Wie heeft er ervaring met St. Janskruid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ananas_

Wie heeft er ervaring met St. Janskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:41

Wie heeft er wel eens een paard meegemaakt die st. janskruid gegeten heeft? Niet Jacobskruiskruid dat bedoel ik hier echt niet!

St. Janskruid bestaat ook uit gele bloemen die levend vrijwel niet door paarden gegeten worden omdat ze er misselijk van worden. Wel blijft dit kruid in het hooi giftig en kan hierbij fotosensibiliteit veroorzaken. Hierdoor is het paard erg gevoelig voor licht en kan op dunne huid last krijgen van onstekingsreactie's. In het bloed toont een verhoogde bilirubine St. Janskruid aan.

Een vriendin van mij heeft een pony die waarschijnlijk st janskruid op heeft en veel verschillende symptomen vertoond, nu alles redelijk onder controle was begint het eigenlijk weer opnieuw..

Nou is mijn vraag, wie heeft er ervaring met dit kruid of weet er meer over te vertellen dan dat ik op internet kan vinden (alles staat eigenlijk wel in mijn korte verhaaltje!)

henny_w

Re: Wie heeft er ervaring met St. Janskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:21

Ik maak van het kruid en olijfolie de 'rode' st Jansolie.

Heel fijn voor allerlei huidkwalen en zonnebrand. Knipoog
Ik gebruik het ook wel bij de paarden op de huid maar smeer het er dan 's avonds op als ze op stal gaan.
Het is niet verstandig dat ze met de olie in de zon gaan lopen.

Vooral koeien, schapen en geiten eten het erg graag. De plant bevat een belangrijk geneeskrachtig hars, gom en zuren. Stimulerend voor de spijsvertering.
Ik heb elders gelezen dat paarden er door de regel niet zoveel van eten uit eigener beweging.
Ik kan niet vinden of het slecht voor ze is maar een teveel is uiteraard nooit goed. Dat is met alles zo.

_Ananas_

Re: Wie heeft er ervaring met St. Janskruid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:32

Er zitten idd heel veel goede eigenschappen aan st. janskruid, maar de vieze smaak gaat eraf als het in het hooi zit en dan eten ze het wel. Het frappante is dat je het als middel tegen huidkwalen kan gebruiken terwijl als ze het binnenkrijgen ze juist huidkwalen krijgen! Dan is het dus gewoon gif... Het wordt voor mensen ook wel in anti-depressiva gebruikt.
Bedankt voor je reactie!