Medicatie toedienen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Medicatie toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 14:26

Igor moet medicatie krijgen voor zijn pees. Eerst waren het kleine pilletjes ( die gingen makkelijk, je stak ze gewoon in een wortel en hij at ze zonder morren op). Nu is het een poedertje. En dit gaat al vele minder goed. We hebben het eerst geprobeerd door het poeder met wat eten en maïsolie te mengen, hij at dit maar half op. Dan probeerde we het met eten en siroop en daar het poeder bij. Dat vond hij helemaal niet lekker. Vervolgens was het een spuit met confituur (gelei) en daar het poeder bij mengen en zo inspuiten net als een ontworming. De eerste spuit ging maar daarna had hij er genoeg van ( hij vindt het ontwormen trouwens ook maar niks). De volgende poging: ik heb een wortel uitgehold en het poeder in de wortel gedaan. Maar hij spuwt alles gewoon weer uit. Nu heb ik het poeder in pil vorm laten maken en stop ze in een wortel (net als eerst). Een probleem het zijn twee gigantische pillen die hij nu binnen moet krijgen. En hij spuwt ook steeds de wortel uit met als gevolg dat hij niet al het poeder binnen heeft.
Heeft er iemand nog tips ofz die ik kan proberen. Want de dierenarts zei dt als het niet ging hij wel een andere medicatie kon krijgen, maar dat is in spuitvorm (als een ontworming en dat heeft Igor niet zo graag, hij ziet dit echt als een marteling).
Wie kan mij helpen
We wilde ook misschien proberen het poeder over de luzerne te kappen en het hem zo te geven

Monday

Re: Medicatie toedienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:40

Heb je het al met appelmoes geprobeerd en dat door de biks? Eventueel door slobber met een beetje honing? Een boterham met honing of appelstroop en het daarop strooien, even dubbelklappen en kauwen maar. Dan nog oplossen en aanmaken met wat limonade siroop of door appelsap (kan per spuit naar binnen of door de slobber).
Een pony op mijn stal houdt ook niet van poedertjes en dit heb ik de laatste dagen al voorbij zien komen, vandaar... Haha!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:08

Ik heb toen mijn pony poeders moest ook de tip gekregen van de DA appelmoes. In een grote spuit. Laat eerst je paard wennen aan alleen de spuit met appelmoes. Ik hoop dat hij dan de spuit leuk gaat vinden. Daarna de poeder mengen met appelmoes. Gaat er misschien dan zo in.
Succes

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:30

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:43

mijn pony moest ook poeder hebben. ik maakte gewoon een boterham nat, en deed daar het poeder op. dat trok door het water in de boterham. ze at het zó op!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:45

Als spuiten niet werkt, gewoon zo een mengsel.
Appelmoes met appelstroop?
Werkt bij onze paarden goed...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:54

stroop en siroop zou ik niet doen, het is superslecht voor de tanden, en een paard poetst niet he...

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:54

Mijn paard heeft ook net €200,- aan medicijnen op. Vitamine B booster en een kuur van 12 pillen per dag 5 dagen en daarna een kuur van 10 dagen 6 pillen per dag (zware zenuw ontst.)

Wij hebben wortel gekocht en appels, dit geraspt.
De poeder(2 1/2 el) en pillen door 1 kg brok, 1 liter lucerne (voor de vulling) en halve liter meusli(kruiden, voor de geur) gemengd, daarna de wortelen of appels er doorheen gedaan. Werkt uitstekend!!
Als je de poeder gelijk door de wortelen heen doet gaat dit klonten, en dan willen ze het niet eten.

Ik ben aardig wat aan het proberen geweest met honing(werkte bij 2 pillen) en appelmoes. Dit was voor ons dé uitvinding.

Succes!!

ps. allen medcijnen zijn bij ons er in gekomen en mijn paardje is goed herstellende!!

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:00

Bruine suiker, bij ons als paarden echt ziek zijn en alle andere trucjes (spuitje, appel, wortel, ... ) uitgetest zijn is onze laatste troef bruine suiker. das idd misschien niet zo heel goed voor paardje maar medicijnen moetn binnen (prioriteiten stellen hé.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:45

Bedankt voor de tips. Nu heb ik al een paar nieuwe methodes om het te proberen. Want na een paar dagen heeft Igor het door dat er medicijnen in zitten. En nu kan ik misschien wat afwisselen ofz. Ook denk ik dat ik hem misschien maar best al wat aan de spuit laat wennen, om problemen in de toekomst te vermijden. Het is nu ook maar omdat we niet echt veel tijd hadden om hem te laten wennen. Alvast bedankt voor de tips

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:21

Vind suiker niet zo fijn, voor 1 of 2 dagen is het niet zo erg, denk ik. Maar als je paard 14 dagen medicijnen moet hebben dan is dat toch een aanslag op zijn gebit!!

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:00

hoi,
ik voer mijn medicijnen momenteel met 1 deel geweekte zemelen en 2 delen lucerne , deze verhouding vanwege de fosfor-calciumverhouding . had eerst ook veel problemen , maar nu gaat het erin als koek.
groetjes en succes

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:47

mijn pony moest ook poeder (antibiotica) was ook een drama. spuit geprobeerd ging redelijk totdat ik der niet mer te pakken kreeg. daarna met zemelen gedaan beetje appelmoes erbij en dan poeder doorheen nou ze stond al klaar als ze maar d8 dat ik het ging klaarmaken.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:34

boterham met appelstroop