Goede veearts??... Twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eflien

Goede veearts??... Twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 14:14

Hallo bokkers,

Ik zit dus op een privéstal met allemaal friezen. Omdat bekend is dat o.a. friezen een grotere kans hebben op mok, schurft ed, is dat bij ons ook zo het geval. Sommigen hebben het extreem hard, anderen weer minder. Daarom hadden we gevraagd aan de veearts wat we moesten doen. Hij schreef een middel voor, nl. Sanicuran. Na vele maanden met dit middel te hebben gewerkt, zagen we echter geen verbetering dus had ik kort geleden dan aan de eigenaar gevraagd om de veearts nog maar eens te laten langskomen omdat de paarden weer extreem veel last hadden van jeuk. Sommige paarden staan weer keihard te stampen en te bijten in hun sokken.
Nadat hij dan was langsgeweest, vroeg ik wat hij nu juist gezegd had.
Nu bleek dat de veearts gewoon gezegd had dat we het middel maar verder moesten gebruiken. Maar... hij heeft nog NOOIT de sokken / benen van de paarden onderzocht, laat staan bekeken!! En zijn middel helpt niet en niemand kent het, zelfs op internet vind ik er niets over. Ik vind dit dan ook erg onverantwoord dat je zomaar wat zegt, het gaat tenslotte wel over het welzijn van iemands paard!

Nu heb ik al héél wat gelezen hierover o.a. dat het normaal gezien noodzakelijk is dat de veearts met behulp van laboratorium onderzoek van huidafkrabsels van de aangetaste huid, de boosdoener moet opsporen. Want eerlijk gezegd weet zelfs ik niet (die er dagdagelijks mee bezig is!) of ze nu mok, schurft, of beiden hebben! ( of zelfs nog iets anders!!)
Ik heb er echt zoveel over gelezen en gedaan, en vind ik bij sommige paarden zelfs kenmerken van beiden!! (mok én schurft!!)
Er is zelfs een fries bij waarbij in het najaar altijd zijn achterbenen helemaal kaal zijn en grijze plekken en soms zelfs echt een open wonde is!
Ik weet het zelf gewoon ook allemaal niet meer...

Ik zeg nu niet dat het daarom een slechte veearts is, maar het is toch wel extreem belangrijk dat men de juiste boosdoener opspoort én het hiervoor te bestrijden middel!!

Ik ga dit natuurlijk goed met de eigenaar bespreken want de paarden hebben er veel last van!

Wat vinden jullie hiervan?

Wesco

Re: Goede veearts??... Twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:18

ik zou een kweek laten maken zo dat je precies kan zien wat het is en dan een goed middel nemen wat bij het ene paard goed helphoeft bij het andere niet goed te helpen

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:21

Andere dierenarts raadplegen.
Als ik het zo hoor kan het niet veel slechter dan deze.
Zijn middel werkt niet en het kan hem blijkbaar niet schelen ook.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:43

tja ook tinkers hebben sneller last van mok/ mijt en t is gewoon een feit dat veel VA's/ DA's gewoon niet zo goed weten wat ze er mee aanmoeten Scheve mond, maar deze klinkt wel erg onverschillig wat heeft dat nu voor nut gewoon verder gebruiken (hallo t middel werkt niet Gestoord )
Bloos! open wonden da's helemaal niet best Ach gut .

Op kweek zetten kan, maar weet van diverse tinkers dat daar niet veel uitkwam . Meestal wordt dan een hydrocortisoncreme voorgeschreven. Dit werkt vaak de 1ste keer zeer goed, maar daarna steeds minder Scheve mond

Bij het subtopic tinkers is volgens mij ook al eens een topic (of meerdere) over mok/ mijt geweest, daar staat veel info in Knipoog

Een overschot aan eiwit zorgt ook voor problemen aan de benen Ja daar worden de gifstoffen uitgescheiden met plekjes/ korstjes of zelfs vieze open plekken tot t gevolg... in diverse topics wordt dan ook een eiwitarm dieet aangeraden Knipoog (ook tegen exceem bv)
Weet niet of dit in dit geval ook een oorzaak kan zijn ?!
Verder kan een inwendige leemkuur dan ook helpen om alle gifstoffen uit t lichaam te verwijderen Knipoog

WIj (met diverse tinkers) hebben al heel wat uitgeprobeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat mokcremes (als ze al werken) vaak alleen de 1ste keer goed werken en daarna steeds minder en
verder hebben we nog steeds het idee dat sebacil het enige is wat écht helpt als ze t erg hebben (tegen mijt is dat geloof ik ?!) Knipoog
Wordt hier dus ca 1x per 3 mnd / 6 mnd (afhankelijk of t weer meer wordt of mooi stabiel is gebleven) bij 2 tinkers gedaan omdat die er nooit helemaal vanaf komen, maar zo blijft het onder controle Knipoog Helaas in NL niet meer verkrijgbaar, maar vervangende producten werken niet (dus dan maar via buitenland of iemand op bokt Knipoog ).
Wassen dan eerst met betadineshampoo en daarna sebacil erop en dan gewoon laten drogen en als er plekjes zijn deze insmeren met sudocreme (voor babybillen verkrijgbaar bij drogist)

Bij minder ernstige gevallen: wassen met betadineshampoo en daarna insmeren met sudocreme (voor babybillen verkrijgbaar bij drogist) door de sudocreme kan er van buiten niks meer bij de plekjes komen en drogen de plekjes in en verdwijnen/genezen de plekken dus snel Ja

Verder werkt ook keratoshampoo (zwavel/teershampoo) tegen jeuk/schilfers e.d. en teatree shampoo is een natuurlijk product tegen insecten/vlooien/mijt e.d. dit helpt ook bij last van mijt, maar als ze er erg veel last van hebben is meestal toch sebacil nodig om alles kwijt te raken Ja

Bij de dagelijkse verzorging de sokken altijd goed luchtig kammen en losse korsten verwijderen en plekjes meteen insmeren met sudocreme Ja

Succes ermee (en zoek eens rond in tinkertopics, weet dat er al veel over geschreven is Knipoog )

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:20

Heb je deze DA wel duidelijk laten weten dat je graag wil dat hij langskomt? Dat begrijp ik niet helemaal uit je verhaal, al zou hij dat natuurlijk zelf moeten kunnen bedenken lijkt mij. Ik zou iemand anders laten komen. Het duurt nu al best wel lang en je hebt er al veel over opgezocht, hier moet meer aan de hand zijn, en dit is op te lossen. Ik hoop voor je dat het gauw overgaat!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:21

Wat is trouwens de werkzame stof van Sanicuran (ik kan het in het diergeneeskundig repertorium namelijk ook niet terugvinden, even nieuwsgierig)

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:45

Mok is een verzamelnaam en kan uit meerdere infecties bestaan, schimmel, schurft, bacterien! Dit is dus het lastigste met mok. Als je kan laten testen wat er nu ongeveer aan de hand is kan je wat gerichter gaan behandelen. Je kan ze ook bijvoorbeeld laten enten tegen schimmel of wassen met sebacil. Hydrocotiderm en sanoderm is vooral het ontkennen van het probleem en het rustig houden van de huid en dus eigenlijk geen behandeling. Onze da maakt zelf altijd mokzalf door te mengen en een zo goed mogelijk bereik te krijgen in de verschillende infecties. Dit kan ook opgestuurd worden dus als je geinteresseerd bent moet je maar even pb'én!! Succes!

twobees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:50

Is het niet Sarnacuran wat je gekregen hebt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:52

Kun je niet hier en daar informeren bij andere stallen in de buurt waar veel Friezen staan? Of misschien andere paarden met veel behang die dezelfde problemen kunnen hebben. Als die stallen er zijn, bel er dan eens eentje op en vraag met welke DA zij goede ervaringen hebben. Ik kan me voorstellen dat het prettig is om met een DA te werken die verstand heeft van dit soort specifieke problemen, of deze iig serieus neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:26

Bij ons bij de paarden, dan wel geen Friezen waar ik over spreek, worden er ook geen afkrabsels onderzocht bij ?mok? . DA geeft gewoon aan dát het mok is en schrijft de middeltjes voor.

En Sarnacuran lijkt me een meer logische benaming, Google maar es op ;)

aan ****
Het klassieke probleem van de trekpaarden !
In vele gevallen gaat het hier om schurft, sluimerend in de zomer als de paarden in volle zonlicht buitenlopen, maar opflakkerend als de paarden in de winter binnenstaan.
In alle geval via een drietal inspuitingen laten behandelen door de dierenarts, gevolgd door het scheren van de beharing en nawassen met Sarnacuran oplossing.
Bij te dichte beharing kan het ook gaan om verstikking van de huid onder de sterke beharing en eczeemvorming. Te vergelijken met de jeuk in de hoofdhuid, als je jouw haar een maandlang niet wast en constant in stof, enz... loopt. Best is dan ook de beharing afscheren, de huid laten opdrogen en met anti-eczemateuse preparaten behandelen.
Wat ook aan te raden is, als de beharing niet afgeschoren wordt, is de onderbenen minstens éénmaal per week goed af te spuiten met een hoge drukspuit, en met een druk tot 60 bar zelfs, afhankelijk van wat het paard verdraagt. Zo raken de korsten en schilfers los.
Enkele preparaten geven goede resultaten op de jeuk in het onderbeen. Een regelmatig onderhoud is echter noodzakelijk. Hopelijk heroriënteert het stamboek zich naar minder behaarde dieren.
Peter Corty, dierenarst - B
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-02-18 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam op verzoek verwijderd.

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:16

Inderdaad SARNACURAN. Het actief bestanddeel is Phoxime en wordt gebruikt voor schurft bij varkens en schapen. Het is niet geregistreerd voor gebruik bij paarden, maar aangezien er daarvoor geen andere middelen zijn, is dit de enige oplossing.
Het is echt van het grootste belang dat je het beenbehang gaat scheren! Ik weet het, veel Fries-eigenaren doen dit niet graag maar hoe kunnen die wonden en korsten nu genezen als er zelfs geen lucht en zuurstof aan die letsels kan? Scheren dus! En dan maar wassen met Sarnacuran: 20 ml op tien liter water, iedere dag één week aan een stuk. Dan een week wachten en dan nog eens.
Maar zoals al een paar keer hierboven aangegeven is schurft niet de enige oorzaak: ook schimmels en bacteriën vinden die ongeschoren onderbenen van Friezen een perfecte omgeving. Je moet dus terzelfdertijd ook een antibioticum-kuur laten voorschrijven (gewone penicilline of Neopen zijn niet duur en werken perfect) en de letsels inwrijven met Isobetadine: dit pakt de bactieriën en de schimmels aan.
Ook belangrijk is dat de korsten losgeweekt zijn, want zowel Sarnacuran als Isobetadine kunnen niet door die korsten heen werkzaam zijn. Een goede manier om die los te weken is om een warme natte keukenhanddoek een kwartier rond het geschoren been van je paard te hangen en daarna voorzictig die korsten los te trekken. Geen paniek als het bloedt, dat is normaal.

Dus: eerst scheren die handel, dan korsten losweken, dan bvb 's morgens wassen met sarnacuran en 's avonds met isobetandine (of omgekeerd) en terzelfdertijd een week een antibioticumkuur geven. Succes gegarandeerd!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:08

Alleen als t HEEL HEEL ernstig is zou ik scheren (als men anders de plekken niet goed kan bereiken om te behandelen) --> jammer van de sokken is niet zo erg dat groeit wel weer aan Knipoog , MAAR over t algemeen veroorzaakt het aangroeien dus veel meer jeuk/ ongemak/schade dan t oorspronkelijk was (weet dit helaas uit ervaring van tinkerstal waar ik geholpen en gereden heb Scheve mond) ... een negatieve visuele cirkel tot t gevolg
En de sokken van friezen zijn een stuk minder dan bij tinkers, dus denk dat men daar bijna altijd de plekken wel kan verzorgen zonder scheren Knipoog

Zoals ik in mijn eerdere verhaal al aangaf, is het zaak om er met de DAGELIJKSE VERZORGING goed rekening mee te houden en dus dagelijks goed door te borstelen om t luchtig te houden en te controleren op eventuele plekjes, zodat je vroeg kunt ingrijpen!!!

EN LET OP EIWIT!!!! echt waar Ja

o, ja je kunt ook wassen met groene biotex dit is namelijk ook ontsmettend Ja, maar dat kan men niet té vaak gebruiken ivm wegwassen huidvet...

Sudocreme (voor babybillen) hersteld de wondjes echt snel Ja (en beschermt dus voor invloeden van buitenaf zodat t kan genezen en niet steeds weer aangetast wordt Knipoog )
en een leemkuur kan écht ontzettend goed helpen bij inwendige reiniging (tegen mok van binnenuit) Ja

Mijn eigen tinker heeft gelukkig dus nog nooit erg last gehad van mok of mijt (zodanig dat er open plekken ontstonden of veel korsten ontstonden), heb haar bij aankoop wel preventief behandeld met imaverol en sebacil (kwam uit Engeland) en bij de dagelijkse verzorging let ik er dus goed op!!
(bijna) elke dag kammen en zie ik een plekje meteen sudocreme erop en klaar.
Bij veel modder (in wei/ paddock of door buitenrit) worden de benen zo nodig ook lekker goed afgespoeld en eventueel ook nog gewassen Knipoog

2 tinkerstalgenootjes hebben er dus sneller last van ... --> mok door binnenkrijgen van meer eiwitten (begin weideseizoen), dus daar zijn we extra allert op (en zo goed mogelijk gedosseerd weidegang enzo, maar soms ontkom je er helaas niet aan ...)
en zijn dus blijkbaar ook gevoeliger op mijt en worden ze dus om de paar maanden met sebacil behandeld als er dus weer "rasp" (korstjes/plekken hoger aan t been) zichtbaar is Ja

Bij medisch en subtopic tinkers is er al vaker over gesproken/ gediscusseerd... maar kan helaas de topics niet meer vinden Scheve mond

Hydrocotidem idd symptoombestrijder!! zoals zoveel mokcremes helaas ... Scheve mond

[edit] is een stukje overlapping met vorige verhaal, maar heb t proberen wat duidelijker te omschrijven ... Knipoog

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:23

Als je twijfels hebt bij deze DA zou ik gewoon informeren bij een andere DA. Zijn middel werkt niet blijkt wel en als hij niet eens de moeite doet het verder te onderzoeken dan ging ik niet wachten op dat wonder middel.

Mijn paarden hebben witte benen en soms in het najaar als het wat natter wordt last van een beetje mok. Dan maak ik het altijd goed schoon met warm water en wat biotex en smeer er wat mokzalf op. Als ik dit elke dag doe dan is het met een paar dagen al weg.