Luchtzuigen; gedragstoornis of ziekte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Luchtzuigen; gedragstoornis of ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:14

Ik sprak onlangs een osteophaat (voor dieren) over onder andere luchtzuigen. Zij vertelde mij dat er artikelen (in Duitsland) gepubliceerd zijn over paarden die luchtzuigen. Algemene opvatting is dat het een gedragstoring is. Er wordt nu onderzocht of het mogelijk is dat het een ziekte is. Heeft iemand hier over deze onderzoeken gehoord?

Ammy01

Re: Luchtzuigen; gedragstoornis of ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:46

Nee, niet over die onderzoeken specifiek.
Wat ik wel weet is dat heel veel paarden die luchtzuigen maagzweren hebben. Er wordt steed meer gedacht, ook door artsen, dat het inslikken van lucht een pijnstillend effect kan hebben, omdat er dan weer iets in de maag komt.

Te weinig ruwvoer is dan vaak de oorzaak, de maaginhoud wordt te zuur omdat deze te weinig te doen heeft, en dat kan maagzweren veroorzaken.
Het is dus vaak een combinatie van verveling (ook als je weinig ruwvoer geeft heeft een paard te weinig te doen) en maagproblemen.
Dat zijn volgens mij de nieuwste inzichten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:50

Kan me voorstellen dat er lichamelijke klachten ontstaan door het luchtzuigen en dat het daardoor elkaar in stand houdt. Maar er wordt in het onderzoek ook gesproken over veulens die luchtzuigen, dat zou een lichamelijke afwijking als oorzaak hebben en geen kopieer gedrag zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:18

Ir111 schreef:
Ik sprak onlangs een osteophaat (voor dieren) over onder andere luchtzuigen. Zij vertelde mij dat er artikelen (in Duitsland) gepubliceerd zijn over paarden die luchtzuigen. Algemene opvatting is dat het een gedragstoring is. Er wordt nu onderzocht of het mogelijk is dat het een ziekte is. Heeft iemand hier over deze onderzoeken gehoord?

Dan lopen ze in duitsland toch behoorlijk achter. kijk maar eens op medisch. daar staat een heel topic over luchtzuigen. er is alang bewezen dat het geen gedragsstoornis is en dat het merendeel van de luchtzuigers last van hun maag heeft. vaak door combinatie van te weinig ruwvoer en teveel krachtvoer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:23

Ohw, dan heb ik niet goed gekeken.

Ik zeg overigens niet dat de onderzoeken uit Duitsland recent zijn hoor. Ik heb er pas net over gehoord, dus dan loop ik achter... Knipoog

Ik ga het topic waar jij naar verwijst 'even' lezen, dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:24

En omdat dat topic bestaat, hier een slotje Lachen