Paard kon niet plassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anita_D

Paard kon niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:22

Zondag ochtend om half 7 ging mijn moeder de paarden voeren.
Toen ze bij de box van Roy kwam zag ze dat hij nog lag en hij stond niet op tijdens het voeren.
Mijn moeder kwam naar mijn kamer en zei: ik ben aan het voeren, maar Roy komt niet overeind.
Ik zei: geef hem maar een tikje op zijn kont, dan staat hij wel op.
Even later hoorde ik mijn moeder roepen: kom toch maar even naar kijken want hij ligt nu helemaal plat en hij kreunt ook.
Toen ik de box binnenstapte leek het alsof hij koliek had.
Ik heb hem overeind laten komen, maar hij bleef kreunen en stond met zijn achterbenen wijd en met zijn lichaam krom.
Ik vroeg mijn moeder om het hek tussen de bak en de wei te sluiten zodat Roy even de bak in kon, dan kon ik kijken wat hij zou doen.
In de tussentijd liep Roy naar zijn "plasplek" in zijn box en wilde plassen, maar er kwamen maar een paar druppels uit.
Hij heeft zo een kwartiertje staan persen en kreunen, zonder resultaat.
Ik heb zijn temperatuur opgenomen, die was 39,2.
Op een gegeven moment begon hij wat aan zijn stro te knabbelen, maar hij was verre van ontspannen.
Omdat ik hem de avond daarvoor had uitgemest kon ik wel zien dat hij in de voorgaande 6 uur een keer had geplast.
Ik heb zijn buitendeur opengezet, heb een ligbed uit de tuin gehaald en ben voor zijn stal gaan liggen om hem in de gaten te houden.
Na een uur deedt hij ineens een gigantische plas en toen was alles weer normaal.
Ik vraag me nog steeds af waar hij nou last van had...
Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik hem tijdens warme dagen onderspuit met natuurazijn tegen de vliegen.
Zou het mogelijk zijn dat dat in zijn koker terecht is gekomen en dat dat tijdens het plassen zou hebben gebeten?

Marigold

Re: Paard kon niet plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:25

misschien verstandig de DA ff te bellen en het verhaal voor te leggen?
ik heb er zelf nog nooit van gehoord!

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:29

de ruin van mijn zusje had dat een poosje terug ook, hij kon ook niet plassen en plotseling ging hij staan en liet hij een waterval los. misschien komt het idd van de warmte of van het natuurazijn, want als dat in de koker is gekomen kan ik mij voorstellen dat het prikt.

stertkte verder en laat je het ons nog ff weten

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:40

Hij is nu weer helemaal in orde, maar ik was echt even bang dat hij urinestenen of iets dergelijks had, bij ruinen en hengsten schijnen die operatief verwijderd te moeten worden.
In eerste instantie wilde ik ook meteen de DA bellen, maar omdat hij op een gegeven moment weer een beetje begon te eten en te bewegen besloot ik het nog even aan te kijken.
Een blaasverlamming kon ik wel uitsluiten omdat daarbij de staart ook verlamd zou zijn en dat was niet het geval.

karen19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:46

zolang het bij een keer blijft zou ik me niet te veel zorgen maken, maar toch goed in de gaten houden, en wanneer het probleem zich weer voort doet toch maar even de dierenarts bellen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:48

geef hem de komende dagen eens een half flesje bier per dag bij, dat vermakkelijkt het plassen, dat ie niet kan plassen komt hoogstwaarschijnlijk door de warmte, doordat ze veel zweten met dit weer wordt de urine erg puur, en dat kan idd zeer doen.
bier kan zowiezo geen kwaad, en is nog goed voor een glanzende vacht ook!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 19:51

crossmonster schreef:
geef hem de komende dagen eens een half flesje bier per dag bij, dat vermakkelijkt het plassen, dat ie niet kan plassen komt hoogstwaarschijnlijk door de warmte, doordat ze veel zweten met dit weer wordt de urine erg puur, en dat kan idd zeer doen.
bier kan zowiezo geen kwaad, en is nog goed voor een glanzende vacht ook!

Ik denk niet echt dat dat nodig is, hij plast weer prima.
Maar bier, heeft dat op dieren niet dezelfde invloed als op mensen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:52

nee een half flesje bier op 500 kilo is heel wat anders als een half flesje bier op 80 kilo mens.
ik ken veel dekhengsten die het kregen, ook om beter te kunnen plassen,
het kan absoluut geen kwaad het uit voorzorg te geven.
mijn merrie krijgt dagelijks een half flesje bruin bier.
dit voor haar hoeven.
ze is nog niet dronken geworden hoor Lachen
maar glimt wel als een tierelier!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 20:05

Oke, zolang hij maar niet zingend door zijn box zwalkt is het goed Haha!
We hebben alleen Heineken, is dat ook goed?
Lusten de meeste paarden bier?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:04

die van mij is er dol op,ik weet niet eens welk merk ik geef Bloos
ik denk dat het merk niet uitmaakt, weet alleen dat bruin bier beter voor de hoeven is, wat plassen betrefd maakt het niets uit.

pros_zero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:54

dat hebben wij ook een keer gehad met een oude pony van ons. stond ook in de plashouding maar kwamen maar een paar druppeltjes eruit. duz DA maar opgebeld. en die zei dat het een vorm van koliek was. heeft hem gespoten en later was het weg en kon hij weer normaal plassen