Schouder klapt steeds uit de kom bij paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Schouder klapt steeds uit de kom bij paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:34

Rare vraag: Als ik ga rijden moet ik heen onze oprit omhoog lopen en terug naar beneden uiteraard (oprit ligt op een dijk). Als ik met 1 van mijn paarden naar beneden loop dat schud hij echt overdreven zijn voorbenen een beetje bungelig naar voren en daarbij hoor je steeds een akelig geluid alsof hij zijn schouder uit de kom gooit, hij schud zijn benen dan ook echt hard vanuit zijn schouder weg hoor. Het lijkt dat hij dit doet omdat hij het leuk vind ofzo en hij heeft ook echt geen bemerking op zijn benen en zijn bwegingen, is prima in orde allemaal. De andere paarden lopen gewoon normaal naar beneden en daar hor je niks geen geluiden bij.
Ik vind het maar een eng geluid en vroeg me af of het kan zijn dat hij inderdaad zijn schouder uit de kom laat klappen steeds en of het geen kwaad kan?
Ik weet nog wel dat de moeder van een vriendin vroeger ook dagelijks haar schouders even uit de kom trok, dat hadden ze op een of andere cursus geleerd, dus daar kon het blijkbaar geen kwaad bij, maar ook dat vond ik niet gezond Haha!

Marchador

Re: Schouder klapt steeds uit de kom bij paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:46

Als het daadwerkelijk zo is dat zijn schouder uit de kom gaat, is dat niet gezond. (Ik weet ook niet of het kan).
Ik zou als ik jou was gewoon de dierenarts ernaar laten kijken, eventueel foto's laten maken.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

Hee Dees!
Volgens mij is de schouder van een paard geen komgewricht zoals bij mensen. Dat zou betekenen dat een paard zijn schouder niet uit de kom kan laten schieten.
Misschien kun je het geluid beschrijven? Als het wat krakend is zou het misschien een tekort aan gewrichtsvloeistof of overschot aan kraakbeen tussen beide botten kunnen zijn. Hoewel dat gezien zijn zuiverheid van gangen niet helemaal logisch is...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 13:28

Hey, nee het is niet krakerig, het is echt zo een plop geluidje zeg maar, heel akelig gewoon! Het gaat trouwens om Ollie, het was me ook nog nooit eerder opgevallen bij hem, maar laatst liep ik een paar keer aan de hand naar beneden met hem en aangezien ik dan wat dichter met mijn oor bij zijn schouder zit viel het me nu pas op!
Gisteren kwam de dierenarts voor Mel weer terug en ik was het gewoon helemaal vergeten te vragen, lekker slim Frusty

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:53

lijkt me sterk. het is wel een kogelgewricht, maar zit met banden en pezen zo stevig vast dat het alleen voor-/achterwaarts kan bewegen (en een klein stukje opzij, maar niet zoveel als bij ons mensen).
ik zou de d.a. laten kijken. succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:21

Dat ze zo 'debiel' met de voorbenen zwaaien, is niet erg. Sommige paarden zijn gewoon een beetje lomp met naar beneden lopen (mijn vorige paard ging liever achterwaarts naar beneden dan voorwaarts). Het kan geen kwaad.
Het geluid lijkt mij ook geen kwaad kunnen, tenzij je gaat merken dat je paard er anders door is gaan bewegen op de rechte bodem.