erg jong om hengstig te zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

erg jong om hengstig te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 18:39

Onze jongste is 14 juli een jaar geworden. We hadden eerder ook al het idee dat ze hengstig was maar degene bij wie ze nu in de kudde loopt stond ook al verbaast te kijken. De oudere ruinen zijn erg van haar gecharmeerd en ze loopt lekker naar ze te knipogen.
Is een maand of tien niet erg jong om voor het eerst hengstig te zijn?

MissBambi

Re: erg jong om hengstig te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:40

de jaarling van de eigenaar van de "pensionstal" waar ik sta heeft ook een jaarling merrie die ook al hengstig is geworden.. dus het is gewoon normaal hoor Knipoog

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:09

Bij een kennis van mij is vorig jaar een jaarling ontsnapt en gedekt door een (dek)hengst in het naastliggende weitje...
Het is gelukkig niks geworden...

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:36

Ik had een meerie van toen maanden bij een hengstveulen staan. Ook zij werd met tien maanden hengstig. Het hengstveulen dekte er op los. We hebben ze toen uit elkaar gehaald.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:20

Vanaf 9 maanden is heel normaal.
Er gebeuren wel vaker ongelukjes omdat mensen denken dat hun paarden de eerste 2 jaar niet hengstig worden.
Het is nu eind juli. Normaal worden "veulenkoppels" uit elkaar gehaald zodra het in het voorjaar van het jaar dat ze 1 jaar oud worden wat opwarmt (maart/april). Dan komt namelijk de vruchtbaarheid op gang.

Groetjes,

Aline