Hallo allemaal,
Ik heb sinds 2 maanden een vliegendeken voor mijn pony aangeschaft.
Dit omdat ze plotseling flinke steken (schijven) onder haar buik had.
Mijn pony staat in een buitenstal (wel overdekt) dus de dazen kunnen er dag en nacht bij.
Toen ik de deken ging passen heb ik er goed opgelet dat hij nergens te strak zat.
Dit was niet het geval.
Nadat ze de deken een week op had gehad waren de steken duidelijk niet meer aanwezig.
Nu had ik haar afgelopen week gereden en door het warme weer was ze bezweet.
Ik had niet de tijd om haar af te spuiten en daarna te laten rollen dus besloot om de plekken die bezweet waren af te sponsen.
Na het afsponzen heb ik de vliegendeken erop gelegt.
De volgende dag had ze een klein wondje ter grootte van 5 eurocent op haar rug.
Dit wondje was geheel droog en als ik erop duwde kreeg ik niet de indruk dat ze hier last van had.
Het leek gewoon echt een schuurplekje.
Afgelopen vrijdag wilde ik eigenlijk gaan rijden maar besloot ivm het weer haar af te spuiten.
Nadat ik haar met een zweetmes ben nagegaan heb ik haar in onze buitenbak gezet om te rollen.
Dit is van dat spierwitte zand waar ze heel snel droog van worden.
Ik heb haar terug op stal gezet (zonder vliegendeken) om op te drogen.
Een halfuur later ben ik haar weer gaan halen om de vliegendeken op te leggen.
Heb eerst gecontroleerd of ze droog was, dit was inderdaad het geval.
Omdat het witte zand nog over haar lichaam verspreid zat heb ik dit met een harde borstel er zo goed mogelijk af te borstelen.
Na haar goed gecontroleerd te hebben op overtollig zand heb ik haar vliegendeken opgelegd.
Zaterdag kon ik niet komen omdat ik moest werken.
Nu was ik vandaag (zondag) op stal om haar even lekker te knuffelen en te poetsen>
Nadat ik de vliegendeken af had gehaald merkte ik een wondje op ter grootte van een 2 euro muntstuk op haar bil.
Ook hier had ze bij aanraking geen last van....
Dit wondje was gelukkig droog dus heb er niks aangedaan. (geen betadine of iets dergelijks)
Ik heb in haar vliegendeken gekeken of er bloed op zat, dit was niet het geval.
Het zag er weer uit als een schaaf (schuur) wondje.
Ik heb besloten om de vliegendeken af te laten totdat de 2 wondjes genezen zijn.
Kan dit komen door het schuren van de vliegendeken??
Ik heb wel de juiste maat genomen en te strak zit hij echt niet.
Het zijn ook 2 redelijk rare plaatsen --> op de bil en de rug
Je zou toch zeggen dat het als eerste gaat schuren bij de borst en bij de schoft?
Groetjes Kim