Ik ben een beetje ongerust, lees even aub

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Ik ben een beetje ongerust, lees even aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 21:50

Ik heb al eerder een topic geopend dat mijn paard lang na blijft pompen na het rijden wanneer hij niet zweette.
Ik begin me nu toch een beetje ongerust te maken moet ik zeggen. Gisteren heb ik vrij weinig met hem gedaan, en vandaag een paar rondjes gelongeerd in draf en hem daarna losgelaten.
Het was om half 10 ongeveer dus de temperatuur was goed te doen. eerst gelongeerd daarna mocht hij los. Na een kwartier los rond banjeren stond hij dus weer te pompen als een gek met een gesperde neus terwijl hij alleen heeft gestapt.
Na ongeveer 30 minuten was het nog steeds zo! Dus ik maar even een check up gedaan, en wat ik heb gezien is dat zijn tandvlees heel erg bleek is, dus niet roze maar tegen het witte aan.
Ook heb ik zn vel gepakt en hij leek een tikkeltje uitgedroogd ( maar dat was ook bij andere paarden) Later op stal was zijn ademhaling nog niet normaal en heb ik hem onder een douche gezet toen werd het wel iets beter maar nog niet zoals het hoort.

Wat kan dit zijn? Hitte? Bloedarmoede?

Ik laat morgen even de DA komen want ik vertrouw het toch niet.

Ps: hij heeft wel een erg verbrande neus, die verbrand gewoon door de golfplaten van de stallen heen! Dus het is ook wel erg warm daar als de zon erop staat.

RRteam

Re: Ik ben een beetje ongerust, lees even aub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:55

Je paard kan een zonnesteek hebben dus idd zorg dat je de da morgen bij je paard krijgt
Dat witte tand vlees is een teken dat het paard te weinig zuurstof krijgt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 21:56

Citaat:
Dat witte tand vlees is een teken dat het paard te weinig zuurstof krijgt

Dat zou inderdaad het pompen verklaren. Maar wat ik me dan afvraag, Ik rijd noooit overdag alleen sochtends vroeg en savonds laat. Zou het dan zo heet worden in de stallen dat hij daar een zonnesteek op kan lopen?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:00

lijkt mij dat hij oververhit is. Het word inderdaad onder de golfplaten warmer dan in de buitenlucht. Kun je hem dan niet gewoon buiten zetten in wat schaduw? Mocht je het niet vertrouwen, ong. 10 minuten afspuiten, water er af trekken en over nieuw. Nooit het water er op laten liggen dan kunnen ze zelf hun warmte niet kwijt. Dit kun je een paar keer achter elkaar doen. Dan koelen ze lekker af. Maar als ik jouw was zou ik hem op het heetst van de dag niet onder de golfplaten zetten. Of het moet er goed onderdoor kunnen waaien.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:03

http://www.manegedegrootewielen.nl/main ... ize/16.jpg

Dit zijn de stallen er zijn geen opties zonder golfplaten!
De enige koele plek is de spuitplek en de hal daarbij Scheve mond

Bij de buitenbakken zit geen schaduw, bij de wei langs de stallen niet. Alleen de wei die stuk achter de manege ligt, maar daar gaan ze per groep op en ze kunnen dus maar 2 keer per week.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:04

De fries die ik rijd, staat ook heel lang na te pompen met dit weer. Ook al werkt ie niet hard en ook al is ie goed uitgestapt.

Denk dat je paard inderdaad erg last heeft van de warmte in de stal...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:16

das idd een warme stal
das wel moelijk dat je ze niet buiten kan zetten
is er ook een mogelijk heid dat er een schuil hutje in wei gezet wordt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:17

Ik ben bang van niet denk niet dat ze dat doen voor 1 paard, en dan nog staat hij er maar 2 dagen op...

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:20

meschien een cool deken op ????

weet niet of het helpt in zo warme stal

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:22

Citaat:
meschien een cool deken op ????

wat zijn dat voor dekens? Ik heb nl wel een set van HH.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:25

tja dan denk ik dat je een beetje een probleem hebt. Hebben ze ook sproeiers in de buitenbak? Het is dan nog een optie om die sproeiers aan te zetten en dan gaan vernevelen. Daaronder is het lekker koel dan zoeken ze het koelste plekje wel op. Anders zou ik toch eens informeren naar een cool deken ofzo. Weet niet wat voor dekens dit zijn maar misschien een googlen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:31

Citaat:
Hebben ze ook sproeiers in de buitenbak?

Die hebben ze ja, die hebben ze een keer perongeluk aangezet toen ik mijn paard aan het afzadelen was in de buitenbak, resultaat een paard wat panisch werd door die straal ineens op hem en hem en mij door de band rand duwde.

Maar goed dat was ook een overwachte situatie. Ik zou dit welleens kunnen vragen, op de wei naast de manege staat nl wel een sproeier bijna heel de dag aan. Dan laat ik het de DA wel onderbouwen, dan kunnen ze het denk ik (bijna) niet weigeren.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:31

cool deken dat is een deken die de warmte eigelijk buiten de deken houd maar weet niet of het werkt binnen

http://divoza.com/shop/a.visit/nl

een nat paard heeft het veel warmer als een droog paard
je kunt je paard beter coolen nat maken droog maken nat maken droog maken dan coolt een paard pas

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:34

daarom omhoog richten die sproeier en naar beneden laten vernevelen. Lijkt het net voor de paarden dat het gaat miezeren/ regenen. Je moet het maar zo bekijken, als het zo warm is vindt jij het ook lekker verkoelend als er kleine water druppeltje op je vallen. En inderdaad laat een Da het maar zeggen dan moet het goed komen. Ik ben benieuwd

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:36

Ik heb gekeken, maar zou hij het dan niet nog warmer krijgen. Ik heb wel de hh protection set.
daar staat dit over:
'Een fijne deken voor een scherpe prijs. Eenvoudig te verstellen, past op alle type paarden, schuurt niet en blijft liggen. Goede bescherming tegen vliegen en zon, de stevige maas behoud zijn vorm en houd het halsstuk op zijn plaats. Makkelijk in het gebruik en ademend bij alle temperaturen.

edit: sorry voor de grote maar kan hem niet in kleur zetten Haha!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:44

Ik zou op zoek gaan naar andere huisvesting voor je paard. Weidegang of minimaal een buitenbox proberen te zoeken. Een gezond paard pompt niet bij het minste geringste, besteed er aandacht aan. Laat de DA een goede check-up doen. Laat deze situatie niet voortduren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:48

Ja de DA komt morgen lang omdat ik het zelf ook helemaal nie vertrouw, Maar een andere huisversting gaat helaas zo 1.2.3 niet. Mijn ouders zijn nl op vakantie en ik ga zelf de 31ste op vakantie en een stalgenoot zorgt dan voor mn paard.
Maar natuurlijk ben ik zelf helemaal niet blij met deze situatie. Ik snap ook niet dat ze geen uv werende laag hebben aangebracht op die golfplaten.....

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:51

Uv werdende laag houdt helaas geen warmte tegen. Alleen de straling. En dat is het probleem niet. Morgen de Da even afwachten denk ik. Misschien een luchtwegenkwaal. Hoelaat heb je een afspraak?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:52

Ik moest in de ochten terug bellen en dan zou zo snel mogelijk iemand langskomen Lachen. Dus ik bel morgen zo vroeg als het kan. ( zal vannacht me toch wel druk liggen maken dus veel slapen zal er niet van komen)

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:53

Het zou ook best bloedarmoede kunnen zijn, is je paard ook heel vaak wat suffig/sloom? Dat 'witte' tandvlees kan daar een teken van zijn. Piept hij ook als hij staat te pompen? Het zou inderdaad ook aan de longen kunnen liggen, zuurstofgebrek.
Ik ben benieuwd wat de dierenarts er van zegt!
Succes ermee!

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:54

Kan me voorstellen dat je ongerust bent, maar als je belt zet er dan maar een beetje druk achter. Anders moet je nog een hele dag wachten op bezoek.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:55

Misschien de sproeiers op het dak van de stal richten? Hoop dat de DA je verder kan helpen!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 22:56

Hij piept niet, maar is wel redelijk sloom en lusteloos. Maar dat zijn er 9 van de 10 met dit weer dus dat is moeilijk om nu te zien.

En ik ga er zeker druk achter zetten, ik vraag naar mijn vaste DA bij de kliniek. Die weet wel dat ik niet om iedere scheet bel, en dat randeux een taaie is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 23:00

Ik ga je topic in de gaten houden, maar ga nu echt proberen te slapen. Morgenvroeg weer verplichtingen. Probeer ook maar wat te slapen, anders ben je morgen gebroken. Komt vast wel goed. Je moet maar zo denken het is nu nacht en lekker koel

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:02

Ja ik ga ook maar richting bed, kan er nu toch weinig aan veranderen. Bedankt voor alle berichtjes!