Opgezette koker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunnysannyto

Opgezette koker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 09:29

Mijn ruin heeft sinds een dag of 2 een opgezette koker. Ik hou het hele zaakie altijd goed schoon en ontstekking / wondjes zitten er niet*D. Zou het gezwollen kunnen zijn van een horzel / dazen steek? Maar er zit geen bult op, de hele koker is gewoon wat gezwollen. Of kan het door de warmte en hoge luchtvochtigheid komen?
De dierenarts was gisteren bij hem en zag het ook, zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en het een paar dagen aan moest kijken. Vandaag sowieso even wassen met babyshampoo en verder niet. Maar goed, zou toch willen weten wat de oorzaak kan zijn. Iemand ervaring?

gillian

Re: Opgezette koker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:56

Yep, mijn hengst heeft er nu ook last van.
Ik heb z'n zaakje ook gewassen, maar houd dat ook altijd netjes bij.
Het zal ongetwijfeld aan het warme weer liggen, dan bewegen ze wat minder.
Ik spuit z'n zaakje iedere dag lekker af met koud water, verder is beweging heel belangrijk.
Oeds had vanochtend niet alleen een dikke koker, maar ook een zak onder de buik.
Ik heb hem een half uur laten stappen en toen was het weer weg.
Hij is sinds kort met pensioen en staat een paar uur per dag buiten, maar uit zichzelf loopt ie niet Haha!
Ik denk dat koelen en beweging het beste zijn.
Ben met dit weer niet zo voor vochtafdrijvers van de dierenarts!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:00

Ik weet dat het ook een vochtprobleem kan zijn. Een ouder paard met een hartprobleem had het ook maar ik kan me ook voorstellen dat dit warme weer er ook toe bij draagt. Zoals jezelf nu ook dikkere voeten kan hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:54

is volgens mij toch een stofwisselings probleem, zie het als stalbenen in de winter.
je hoort t wel vaker dat ruinen in de zomer dikke koker krijgen, soms kan dat samen hangen met in de weide lopen,gras eten en iets te weinig beweging tegenover teveel krachtvoer..
maar kan idd net zo goed wel een prik van een beest zijn hoor, dat er daarom een verdikking zit...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 06:59

Bij twijfel gewoon je DA om raad vragen...
Wij hebben gister ook een pony met dikke koker op stal gezet... omdat hij er verder geen last van lijkt te hebben bellen we zo de DA. kijken wat hij er van zegt... t kan net zo goed ontstoken zijn

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:06

KindnessM schreef:
Bij twijfel gewoon je DA om raad vragen...
Wij hebben gister ook een pony met dikke koker op stal gezet... omdat hij er verder geen last van lijkt te hebben bellen we zo de DA. kijken wat hij er van zegt... t kan net zo goed ontstoken zijn

sunnysannyto schreef:
De dierenarts was gisteren bij hem en zag het ook, zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken en het een paar dagen aan moest kijken.

Knipoog

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:12

ik heb ook eens een ruin gehad die een dikke koker had. Deze was wel ontstoken, maar zat dan wel vol met korstjes enzo. Als je hem goed schoonhoudt denk ik dat het met het weer te maken heeft. Maar was het nu advies van de d.a. om met babyshampoo te wassen? Anders zou ik daar gewoon mee stoppen en het op puur water houden. (misschien lactacid anders:p)

sunnysannyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 09:29

Op advies van de dierenarts moest ik hem inderdaad een keer extra wassen met babyshampoo, buiten de 'rituele' schoonmaakbeurt om. Hij had al geconstateerd dat er geen ontstekking zat. Vanochtend was trouwens 1 kant van de koker al weer in normale proportie en de andere kant nog een beetje dik. Vermoed dus toch dat hij door een insect te pakken is genomen --> een nadeel van de zomertijd helaas.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:39

Dat vochtprobleem noemt ook wel oedeem, mijn paardje heeft er last van als het warm is, hij te wweinig werkt en te veel eet. Kan ook op de buik (tussen voorbenen) voorkomen, een plotse dikke bult, idd te vergelijken met stalbenen, mijn paardje krijgt meestal de verschillende symtomen tegelijk.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:51

Oeps, sorry, niet goed gelezen!!!
Bij ons is t niets.. waarschijnliujk is de pony door een insect gestoken