ineens niet/veel minder zweten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarijkeBun

ineens niet/veel minder zweten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 15:50

Hallo allemaal,

Mijn paard zweet normaal gesproken heel erg makkelijk, dus heeft ze niet zo heel erg veel last van warmte, maar nu het zo extreem warm is zweet ze ineens heel erg weinig. Ze heeft dus op dit moment heel erg veel last van de warmte en hebben haar daarom in een andere box gezet waar het koeler is.

's avonds als ik aan kom op stal staat ze al wat te pompen en de neusgaten zijn groter. zodra ik haar wat afkoel met water, dan ademt ze direct weer normaal. DA ook al gebeld en die vermoed ook de warmte van dit probleem.

maar hebben jullie misschien een idee waardoor een paard minder gaat zweten met warmer weer?

*wacht geduldig af op een antwoord* Knipoog

Alvast bedankt
Gr Marijke

Jess_vH

Re: ineens niet/veel minder zweten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:08

Sja, het is ook wel extreem dit weer.

Mijne staat lekker heel de dag buiten, met schaduw in het weiland.
Staat ze de hele dag in een box?
Misschien is het een optie dan om haar een paar uurtjes per dag lekker in de wei te zetten.

Groetjes Jess

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:09

Is dit je tweede topic of is hij gewoon precies hetzelfde als iemand anders die dat vd week had??

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 07:39

Jeszibell: is inderdaad wel een optie, maar wij hebben niet echt toegang tot een
Grote wei waar ze lekker een dag in kan vertoeven en het is ook nog een paard,
Dat heel snel een paniek reactie geeft als ze los is. Ze kent het ook niet, dus
Ik denk ook wel dat het een questie van gewenning is. Proberen waard.

Orionneke: Dit is mijn eerste topic. Ik heb wel een vermoeten over welk topic jij het hebt,
Maar dat paard had achteraf wat aan zijn longen ivm val in sloot. (als we het over het zelfde
Topic hebben)

Het rare is gewoon, dat ze niet zweet. Mijn instructeur heeft haar gisteren gereden en hij
Zei ook al, dat het geen conditie gebrek is, want ze blijft gewoon lopen, maar na het rijden
Staat ze heel erg te pompen en vergrote neusgaten enz. hij heeft toen een aantal rondjes
Gestapt en haar onder de brandslang gezet. Na aantal minuten afspuiten ademt ze weer normaal,
Dus je weet, dat het de warmte is die ze niet kwijt kan en dat dit de rede is van het oppervlakkige
Pompen enz.

het paard van mijn instructeur zweet op dit moment ook nauwelijks?
Is toch wel typisch 2 paarden in dezelfde periode met een zweet probleem en
Snel buitenadem zijn. Zou het door de luchtvochtigheid kunnen komen?

Meerdere mensen met hetzelfde probleem?

Gr en alvast bedankt voor jullie reacties

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:47

Mijn paard zweet ook bijna niet, misschien past het lichaam zich aan aan de warmte ondanks dat ze het wel warm hebben. Ook heb ik gemerkt dat ze bijna niet drinken, wij hebben een badkuip waar we elke dag 50 liter in doen, maar die blijft bijna vol nu zag ik.

Misschien wat extra zout voeren zodat ze weer gaat drinken en weer beter kan gaan zweten. Ik maak ook het hooi nat, zodat hij daardoor ook weer meer vocht binnen krijgt. Mijn hond drinkt overigens pas s'avonds en niet overdag, zal dat ook met zweten te maken hebben?

Als ik een glas water heb gedronken, zweet ik mij een paar minuten daarna kapot.

Ik denk dat je moet gaan kijken of ze genoeg drinkt en zorgen dat ze meer vocht binnen krijgt. Zorg ook voor voldoende ventilatie, veel stallen hebben een slechte ventilatie en daardoor met dit warme weer zuurstof te kort. Dat pompen en die neusgaten kunnen ook omdat er zuurstof te kort is op stal!!!
Zet zoveel mogelijk ramen tegen elkaar open, voor doorstroming van frisse lucht, desnoods maar je paard naar buiten, overal is net nu benauwd en warm, maar op stal is zuurstofprobleem nu nijpend.

Ik heb mijn paard de afgelopen week 24 uur per dag naar buiten gegooid, gelukkig weerkaatst zijn bucas pak de zon wat waardoor minder warm, maar na een half uur op stal kreeg ik kramp in mijn bronchien, dus wederom Haha! zuurstof te kort.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 07:56

ik heb haar inderdaad al een zoutblok gegeven, zodat ze meer mineralen enz binnenkrijgt en ook meer gaat drinken. ze drinkt wel heb ik het idee, maar voldoende *ik heb geen flauw idee*

ze staat nu ook al in een andere stal waar het beter doortocht en het doet haar inderdaad wel goed. ik hoop, dat het echt de warmte is en dat ze het aankomende week minder zwaar heeft.

ik ga vanavond op vakantie, dus ik kan het nu zelf niet meer in de gaten houden, maar de meeste mensen op stal weten het en er wordt altijd een oogje in het zeil gehouden.

russel: ik ben dus niet de enige met dit probleem. ben nu al een beetje gerustgesteld

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:00

Waarom laat je haar werken als ze dit probleem heeft?

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 08:03

ze heeft 2 dagen alleen gestapt en gekoeld.
gisteren heeft ze pas om 21.30 gelopen en heel rustig aan, dus veel gestapt. ze moet wel wat bewegen (dus licht aan de arbeid) en het is logisch dat je het werk aanpast aan de omstandigheden...

dus ik mat haar niet af hoor. ze is me teveel waard.
Knipoog
gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:41

Vraag of ze s'nachts met een maatje buiten gezet mag worden, zodat ze verkoeling krijgt, beweging en genoeg frisse lucht. Zeker nu je op vakantie gaat en ze op stal blijft staan, niet goed voor haar conditie, duidelijk dat ze er moeite mee heeft.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 08:48

s'nachts heeft ze nergens last van en 's morgens vroeg ook niet. ze is al meerdere malen gecontroleerd, dus dat is een meevaller. ze heeft het voornamelijk eind van de dag/begin avond. ze wordt wel gewoon gereden door haar verzorger. hij rijd recreatief, dus voor haar ook vakantie. mijn instructeur rijd haar nu op maandag. dus beweging krijgt ze wel en er wordt rustig aan gedaan en in de gaten gehouden.

nu afwachten tot er een druppel zweet komt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:50

Wordt ze in gespoten met vliegenspul? Soms is dat zo olieachtig dat het de huid afsluit en zweten moeilijk maakt.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:57

Misschien heeft ze wel last van de ozon. Mijn paardje hoest en pomt ook als er ozonmeldingen zijn. De warme dagen waar geen zo'n soort meldingen zijn heeft hij het niet. Eens in het oog houden. Heeft te maken met verminderde elasticiteit van de longen. Ik moet gewoon zijn arbeid aanpassen aan de omstandigheden.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:02

kan inderdaad wel, maar zij hoest en proest niet?!

ik kijk het nog even aan en als het te lang gaat duren even een DA bellen. even kijken wat ze doet als het minder warm wordt.

bedankt voor je reactie en ik hou het in mijn hoofd.