Bij aankoop altijd op de foto?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Bij aankoop altijd op de foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:35

Ik vroeg mij af hoe het tegenwoordig in Nederland ging?
Hier in Belgie worden al hel snel foto's gevraagd bij de aankoop van een paard, ook bij paarden in de lagere prijsklasses.
Hoe denken jullie daarover, is het de investering waard (ong. 450 euro)?

Squawk

Re: Bij aankoop altijd op de foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:43

Als er bij de klinische keuring reden is tot het maken van rontgenfoto's, dan wel.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:14

Mijn mening weet je..

Hier in NL is het voor de verzekering bij een paard met een lage aankoopwaarde niet nodig om hem op de foto te zetten om volledig verzekerd te worden en dan volstaat voor mij een klinische keuring prima..

Wanneer er bij de klinische keuring reden tot het maken van fotos is en ik wil het paard erg graag hebben zou ik het overwegen.. Afhankelijk van het kostenplaatje maargoed ik vind foto's ook erg duur..

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:04

Ik heb op behoorlijk wat sport- en handelsstallen in NL stage gelopen. Ook betreft buitenlandse handel....

Over het algemeen bij de echt lagere prijsklasse wordt er alleen klinisch gekeurd. Zowel bij particulieren als bij (snelle) handelsstallen. Dit omdat (jij gaf dit als voorbeeld) 450 euro een groot bedrag is op het aankoop bedrag. En is voor bijv. recreactiepaarden, manege paarden dit 'minder relevant'. Ik gok dat er weinig van dat soort paarden zijn die rondom met 1-tjes zijn gekeurd.

Bij de hogere prijsklasse wordt er eigenlijk altijd ook (simpele) foto's gemaakt. Eventueel in overleg zeer uitgebreid (bijv. bij een merrie PROK). Over het algemeen is dan de afspraak dat de verkoper betaald als het paard afgekeurd wordt op foto's en bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn.

Meestal wordt vooraf wel overlegd hoeveel foto's, en bij welke kliniek/ DA dit gebeurd. Een verkoper kan bijv. de standaardfoto's willen betalen en bij uitgebreide foto's de kosten aan de koper afschrijven.

Vaak is het wel of niet foto's maken ook gerelateerd aan het mogelijk verzekeren van het dier. Een 'goedkoop' paard wat in een lagere verzekering gaat als bijv. een sportpaard, hoeft vaak geen foto's aan te leveren. Een klinische keuring voldoet dan Lachen

Bij verkoop naar het buitenland, word eigenlijk 99 van de 100 keer foto's gemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:04

Ik zou voor mezelf altijd foto's willen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:06

Maar met verkoop naar het buitenland gaat het in 99% van de gevallen van handelsstallen om dure sportpaarden?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:17

CielitoLindo schreef:
Maar met verkoop naar het buitenland gaat het in 99% van de gevallen van handelsstallen om dure sportpaarden?

Inderdaad, al komt het ook voor dat het bijv. om een partij jonge paarden/ veulens gaat, of recreactiepaarden.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:18

Cassidy schreef:
Ik zou voor mezelf altijd foto's willen.

Ik persoonlijk ook Lachen

Maar als het om een (ouder) paard onder de 3500 gaat, denk ik niet. Dan zouden de foto's 1/5 van het aankoopbedrag kosten. Dat vind ik vrij fors...

Bij een jong paard, of merrie zou ik het misschien wel doen in die prijsklasse Lachen

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 14:41

Dan gaat het er in Belgie nog iets anders aan toe blijkbaar. Ik heb vorig jaar 2 (recreatie)paarden verkocht: één van 3000 en één van 3500 euro. Beiden zijn op de foto geweest en ik moet zeggen dat ook alle geïnteresseerden naar foto's vroegen. Dat verwonderde mij toen ook een beetje.
Ik heb mijn merrie voor de endurance ook zonder foto's gekocht maar zou in het vervolg wel foto's nemen. De belasting is toch wat hoger dan bij louter recreatie en het is erg jammer als er ineens een probleem opduikt dat al bestond bij aankoop.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:50

Voor de endurance kan mij ook wel een voorstelling maken Knipoog Bij die wedstrijden komt al veel meer kijken als bij een 'normale' wedstrijd. In de zin van veterinaire keuring, incl voordraven bij start, vetgate en nakeuring Lachen

Alleen kan mij opzich wel voorstellen, dat de verkoper de prijs dan verhoogd om de kosten van de foto's er uit te krijgen Bloos

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:48

Ligt eraan in wat voor prijsklasse het paard zit, en wat je ermee wilt. Een recreatie paardje van 2000 euro op de foto laten zetten vind ik zonde van het geld.

Wel ALTIJD verzekeren trouwens.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:53

Ik vind net dat er hier in belgië enorm WEINIG naar een keuring van de DA of foto's gevraagd wordt, toch als ik het vergelijk met wat ik hier op dit forum al lees "hopelijk wordt hij goed gekeurd". Als wij vroeger een veulen of springpaard verkochten werd daar nooit naar gevraagd of moeilijk over gedaan, denk dat men gewoon aannam dat het dier gezond was.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:56

wat als je een paard wilt kopen en toevallig heeft de verkoper dezelfde dierenarts als koper. toch bij een andere dierenarts foto's laten maken of wat is hier verstandig.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:58

lucas03 schreef:
wat als je een paard wilt kopen en toevallig heeft de verkoper dezelfde dierenarts als koper. toch bij een andere dierenarts foto's laten maken of wat is hier verstandig.

Als ik op voorhand geen goed gevoel bij dat paard zou hebben (of eigenlijk vooral die eigenaar) zou ik een andere DA nemen. Lachen

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:59

Ik zou het ook altijd doen,
je kan het jezelf achteraf dan niet beklagen dat je het niet gedaan hebt Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:08

Dito schreef:
lucas03 schreef:

Als ik op voorhand geen goed gevoel bij dat paard zou hebben (of eigenlijk vooral die eigenaar) zou ik een andere DA nemen. Lachen

als je geen goed gevoel bij het paard hebt , laat je hem toch gewoon staan. dan ga je toch geen foto's maken. Heb net even DA gebeld; kosten 425Euro.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:12

ik zou mzelf op de foto willen hebben,
zeker als je neit in de echte lagere prijsklasse zoekt..

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:13

Het gaat hierbij om een fokmerrie, als de PROK keuring dus niet goed is, gaat de koop niet door. Terwijl de merrie echt geweldig is en geweldig fokt. Wat is voor jullie de meerwaarde van het PROK certificaat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:13

Miss_Petit schreef:
Alleen kan mij opzich wel voorstellen, dat de verkoper de prijs dan verhoogd om de kosten van de foto's er uit te krijgen Bloos

Waarom? Kosten van foto's bij afkeuring voor de verkoper, kosten van de foto's bij goedkeuring voor de koper. Loop je als koper ook niet het risico dat je, als je meerdere paarden gaat bekijken en foto's laat maken en veel geld kwijt bent voor niets als er wel wat mocht zijn.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:15

Citaat:

als je geen goed gevoel bij het paard hebt , laat je hem toch gewoon staan. dan ga je toch geen foto's maken. Heb net even DA gebeld; kosten 425Euro.

Ik bedoel eigenlijk eerder dat als ik het wel een heel leuk paard vind maar de indruk krijg dat de eigenaar teveel praatjes verkoopt. Tuurlijk ga ik geen kosten doen aan een paard waarbij ik geen goed gevoel heb. Zou beetje veel geld weggesmeten zijn. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:16

lucas03 schreef:
Het gaat hierbij om een fokmerrie, als de PROK keuring dus niet goed is, gaat de koop niet door. Terwijl de merrie echt geweldig is en geweldig fokt. Wat is voor jullie de meerwaarde van het PROK certificaat?

Tja...als ik een jong paard laat prokken, en er treden op latere leeftijd problemen op, is het PROK certificaat ook niets waard.
Een oud paard wat op de foto wat problemen laat zien, maar verder alles in huis heeft wat ik in een merrie zoek, zou ik gewoon kopen. Dan zou de PROK me toch echt gestolen kunnen worden. Afwijkingen op de foto hoeven niet perse erfelijk te zijn.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:21

Cassidy schreef:
Miss_Petit schreef:

Waarom? Kosten van foto's bij afkeuring voor de verkoper, kosten van de foto's bij goedkeuring voor de koper. Loop je als koper ook niet het risico dat je, als je meerdere paarden gaat bekijken en foto's laat maken en veel geld kwijt bent voor niets als er wel wat mocht zijn.

En wat nou als de verkoper van dat paard in de lagere prijsklasse die fotos niet kan betalen wanneer hij afgekeurd wordt, en de verkoper zelf in het verleden ook nooit fotos gemaakt heeft (en dus ook niet kan weten hoe het paard op de foto is)

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:28

CielitoLindo schreef:
En wat nou als de verkoper van dat paard in de lagere prijsklasse die fotos niet kan betalen wanneer hij afgekeurd wordt, en de verkoper zelf in het verleden ook nooit fotos gemaakt heeft (en dus ook niet kan weten hoe het paard op de foto is)

In de lagere prijsklasse zal niet altijd gekeurd worden en de verkoper hoeft maar 1x de kosten te betalen. Bij de volgende koper kan hij direct al vermelden dat de foto's niet goed zijn. Ach gut Dus de prijs zal daardoor nog lager worden en de verkoper krijgt nog minder in het laatje.

In mijn geval is het geen lagere prijsklasse en is het een eigen fokprodukt wat nooit op de foto gezet is. Hij vertrouwd erop dat ze goed is Haha!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:30

Cassidy schreef:
Een oud paard wat op de foto wat problemen laat zien, maar verder alles in huis heeft wat ik in een merrie zoek, zou ik gewoon kopen. Dan zou de PROK me toch echt gestolen kunnen worden. Afwijkingen op de foto hoeven niet perse erfelijk te zijn.

DA stelde voor om voor eerste 10foto's te maken en indien die goed zijn, verder te gaan, anders stoppen. Was je de helft van het geld kwijt. Hij denkt gelukkig niet alleen aan het geld.

Hoeft misschien niet erfelijk te zijn maar predikaten worden wel steeds belangrijker in de fokkerij, en als je moet beginnen kun je maar beter direct goed onderweg zijn. Aan andere kant, de rontgen foto's van de hengstenstapel is ook niet helemaal doorzichtig Vork

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:36

lucas03 schreef:
In de lagere prijsklasse zal niet altijd gekeurd worden en de verkoper hoeft maar 1x de kosten te betalen. Bij de volgende koper kan hij direct al vermelden dat de foto's niet goed zijn. Ach gut Dus de prijs zal daardoor nog lager worden en de verkoper krijgt nog minder in het laatje.

In mijn geval is het geen lagere prijsklasse en is het een eigen fokprodukt wat nooit op de foto gezet is. Hij vertrouwd erop dat ze goed is Haha!

Tja, en dat vertrouwen zou ik nu niet delen, helemaal niet bij hogere prijsklassen.
Bij lagere prijsklassen is het aan de verkoper om te melden dat er foto's bijzitten. Sowieso heeft hij de plicht om te melden dat er wat gevonden is bij eerdere keuringen.