Hoeveel slobber mag mijn shetlander.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Hoeveel slobber mag mijn shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 11:40

Aangezien mijn shetlander een zeer ernstige vorm heeft van een onderbeet moet hij dus aangepast eten Lachen

hij is vrij mager dus hij krijg al een halve kg (brok) bietenpulp wat ik in water laat weken (word ong halve emmer) en ik doe der nog knoflook olie en gekookt lijnzaad bij.

Nu heb ik ook slobber gehaald.. hoeveel moet ik hem ong geven? kwart biksschep, halve?
Ik voer nooit slobber dus ik heb der ook geen verstand van Cool

Smurfie

Re: Hoeveel slobber mag mijn shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 14:04

niemand???

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:27

ik denk dat dat een beetje afhankelijk is van in welke conditie je pony is, een shetje wordt snel dik en heeft over het algemeen echt heel weinig (tot geen) krachtvoer nodig. Ik weet niet of je met hem/haar werkt?
Onze shetjes krijgen echt een heel klein beetje slobber nu om medicijnen binnen te krijgen, anders krijgen ze een paar biksjes puur voor het "iets willen geven", maar nogmaals, ze zijn snel te dik met het risico op hoefbevangenheid!
De enigste keer dat ik echt krachtvoer heb bijgegeven was toen onze merrie drachtig was, ze kreeg toen driekwart maatschep biks omdat ze wat schraal werd. Nu zijn we haar aan het beleren voor de wagen en krijgt ze ook niets, zal juist blij zijn als er een paar kilo'tjes afgaan Haha!
Om een lang verhaal kort te maken Knipoog die van ons hebben eigenlijk genoeg aan alleen hooi. Een shet is/ wordt snel te dik. Het beste is denk ik goed kijken, persoonlijk zou ik met een kwart slobber beginnen en dat kun je dan altijd aanpassen als het gewenste resultaat uitblijft. Zo heb ik het bij onze merrie ook gedaan, langzaam opgebouwd.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:01

hij werkt niet en is brood en brood mager!

Nikkitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:05

In het geval van brood en brood mager: maïsmeel. Hier wordt je pony in rap tempo dikker van, maar dit zou ik alleen als laatste middel gebruiken.
Krijgt hij naast het krachtvoer ook nog weidegang/kuil/hooi? Zo ja, hoeveel? Je pony zal hier eerder van aankomen dan van krachtvoer en dergelijke.
Let er wel op dat je dosis aan voer niet in een te snel tempo verhoogt anders heb je kans op koliek en dergelijke. Met een zwakke pony zit je daar zeker ( anders ook niet ) op te wachten!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:24

hij mag niet op de wei omdat het gras te kort is hierdoor kan die het gras niet afsnijden en trekt de pollen eruit en krijgt zand in zn maag.. hij krijgt kuil en hooi.. sochtends krijgt hij slobber met bietenpulp geweekt is het halve emmer smiddags krijgt hij gewoon bietenpulp halve emmer en savonds nog slobber met bietenpulp.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:43

ik denk dat je het zo goed aanpakt wat betreft de slobber..
Misschien is het verstandiger om steeds vor hooi te zorgen...Grof hooi waar hij ook langer voor nodig om het te "kauwen"...

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:52

hij krijgt ook hooi Lachen veel hooi! alleen probleem is dat mijn haf der nog bij staan en dat is een behoorlijke vreetschuur Tong uitsteken dus nu ga ik elke keer maar lopen met me haf en geef zazoe te eten (duurd eeuwen voordat hij het op heeft) maar anders gaat me haf bunkeren.. ik geef hem 6 x per dag beetjes Lachen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 06:13

Maak een draadje waar de shet wel onderdoor kan en de haf niet, zodat de shet een rustig plekje heeft om te eten Pling

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:16

Je geeft hem dus bietenpulp, hooi en kuilgras. Hoe lang krijgt hij dat al? Kun je nog geen verbetering zien?

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 09:48

bietenpulp krijgt hij nu 2 weken. Omdat we geen verandering zagen. We hebben DA naar laten kijken en hij had ook haken enzo. (ik heb hem zelf nog maar een week of 6) hij is wel iets dikker geworden maar niet veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:53

Dat idee van Billy is wel wat, zodat je in ieder geval onbeperkt ruwvoer kan verzorgen.