bloedwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:31

Mijn shetlandmerrie staat sinds enkele dagen op een andere locatie om gedekt te worden.
Voor ik haar naar daar gebracht heb, is ze eerst nog ontwormd. (met een middel dat veilig is voor drachtige merries)
Nu hoor ik net dat op de plek waar ze nu staat, bloedwormen zijn vastgesteld bij enkele andere paarden.
Daarom zijn alle paarden daar, en dus ook mijn pony behandeld tegen bloedwormen.
Maar nu vraag ik mij af of dit effect kan hebben op haar vruchtbaarheid en op het feit of ze al dan niet drachtig zou raken?
En moet ik mij zorgen maken over het feit dat mijn shetlandpony, mijn andere paarden zou besmetten wanneer ze binnen enkele weken terugkomt?

mancha

Re: bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 06:36

Volgens mij wordt bij bloedwormen equimax gebruikt en die is niet schadelijk voor drachtige merries.
De enige die niet aangeraden wordt bij drachtige merries is equest, zover ik weet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:33

Equimax wordt voor lintworm gebruikt en Equest voor bloedwormen. Volgens mij wordt dat afgeraden bij drachtige merries. Doe anders even 'googlen' met Equest!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:14

Las ergens dat je equest ook kan gebruiken bij drachtige merries en veulens vanaf 4 maanden (wel goed doseren ivm mogelijke koliekverschijnselen). Weet niet hoe het zit met equigel.

Paarden met een bloedwormbesmetting krijgen meestal om de 6 weken ivermectine toegediend.
Maar las weer ergens anders dat equest door de moxidectine die er in zit de enige is die helpt (?)
Denk niet dat dit de vruchtbaarheid beinvloed, het zijn toch geen hormonen?
Ik heb ook geen idee of het besmettelijk is, mijn vriendin had een paard met een chronische besmetting, die is er gelukkig weer bovenop gekomen. Maar de paarden bij haar op stal hadden allemaal geen last ervan. Verder gaat de besmetting denk ik net als bij andere wormen, via mest en gras. Dus een strak ontwormingsschema aanhouden!

Wil je zeker zijn of ze is besmet kan je een bloedonderzoek laten doen.
Misschien heb je verder hier nog iets aan, is wel oud:
viewtopic.php?t=172545&highlight=bloedwormen
viewtopic.php?f=1&t=225733&start=25&st=0&sk=t&sd=a

En nog een site over wormbestrijding:
http://www.wormbestrijding.nl/

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:12

Equest (moxydectine) werkt goed en mag wel bij drachtige paarden.
Ivermectine helpt ook wel, maar niet alle stadia van de bloedworm.
Vraag dus even na wat ze gehad heeft.

Op zich wel netjes dat ze daar ook ontwormd is; evt. wormen laat ze daar dus vallen. Neemt ze ze tenminste niet mee naar huis!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:51

Heel goedkoop, maar heeeeeeeeeel goed middel tegen bloedwormen; Haarlemmer olie!!! Volwassen paard heel flesje en shet half flesje, na week of twee drie herhalen......

Een paard van mij heeft twee keer bloedwormen gehad omdat ze imuun was tegen de werkzame bestandsdelen in de wormkuren. De eerste keer was ze bijna dood gegaan!! Dat kosste een week kliniek en een klein vermogen, en drie maanden later had ze het weer! Toen kreeg ik deze tip......... Nooit weer last gehad! Je kunt het bij de drogist kopen.

henkv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 06:11

Equest mag wel bij drachtige merries, maar niet bij veulens beneden de 4 maanden.