Peesontsteking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 13:36

Hoi,

ik heb een ponytje erbij op mijn wei. Hij zit momenteel met een peesontsteking en heb eigelijk geen idee wat het juist is en wat ik kan doen om het te laten genezen? Het is de pony van mijn kleine zusjes, maar ze kijken er niet meer naar, dus ja, neem ik de zorg maar op mij... De dierenarts zegt zes maanden rust, maar wat moet ik verstaan onder rust? Helemaal stilstaan of gewoon rustig laten rondlopen op de wei? Mag ik een cooling gel gebruiken?

Alle ervaringen en informatie zijn welkom!

Dressuurgek

Re: Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:17

Ik begrijp dat ie 24/7 op de wei staat, daar zou ik m lekker 6 maanden laten staan en eens in de maand even laten draven om te kijken of er verbetering in zit. Cooling gel kan je gewoon gebruiken en afspuiten is ook goed...

Jenka

Re: Peesontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:32

Dagelijks koelen door de pezen langdurig af te spuiten met koud water. Cooling gel kan je ook gebruiken (dit mag je wel niet afdekken!) Groene klei heeft ook een helende werking (wel voor op de pezen te smeren, niet voor oraal gebruik).

Je kan kijken hoe het verbeterd door met je vlakke hand langs het been te gaan van het paard. Op de plaats van de peesontsteking zit soms een bult en die plaats voelt warm aan.
Wanneer de zwelling verbeterd en de plaats minder warm gaat aanvoelen weet je dat het aan de betere hand is.
Wanneer je vindt dat er geen verbetering in komt na 2 maanden zou ik het paard wel op stal plaatsen zodat hij volledige rust krijgt.