Paard uit de sloot getrokken; ongedeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Foogul

Paard uit de sloot getrokken; ongedeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 08:11

Gisteren is mijn paard in de sloot gevallen. Hij heeft er niet lang ingelegen. Gelukkig werden we snel gebeld door de eigenaar van de weide. Maar goed, dan moet je paard er dus aan z'n hoofd worden uit getrokken, omdat zelf in de sloot staan onmogelijk is. Mijn paard kreeg 2 halsters om met elk een touw. Verdeeld over 2 touwen hebben ze met zo'n 6 man sterk hem er vlot uit kunnen trekken. Zodra hij uit de sloot was, ging hij mesten, piesen en had ook alweer zin in een hap gras. Hij oogde niet gestresst en niet moe. We hebben hem een beetje schoon gemaakt en zijn met hem een eind gaan wandelen. In het begin was hij wat stram achter, maar dat verdween. Hij was zeker niet kreupel.

Het lijkt dus alsof alles met een sisser is afgelopen. Maar is dit echt zo...? Het is toch nooit goed dat 6 man aan het hoofd van een paard staan te sjorren. Zou mijn paard hier wat aan over kunnen houden?

xLaus_

Re: Paard uit de sloot getrokken; ongedeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:14

nee, ik denk niet dat jou paard hier wat aan over heeft gehouden, misschien een beetje last van zijn nek, maar meer denk ik niet hoor

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:11

Was er water in de sloot?(Weet niet of het bij jou geregend heeft)
Als er water/modder in de sloot was,is er kans dat je paard het heeft binnengekregen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:18

Als je paard niet kreupel is en niks binnen heeft gekregen is er idd wss niks aan de hand. Knipoog

Ik ben ook eens met m'n pony plús 4persoonskar in de sloot gekletterd. Haha! Toen hebben we ook met 6 man aan z'n mond staan sjorren; Hij had een stang in... Uiteraard wel een beetje bloeden ( Bloos ) maar voor de rest niks.
Met alleen een beetje schrik zijn we er goed vanaf gekomen. Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:21

Als je het niet vertrouwt over 2 a 3 weken de fysio langs laten komen, maar als alles gewoon werkt zoals je schrijft zou ik mij niet erg zorgen maken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:28

Hoi, iemand die het topic over mijn paard die 2 weken terug ook in het water heeft gelezen attendeerde mij op jou topic. Om wat info te geven. Ik ben samen met mijn paard in het water gevallen. Het leek in de eerste instatie allemaal mee te vallen. Maar ongeveer na 1.5 week werd hij kortademig, na werk en gegeven moment ook gewoon op stal. Heb er een dierenarts bij gehad, die wist het niet meer. Dus hij is naar de kliniek gegaan. Echoscopie gemaakt omdat bij de gewone testen er niets uitkwam. En het blijkt nu dat hij een zwaar geiriteerde luchtpijp heeft, waarschijnlijk van het water dat hij binnen heeft gekregen. Laat alsjeblieft je longen van je paard goed nakijken! want een paard kan niet zo als ons iets ophoesten of overgeven. Mocht hij het binnen gekregen hebben kan hij zich bijvoorbeel toch goed verslikt hebben of iets dergelijk.

Verder voor zijn spieren als jet het niet vertrouwd een fysio laten komen, en hem lichte beweging geven.

succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:07

Tja, hij is natuurlijk op de foute manier eruit getrokken.
Ik heb ook eens met mijn paard in een sloot gelegen. De brandweer heeft een slang achter zijn achterhand langsgelegd en zo hbben ze hem eruit getrokken. maar ja, daar heb je nu niks aan.

Ik denk dat je het beste bij een fysio langs kan gaan om zijn nek enz. na te laten kijken.

Verder zou ik hem in de gaten houden dat hij geen koorts krijgt of gaat hoesten; als hij water in de longen heeft gekregen, kan hij een longonsteking ontwikkelen. Dan moet je natuurlijk zsm de DA inschakelen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:46

Ik ben een aantal keer bij paarden geweest waar dit mee gebeurd was. Gek genoeg hadden de meeste paarden vooral last in het midden van de rug. Alsof ze daar soort van ingeknikt waren of zo.
Ook wat nekproblemen kunnen voorkomen.
Ik zou er toch een keer naar laten kijken voor de zekerheid.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:13

Ik denk ook niet dat hij er wat aan heeft overgehouden.. Wij hebben vaak zat paarden uit de sloot moeten halen, deden dit vaak met een tractor, dan heb je wat meer kracht.. Ja

En misschien heeft hij een beetje last van zijn spiertjes, dat zou best kunnen..

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 23:58

Hij zal vast en zeker wel last van de spieren hebben maar ik vind het niet goed om te zeggen dat de manier waarop hij eruit is gehaald, nou zo fout is. Soms is het beter om snel te handelen in plaats van drie kwartier op de brandweer te wachten. Gewoon even in de gaten houden denk ik en wel laten bewegen om te voorkomen dat het paard stijf wordt?????

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:54

De verbinding tussen hoofd en hals is erg klein en kwetsbaar....daar aan gaan trekken met 6 man en het paardengewicht aan de andere kant...ik heb altijd geleerd dat je dat dus nooit mag doen. Gelukkig dat alles goed is gegaan! En wat Randie zegt: goed in de gaten houden, vies slootwater in de luchtpijp/longen kan makkelijk gaan irriteren.
Wat zal je onwijs geschrokken zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:03

Mijn vzpaard, een KWPN van onderhand 15 is jaren terug gevallen in de sloot en zij heeft sindsdien scheve bekken en daardoor loopt ze op de linkerhand erg moeilijk. Weet niet precies het hele verhaal met hoe erachter gekomen etc. ; maar dat zal ik eens vragen.