waar heeft mijn paard last van ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kari

waar heeft mijn paard last van ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 13:39

hoi . heeft iemand een idee waar dit van kan komen ? mijn paard loopt niet kreupel in geen een gang hij galopeerd alleen rechtsom op de volte moeilijker dan linksom en vind het ook moeilijker om te ontspannen in de rechtergalop . een ding valt heel erg op . als hij gewoon stilstaat zonder mij erop gaat hij heel vaak met zijn linkervoorbeen naar achteren staan en met zijn linkerachterbeen meer naar voren . zeg maar naar elkaar toe . aan de rechterkant zet hij zijn benen normaal neer . iemand een idee waar dit van kan komen ? kari

dorothea

Re: waar heeft mijn paard last van ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:02

Eh, last van z'n schouder misschien?

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:28

Tja als je het niet vertrouwd zou ik gewoon de DA eens laten kijken..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:33

Hij wil niet buigen óf wil een been ontlasten (vaak gaat dit samen). rechton op de volte wil hij niet dus hij ontlast RA. Als jij dan LV ziet dat hij die ook ontlast dan is dat redelijk logisch, Daat zou dus een probleem kunnen zitten.

Dit kan veel oorzaken hebben. Haal er eens een goede instructeur bij die kan zien of jij wel recht zit en gelijke hulpen geeft. Je kan voor je eigen gevoel heel netjes rijden en er toch behoorlijk scheef op zitten.

Verder lijkt het me een goed plan de rug even na te laten kijken en misschien even een DA naar dat been te laten kijken .. buigproef is zo gedaan en kan nuttige info geven.

Niet te lang zelf aan klooien lijkt me, dan kan je probleem erger worden.

Succes

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:40

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:55

Het kan zijn dat je houding of hulpen niet goed zijn of dat dat moeilijk voor haar is
maar dus ook dat er wat met haar aan de hand is...
ik zou er iemand bijhalen die er veel verstand van heeft die zecht wel of je er een dierenarts moet bijhalen..
maar zou niet te lang wachten iets te ondernemen want straks wordt het erger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:02

Hmm, ik zou idd een deskundig persoon haar eens laten checken, wie weet wat je nog meer kan verwachten, zomaar weggaan zal het in ieder geval niet.
Succes verder.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 18:36

hoi . hij is al helemaal nagekeken door de d.a. thermo en gescant en rundgenfoto gemaakt van zijn linker schouder . daar was niets mee . hij sleepte ook met zijn achterbenen .kwam volgens de d.a . omdat hij voor niet weg kon komen . ik heb hem 4,5 maand op de wei gezet en mee gewandeld . ik ben nu weer gaan rijden hij sleept niet meer en begint weer sterk te worden alleen nu zie je dit beeld en hij tikt soms met zijn linkerachterbeen zijn linkervoorijzer aan in draf . nu heb ik iets ondekt maar ik weet niet of het daardoor komt .als je over de uitsteksels van zijn rug gaat met je vingers is er een uitsteksel van een wervel die iets meer naar rechts zit .het zit midden op zijn rug .hij is er niet gevoelig op maar het zou kunnen dat hij zich daardoor niet zo goed rond kan maken naar rechts omdat dan die wervel in de verdrukking komt . en wel heel makkelijk naar links . want dan heeft de wervel meer ruimte . wat denken jullie ? kari

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:24

misschien een dierenfysiotherapeut laten komen? die hebben veel ervaring met rugproblemen. kijk op www.nvfd.nl ->therapeuten voor iemand in jouw buurt. therapeuten op die site met een p bij hun naam behandelen in ieder geval paarden/pony's.
succes. het kan m.i. vanalles zijn, dus laat je paard eens goed nakijken door iemand anders dan je d.a. (wel in overleg met hem natuurlijk), misschien dat een frisse blik op het geheel leidt tot een oorzaak? dan kun je pas kijken of, en zo ja wat, je gaat behandelen.
sterkte gewenst!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:49

Je paard is als ik het zo lees, links korter in z'n spieren dan rechts. Gevolg, hij kan rechtsom moeilijker inbuigen dan linksom. Laat je paard nakijken door een goede fysiotherapeut/osteotherapeut en ga dressuurmatig te werk om de linkerkant op te rekken. Nadruk dus leggen op rechtsom inbuigen, maar zeker de linksom niet verwaarlozen. Heb je les? Zo niet dan raad ik je aan om les te nemen.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 21:04

hoi . bedankt voor jullie advies . je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat hij korter is in zijn spieren aan een kant . waardoor hij zo gaat staan . ik krijg les ik moet alle gangen op ontspanning rijden . osteopaat komt woensdag en de fysio is al 2 keer geweest die zij dat zijn hamstring bij zijn achterbenen vast zat en ook de spieren tussen zijn voorbenen .kari

Natural_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:48

Pijn in de hoeven.. hij ontlast duidelijk iets als hij zo gaat staan.. Ik zou graag eens een kijkje nemen.. heb je foto's of kan je foto's nemen als hij is aan het rijden en als hij zo stil staat Lachen PM me maar Lachen