Dikke tong na aangespannen rijden, herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesssie

Dikke tong na aangespannen rijden, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 12:52

Hallo!

Een kennis van mij heeft een paard welke de laatste tijd na het aangespannen rijden flink loopt de pompen, sterk verwijde neusgaten heeft en het vreemdste is dat ze een hele dikke tong krijgt! De tond komt buiten de mond, het bit staat erin en is erg droog. Weet iemand wat dit kan zijn? Conditie, slechte afvoer van warmte ofzo?
Alvast bedankt!

Groetjes Jessie

ellepel

Re: Dikke tong na aangespannen rijden, herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:28

mijn eerste gedachte is hartproblemen....
je zou haast denken dat t hart niet goed het bloed kan rondpompen waardoor t dier licht zuurstof gebrek krijgt ,vandaar die dikke tong denk ik dan...( geen idee hoor,maar kwam zo bij me op)

maar kan ook iets met de luchtwegen zijn benauwd om wat voor reden dan ook, zeker dit paard eens goed laten nakijken door een goede arts lijkt me

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:36

kijk of het bit wel goedzit????

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:34

is de tong ook blauwachtig?
want dan kan het zijn dat deze afgekneld wordt door het (te dikke) bit
probeer eens een Mylerbit, die is speciaal ontorpen voor deze problemen
de dierenarts eens naar het hart laten luisteren, zou ik zeker ook doen voor de zekerheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:07

Ik heb zo'n vermoeden dat het ook te maken kan hebben met het bit, dat de ligging niet goed is of dat het de ademhaling belemmert > Dikke bitten zijn namelijk echt niet vriendelijker zoals velen aangeven.
Of idd een hartprobleem..

Ik zou echt de DA dit laten checken, want ik ken zat menpaarden, maar dit heb ik nog nooit gehoord .

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:00

ik herken dit wel een klein beetje, mijn mini shet heeft ook wat last van een wat dikkere tong en soms is ie wat blauwig en soms wat rood, mijn bit is dan ook wel vrij dik maar dit was de enigste die ik in die kleine maat kon vinden ben nu druk opzoek naar een dunnere.