hoe paard dikker krijgen zonder granen/brok/melasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe paard dikker krijgen zonder granen/brok/melasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:53

Wij hebben geen gras meer, allemaal kapot gegaan door de aanhoudende droogte. Ik heb al gesealt hooi en 1e klas hooi gekocht, maar zijn ribben kan je tellen. Ik wil geen muesli's, brok, melassehoudend voer of mais voeren.

Wie helpt mij aan suggesties om mijn paard vlees op zijn lijf te laten krijgen.?

Hij krijgt 2 x halve schep totaal muesli met kruiden, 100 gram oliehoudend voedingspreparaat, 100 gram vitaminen/mineralen korrels (vitamix van pavo), zeewier, lijnzaadolie. Ik wil niet meer muesli gaan voeren ivm de granen/koolhydraten. In principe doet hij het goed op het voer dat hij krijgt, maar is niet genoeg voor hem om genoeg vlees te krijgen en te houden. Bv gisteren had hij al weer minder rib dan vandaag, het beetje gras wordt ook met de dag minder, dus is dan ook te merken. Extra hooi zet niet aan.

Ik heb hem 1 1/2 week niet gereden en van de week 3 dagen heel erg relaxed, dus daar ligt het ook niet aan.

A0000

Re: hoe paard dikker krijgen zonder granen/brok/melasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:57

Wil je helemaal geen mais of alleen niet in hele vorm? Maismeel (even nat maken) werkt goed, van fenegriek schijnen ze ook aan te komen maar dat heb ik nooit met eigen ogen gezien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:17

Mais of maismeel schijnt eigenlijk niet goed te zijn voor paarden, verzuurt de darmen en dat is weer niet goed voor de darmflora. Als het mais is uitgegroeid in de velden, ga ik wel plukken omdat hij dat zo lekker vind en idd wel aanzet, maar dat duurt nog even.

Ik probeer eigenlijk iets te vinden waardoor hij vet aanmaakt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:03

Lucerne zonder melasse? Hoog in (goede) eiwitten en makkelijk verteerbaar.
In amerika houden ze veel paarden puur op alfalfahooi (= ongehakselde lucerne). De paarden daar zien er zeer weldoorvoed - op het vette af - uit!

Op Western - Algemeen loopt een topic over voeding en is een discussie over verschillende lucerne-leveranciers Lachen Misschien kan je er eens komen buurten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:51

Ik ga zoeken op western of er een lucerneleverancier is die melasse vrije lucerne heeft. Knipoog Bedankt, of anders weet jij er een?

De lucerne van Hartog vind ik niet fijn, hele fijn stoffig spul en bevat idd melasse.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:24

Als je niet meer krachtvoer wilt geven, blijven (naast vers gras) alleen lucerne en olie over. Goede kwaliteit kuilgras kan ook helpen, maar ik ben geen fan van kuil voor paarden.

Zacharias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:27

Geef je paard maar pulp, even laten wellen en hij is zo dik. Waar ze ook dik van worden is brood, dat kun je dan ook nog proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:39

Pulp bevat weer veel melasse en is koolhydraatrijk, dus weer die suikers die echt niet goed voor paarden is. Dan wordt hij daar nog behoorlijk heet van, maar in de zomer valt dat wel mee, dan juist weer lekker veel klieren onder het rijden.

Het valt niet mee, is mij al duidelijk. Eigenlijk valt het niet mee om gezond goed echt paardenvoer te krijgen, is mij al duidelijk.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:08

Grasbrok??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:34

Das misschien ook een idee? Hoe heet het? Welk merk? Ga ik eens kijken of dat ook aanzet.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:58

Wel oppassen met grasbrok, het zet uit in als het vochtig wordt... Beter eerst even laten wellen dus (al weet ik niet zeker of paarden het dan nog eten, valt vast niet op dezelfde manier uit elkaar als pulp Nagelbijten / Gniffelen)

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:24

Het zet zeker aan, heeft ongeveer dezelfde VEP als "gewone"brok. Wij voeren het al zo'n 15 jaar aan zo'n stuk of 10 paarden en hebben (afkloppen) nog geen problemen gehad. Voeren het in droge vorm.
We kopen het bij onze buurmanboer, maar met googlelen kun je er wel wat over vinden.
Bij grasdrogerijen en ik dacht dat Den Hartog het ook heeft, verder verkoopt onze voerleverancier het ook.
Bij elke partij zit een analyse van de waardes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:35

Het heet gewoon grasbrok? Niet van een bepaald merk? Ik ga googlen. Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:26

Wij hebben net bij onze voederleverancier gras/kucerne brok gehaalt voor een oude pony van ons. Heb nog niet het hele etiket gelezen, dus weet niet wat hier aan evt. hulpstoffen inzit. Het was niet van een groot merk oid. Heb eigenlijk helemaal niet zo goed gekeken naar wat erop stond, was alleen mee met degene die het ging kopen. Maar volgens de voerleverancier heette het gras/lucerne brok.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:59

Ha! Ik kwam even snuffelen of er een topic was over hoe dikker te krijgen met de grasellende momenteel, en ik val met m'n neus in de boter.
Bij één van mijn paarden die permanent op de weide staat kun je ondanks 1x per dag (vaker kan ik er ivm de afstand zelf niet langs) een volle emmer lucerne en 2x per dag flink voordrooghooi (doet iemand anders) bijvoeren toch nog de ribben tellen. Zelf heb ik met mijn andere paard, die in de winter vaak erg terugvalt, heel goede ervaringen met mengsel bietenpulp/lucerne/zemelen. Brok krijgt ze dan niet eens meer bij, wel volop hooi, wat fenegriekkruiden en wat vitamines.
Mij is juist door een website verteld dat de bietenpulp het spul is wat overblijft als de meeste suiker eruit geperst is...?? Kan het zo gauw niet meer terugvinden. En zoals er eiwit en eiwit is, is er ook verschil in suikers, dat hoef je ook niet allemaal over 1 kam te scheren.
Helaas lust de magere ruin dat spul helemaal niet, ik krijg het er zelfs gemengd met "lekkere" dingen als zemelen en slobber niet in! Lastig, zo'n kieskeurige eter Tong uitsteken

Over een flinke scheut olie over het voer om de vertering te bevorderen had ik ook al eens gehoord, maar ik had er nog niet om gedacht dat bij de mijne te doen, goeie tip. Is lijnzaadolie dan het beste? Of mag het ook iets anders zijn, en zo ja wat is dan het beste?
Heeft het zin grasbrok nog bij te geven als je toch al lucerne voert? Of krijgen ze bij grasbrok efficienter (méér) binnen omdat het geperst is?

Groetjes
Licorne

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:07

Je kunt ook gewone sla-olie geven, of zonnebloemolie. Wel rustig de hoeveelheid opbouwen. Het aardige van olie is dat je het ook aan hete paarden kunt voeren, het is "langzame" energie, het geeft geen explosies maar is over langere tijd bruikbaar voor het paard.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:20

*grinnik*, jij duikt ook overal op waar ik 'ns een antwoord neerzet he! Nou eeeeh, Paradox en "heet"...... Neuh...... Da's eerder Silver.....

Maar hij is echt mager geworden, ik ben al twee weken serieus bezig met uit te vinden wat het rantsoen is waarop hij weer aankomt! Blij dat ik niet de enige ben die zich het hoofd breekt, ook omdat die knurft ook nog es een kieskeurige eter is, die gewoon laat staan wat ie niet superlekker vindt, hoe graag ik 't er ook in wil hebben en hoe smakelijk ik het ook denk te maken. Grrrr. Mannen..... Haha! . Nu ik hem bijvoer valt hij niet verder meer af, maar komt ook nog niet aan, dus iets wat z'n energie langzaam afgeeft lijkt wel een beter plan dan een boost? Als hij er "heet" van wordt, loopt ie alle reserves er meteen weer af Tong uitsteken Hoewel, ik rijd hem niet momenteel, longeer alleen een beetje voor de soepelheid, om te zorgen dat de reserves eraan blijven zitten....
Gosh, ik heb veel rundveevoeding gehad op school en weet best e.e.a. van voedingswaarden en eiwit-en-suikers en weet ik veel, en van paarden weet ik uit ervaring ook best e.e.a., maar deze knuppel weer vet krijgen lijkt een nieuwe uitdaging Tong uitsteken
Greetz
Licorne

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:25

Is lucerne ook goed voor mijn jaarling die zo mager blijft? Of mogen bijvoorbeeld alleen paarden die arbeid verrichten lucerne hebben? En is dit net als mais een pure dikmaker of ook voor andere dingen? Mijn jaarling krijgt nu jonge paardenbrok, gebroken mais en hooi/gras maar wil niet dikker worden...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:28

ikke schreef:
Je kunt ook gewone sla-olie geven, of zonnebloemolie. Wel rustig de hoeveelheid opbouwen. Het aardige van olie is dat je het ook aan hete paarden kunt voeren, het is "langzame" energie, het geeft geen explosies maar is over langere tijd bruikbaar voor het paard.

Sla-olie is vaak van onbekende samenstelling, er kan dus wel eens iets raars in zitten. Het schijnt een beetje een restjes product te zijn. Zonnebloemolie is meestal het advies als je olie wil voeren voor de vetten of glans en het nog een beetje betaalbaar wil houden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 18:31

Een vriendin van mij heeft een paard wat2 jaar geleden hoefbevangen is geweest en daardoor niet al te veel rijk voer meer mag hebben.
De veearts adviseerde haar om een redelijke hoevelheid zonnebloemolie door het voer te geven, dat schijnt ook wel dikker te maken zonder problemen...

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:23

probeer Bietenpulp je moet het wel vijf uren in het water zetten dan kan het het goed in weken, dit spul gebruiken de meeste wedstrijd ruiters en menners in zweden

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:23

Kuilgras worden ze ook aardig dik van.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:35

russel schreef:
Mais of maismeel schijnt eigenlijk niet goed te zijn voor paarden, verzuurt de darmen en dat is weer niet goed voor de darmflora. Als het mais is uitgegroeid in de velden, ga ik wel plukken omdat hij dat zo lekker vind en idd wel aanzet, maar dat duurt nog even.

Het is wel goed voor de paarden, mits met mate Knipoog Als je een paard helemaal qua rantsoen omzet naar mais dan kan dat problemen opleveren. Ik zou je anders aanraden om gepofte mais mee te voeren bij het gewone rantsoen. Je hebt helemaal niet veel nodig (nog geen halve schep per dag) en binnen no time ziet je paard er gezond en rond uit.

Of je mag hem hier wel op de wei zetten, wij hebben gras genoeg wat niet kapot gegaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:40

RUBYWHITE schreef:
russel schreef:

Het is wel goed voor de paarden, mits met mate Knipoog Als je een paard helemaal qua rantsoen omzet naar mais dan kan dat problemen opleveren. Ik zou je anders aanraden om gepofte mais mee te voeren bij het gewone rantsoen. Je hebt helemaal niet veel nodig (nog geen halve schep per dag) en binnen no time ziet je paard er gezond en rond uit.

Of je mag hem hier wel op de wei zetten, wij hebben gras genoeg wat niet kapot gegaan is.

Wat een ontzettend lief aanbod.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:58

ik meen het hoor Haha!