiddel GLUCOSAMINE COMPEX.
(gevonden na uren research op de compu Lachen )

1 pot van dit goedje kost ongeveer 90€ in nederland, maar ik heb het hier in belgië gevonden voor 60€. Een pot van 1 kilo, waar ik ong. 8 maanden mee doe.

Nu heb ik een normaal paard, waar ik alles mee kan doen, binnenkort beginnen we met ons eerste wedstrijdje. Alleen springen zit er niet zo veel meer in, dit om mijn paard te sparen.

Ik vind dat de drang om succesvol te worden het niet mag winnen van de liefde voor een paard. Succes, Dat komt wel... Wat is belangrijker, je paardje,een levend dier (wat de mens ook is!!) een kans geven of hem 'afmaken' als een beul... Een paard mag geen winmachine zijn voor de mens, maar een vriend. Zij laten ons tenslotte op hun rug rijden, wat al heel wat is...

Ik weet hoe hard de beslissing is, hopelijk maak jij de juiste!

grtzz maui

Ps: Ik laat uitzonderlijk ernstige gevallen hier buiten...

ikke20

Re: Paarden met artrose: geef hen een kans!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:47

dat is wel geluk hebben dathij er weer bovenop gekomen is. denk dat ik ook eens opzoek ga naar dat middeltje. ik heb een pony die is dan 29 maar heeft ook artrose. kan je het bij een dierenwinkel verkijgen of alleen bij een da? ik woon ook niet zo ver van de belse grens. ik vind het wel erg goed dat je nog geprobeerd hebt en niet meteen hebt laten afmaken.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:06

ik heb het van Aveve, soort van dierenwinkel.
Dit wordt ook verkocht bij de drogist of in natuurvoedinsgwinkels.

grtzz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:13

mijn vorrige paard had ook artroce, ik heb hem wel weg gedaan omdat ook al reed ik niet meer (rust roest dus beweging kreeg hij nog wel van grondwerk) hij zo ontzettend veel pijn had, en dat vond ik zielig.. daarbij was hij een fries van 21 met een behoorlijk verleden en ik heb toch nog een mooie 1,5 jaar van hem mogen genieten..

toen ik vorrig jaar terug kwam van vakantie liep hij zo ontzetten slecht! dat kon je niet eens meer lopen noemen!! toen kwam hij ''de heuvel weer op het dal uit'' en ging het dus weer beter, maar het ging eigenlijk altijd slecht-goed, slechter-goed, slecht-goed, slechter-goed, slechter-goed.. en de periodes van slchter werden op een gegeven moment steeds erger en langer, en hij wou nog wel door, maar zijn lichaam kon niet meer.. zo begon hij enorm af te vallen e.d. en toen kreeg ik na een tijdje van slechter en dat hij net weer een beetje redelijk was de keuze, pijnstillers en dus rekken, of slacht..
en ik heb voor het laatste gekozen, mede door zijn leeftijd en omdat ik dat eerlijker vond tegenover hem..

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:15

Geef mn paard met artrose ook glucosamine complex van de groene os en hij is echt een stuk soepeler geworden.