Brokken vallen uit de mond met eten. Tandprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Brokken vallen uit de mond met eten. Tandprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:07

Arinka is nu een jaar oud, en het valt me op dat ze steeds brokjes uit haar mond laat vallen. Soms lijkt het er wel op of ze met de mond open eet. Vaak neemt ze een hap en komt dan naar mij toe en verliest daar bij de helft. Indien ik geen tandarts ben en wel vakker erover heb gehoord over tandproblemen. Of is het dat ze aan het wisselen is omdat ze 1 jaar is. Voor de rest eet ze gewoon appels, wortels etc.

Nibbit

Re: Brokken vallen uit de mond met eten. Tandprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:10

Dat doet mijn paard ook weleens, ik heb het idee dat het slordigheid is, maar ik volg dit even!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:15

Wisselen zal het nog niet zijn, dat is op latere leeftijd pas. Misschien wel het doorbreken van kiezen oid.
http://www.paardentandheelkunde.nl/prob ... selen.html
Hier staat het verloop duidelijk uitgelegd... (mag je hier een link naar buiten plaatsen?? Heb ff gegoogeld... )

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:18

Inderdaad, nog te vroeg voor wisseling. Krijgt je paard al lang brokken? Misschien moet hij het nog een beetje gewoon worden om die te knabbelen.
Als je echt denkt dat er iets mis is zou ik toch de tandarts er eens bij halen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:20

Een van onze pony's doet dat ook al zo lang als we 'm hebben (nu 13 jaar). Hij is gewoon slordig en gulzig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:37

Haken op de kiezen?

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:42

verootjoo schreef:
Haken op de kiezen?

Dat is toch meestal bij de ruin kies of zoiets dacht ik, maar ik ga eens naar die ene site kijken

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:44

Mijn E-pony van 8 jaar heeft dit ook, maar hij heeft een overbijt Ja

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:46

Ze heeft geen overbijt, altans toen ik haar kocht niet. Ik ga maar eens een kijkje proberen te nemen in haar mond. Maar het gekke is ze eet best rustig in verhouding met mijn andere paard. die is altijd veel sneller klaar. Ze neemt wel grote happen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:24

Ik heb dit ook aan de hand met mijn 2-jarige. De tandarts heeft er eens naar gekeken maar er was niets abnormaals. Ik denk dus ook dat sommige paarden gewoon iets slordiger zijn met hun eten want ik kan niet zeggen dat ze echt gulzig is. Eerder heel op haar gemakje eten Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:58

Ons vroeger paard deed dit ook, bleek ze achterop de kiezen flinke haken te hebben, ik zou toch opletten ermee!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:06

Ik zou inderdaad even naar de tanden kijken. Maar er hoeft geen probleem te zijn. Bij onze pony is er ook niets met de tanden aan de hand.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:08

Mijn paard doet t ook. 2keer achtereen de tandarst laten komen... eerste keer haken weggehaald 2e keer was niets aan de hand... Hij doet t nog steeds... is gewoon geen manieren aangeleerd Tong uitsteken

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 19:39

Ze is volgens mij snel afgeleid en eet inderdaad op haar gemak. Zag het vandaag mijn andere paard ook doen toen ze op keek en dus afgeleid werd. Toch maar eens manieren gaan aanleren haha.

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:47

ik zou um gewoon eens laten nakijken door de tandarts gewoon om er zeker van te zijn dat het geen gebitsproblemen zijn

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:54

Citaat:
ik zou um gewoon eens laten nakijken door de tandarts gewoon om er zeker van te zijn dat het geen gebitsproblemen zijn

Je kunt er naar laten kijken. Maar een paardentandarts heeft mij eens verteld dat ze in principe niets aan paarden, jonger dan 3 jaar doen. Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Maar je paardje moet ook nog wisselen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:06

Schatjes schreef:
verootjoo schreef:
Haken op de kiezen?

Dat is toch meestal bij de ruin kies of zoiets dacht ik, maar ik ga eens naar die ene site kijken

Haken komt bij alle soorten, maten, rassen en geslachten paarden voor Knipoog

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:14

Mijn paardentandarts vijlt wel degelijk haken af, ook al heeft het paard nog niet gewisseld. Is alleen ongemak bij voor het paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:55

TheSam schreef:
Haken op de kiezen?

[/quote]

Haken komt bij alle soorten, maten, rassen en geslachten paarden voor Knipoog
[/quote]

Idd Lachen .

Ik zou je paardje maar eens laten checken door een tandarts, is sowieso eens per jaar wel een must om te doen. Ik doe het ook al sinds die leeftijd.

boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:59

mijn paard deed dit idd ook hij was al wel oud maar had ook zeer veel last van zijn tanden. even laten checken kan geen kwaat

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:47

Een jaarling is natuurlijk niet aan het wisselen. Slecht eten bij zo'n jong paard kan niet door haken op de kiezen komen, maar is gewoon het last hebben van een doorkomende kies. Blijft het slecht eten aanhouden, laat dan even een paardentandarts er naar kijken. Veel weidegang geven, eigenlijk hoort een jaarling niet eens binnen te staan, helpt het masseren van het tandvlees.

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 06:53

Ik zou er bij een jaarling niet teveel aan prutsen. Een jaarling heeft ook nog geen bit in (ga ik even vanuit. haha). Tenzij die er echt last van heeft natuurlijk in de zin dat ie niet meer eet of zo. Maar anders misschien inderdaad een doorkomende kies of iets dergelijks.

Ik heb vorig jaar mijn tweejarige (toen jaarling) even laten checken door de tandarts (weet even niet meer waarom) omdat hij er toch was. Ze bleek toen al 2 wolfstandjes te hebben. Tandarts heeft ze gewoon laten zitten aangezien ze er toch geen last van heeft. Voordat ze een bit in krijgt moeten ze er wel uit.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 19:41

Ik denk dat er met haar niets aan de hand is. Maar nu begint mijn andere paard raar brokken te eten. Ze is +/- 4 jaar. Sinds een week eet ze heel langzaam en moeizaam haar brokken. Normaal staat ze te trampelen voor brokken en schrokt ze erg. Denk dat ik toch maar een tandarts laat kijken als het blijft, maar hoe duur kost zoiets allemaal ongeveer. Kan het zeker betalen, maar dan heb ik een richtprijs van wat het gaat kosten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:15

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:25

Laat er eens iemand naar kijken die kundig is met het gebit. Je paard is nog te jong om te wisselen, misschien heeft deze een kleine onder of overbeet, misschien wel een kies die hem pijn doet oid. Als je paard zijn brokken niet goed kauwt en hij laat ze vallen zou ik er niet te lang mee wachten om er iemand er naar te laten kijken.