amoniak , urine lucht om misselijk van te worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loverani

amoniak , urine lucht om misselijk van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 19:36

hallo,

ik vraag me af of het wel normaal is.
mijn merrie van 12jaar stinkt heel erg als ze plast, als ik uitmest word ik helemaal misselijk van die amoniak lucht.
het is me opgevallen dat alleen mijn merrie zo vreselijk stinkt.
als ik bij andere merrie stallen uitmest dan ruik ik het amper, en bij mijn merrie stinkt het verschikkelijk.
weten jullie wat ik eraan kan laten doen?

vriendelijke groeten van kelly

Lynn_Nikita

Re: amoniak , urine lucht om misselijk van te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:38

misschien drinkt zij minder dan de rest?? Word urine sterker van, Ik zou niet weten wat je er aan kan doen, goed luchten in de stal, en misschien op zaagsel zetten?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:29

Mijn merrie van 14 heeft dat ook heel erg die sterke pisgeur in haar stal. Iedereen kucht als ik mijn stal opentrek. leg het stro iedere dag in een hoek van de stal zodat het droog kan trekken en haal de plasgoot leeg. In mijn stal kan de pis niet weglopen alleen in een goot in waar het dan blijft staan. Gooi er nu iedere dag ook een beetje zaagsel in en schep dat iedere dag weg dat helpt wel iets tegen de stank verder ben ik ook wel benieuwd naar wat dit nu precies is. De lucht slaat op mijn ogen en luchtwegen en vaak moet ik even tussendoor de stal uit dan houd ik het niet meer. Een stalgenoot kwam met de tip om een product/poeder zoiets als stablefresh te gebruiken. Misschien kent iemand dat en of dat schadelijk kan zijn voor je paard? Houd niet zo van chemische middelen in de stal namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:34

kan ook het gevolg zijn van teveel eiwitten in het voer...
dat kan gras zijn of krachtvoer, kijk de voeding na en pas die aan, dan trekt die ammoniak lucht misschien wel weer weg

matybu30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:38

Bij ons op stal gebruikte de staleigenaar ook een soort van poeder. Ik weet niet of het stablefresh was, maar het rook sterk naar Mint. Niet omdat mijn paard zo'n enorme lucht had, maar omdat hij last van de luchtwegen had.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:16

loverani schreef:
hallo,

ik vraag me af of het wel normaal is.
mijn merrie van 12jaar stinkt heel erg als ze plast, als ik uitmest word ik helemaal misselijk van die amoniak lucht.
het is me opgevallen dat alleen mijn merrie zo vreselijk stinkt.
als ik bij andere merrie stallen uitmest dan ruik ik het amper, en bij mijn merrie stinkt het verschikkelijk.
weten jullie wat ik eraan kan laten doen?

vriendelijke groeten van kelly

Hallo loverani, dat is zeker niet normaal maar komt wel vaker voor. Ik heb er in het verleden heel veel problemen met mijn paard door gehad en dit jaar helaas ook weer wat Verdrietig .
Het wordt veroorzaakt door stoffen in het voer, helaas weet ik niet precies welke, maar verkeerde (slechtverteerbare eiwitten) spelen een rol maar ook een verkeerde mineralenbalans lijkt het te veroorzaken (kan worden veroorzaakt door een supplement). Ik heb een merrie waar ik het bij kan oproepen door haar "verkeerd" hooi te geven.
Ik denk dat dit jaar de grootste boosdoener het gras in de wei is omdat het gras eerst door het koude voorjaar en nu de droge zomer heel slecht groeit. Een andere veroorzaker kan ook de bemesting/onkruidbestrijding van het land zijn (ook waar het hooi/kuil vandaan komt).
Ik zou zeker niet stoppen met stro in de stal leggen aangezien de paarden door stro eten de ammoniak vorming enigszins kunnen neutraliseren.

Mijn advies: ga in het rantsoen van je merrie na waar het vandaan kan komen.

Bij mij was dat in volgorde van invloed:
de wei: grote invloed
het hooi: grote invloed
brok (Havens sportbrok): gemiddelde invloed

Mijn oplossing:
minder lang op de wei
het hooi vervangen door stro en lucerne van den Hartog
brok vervangen door granenmix van den Hartog

Resultaat:
merrie was in 2 weken helemaal ammoniak vrij!

Succes!

Mleen1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:20

staat er miscchien een ruin naast je pony?
het kan zijn dat je merrie hengstig werd Verward
Mleenn Knipoog

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:54

Bij mijn paard stinken de plasplekken ook altijd als ik de stal uitmest. Als ik de stal binnen ga ruik je dit wel niet, enkel als je de urineplekken gaat blootleggen is er een amoniakgeur. Maar ik dacht dat dit normaal was? Urine stinkt toch altijd? Ik ken geen enkel paard waarvan de urineplekken in de stal niet stinken. Verward

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:02

Kiftje schreef:
Bij mijn paard stinken de plasplekken ook altijd als ik de stal uitmest. Als ik de stal binnen ga ruik je dit wel niet, enkel als je de urineplekken gaat blootleggen is er een amoniakgeur. Maar ik dacht dat dit normaal was? Urine stinkt toch altijd? Ik ken geen enkel paard waarvan de urineplekken in de stal niet stinken. Verward

is niet normaal, bij een gezond paard met een goed rantsoen stinkt de stal niet naar ammoniak, zelfs als je hem een week niet schoonmaakt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:17

Bij mijn paard is het eigenlijk pas zo erg sinds een aantal weken moet ik mij nu zorgen gaan maken en een da erbij halen? Stalhouder gaat haar vast niet op een ander dieet zetten zonder een echte 'reden'. Er word op stal 1e snede hooi gevoerd op het moment een half plakje in de ochtend en een half klein plakje in de avond naast overdag weidegang waar geen spriet gras staat... Daarnaast krijgt de mijne 1,5 kilo basis-sportbrok van Havens. Ze valt heel snel in dus durf dit niet zomaar te minderen/schrappen nadat ze eindelijk na 1.5 jaar aan het aankomen is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:10

gouda schreef:
Bij mijn paard is het eigenlijk pas zo erg sinds een aantal weken moet ik mij nu zorgen gaan maken en een da erbij halen? Stalhouder gaat haar vast niet op een ander dieet zetten zonder een echte 'reden'. Er word op stal 1e snede hooi gevoerd op het moment een half plakje in de ochtend en een half klein plakje in de avond naast overdag weidegang waar geen spriet gras staat... Daarnaast krijgt de mijne 1,5 kilo basis-sportbrok van Havens. Ze valt heel snel in dus durf dit niet zomaar te minderen/schrappen nadat ze eindelijk na 1.5 jaar aan het aankomen is.

Heeft ze het probleem gekregen nadat je nieuw hooi bent gaan voeren? Kan ze niet (gedeeltelijk) terug naar ouder hooi? Op dit moment worden haar lever en nieren overbelast daardoor wordt de ammoniak gevormd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:44

Weet eigenlijk niet of dit al voor of na het nieuwe hooi was Bloos Helaas hebben ze geen oud(er) hooi meer liggen.

Kiftje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:57

Dus deze amoniakgeur zou vooral te wijten zijn aan een verkeerde voeding? Op welke manier kan je dan te weten komen aan welk 'product' uit de voeding van het paard het ligt?
Mijn paard is een Camarguepaard en heeft van nature uit dus echt nauwelijks iets nodig.
's Morgens en 's avonds krijgt ze 1/2kg wortelen en een klein beetje zemelen (echt bijna niks) Verder krijgt ze 's nachts stro (tegen de verveling) met een klein handje hooi (wat echt niks voorstelt)
Ze staat nu wel elke dag zo'n 7 uur op de weide. Zou gras dan de boosdoener zijn? En welk product in het gras zou dit veroorzaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:27

Hmm, ook weer wijzer vandaag.
Dus luzerne is in dat geval beter dan hooi? Qua eiwitten?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:01

Miirthe schreef:
Hmm, ook weer wijzer vandaag.
Dus luzerne is in dat geval beter dan hooi? Qua eiwitten?

Eiwitten op zichzelf zijn niet het probleem, slecht verteerbare eiwitten wel, deze laten restproducten na die de lever/nieren (over)belasten.