Vanmorgen zag ik in ene dat mijn paard onder de kleine bobbeltjes zat. Kan dit warmteuitslag/zonneallergie zijn gezien de hitte van de laatste tijd? Ze loopt overdags op een weide zonder schaduw.
urticaria of neteleroos, heet dat ( denk ik) en komt inderdaad vaak bij paarden voor... ziet het eruit als kleine groepjes bultjes bij elkaar... vaak komt t vanwege zweten of juist te koud staan na afspoelen... even je veearts vragen wat de beste behandeling is
Wil morgen of overmorgen ook gaan bellen. Waarschijnlijk komt er zowieso begin van de week een da voor een andere stalgenoot. Wou alleen van te voren even weten of dit bestaat.
Bulten van dazensteken worden toch meestal heel groot? Ze heeft wel een een of 2 bulten gehad maar dat waren echte 'schijven' zoals je ze zelf ook kan krijgen op je eigen lijf. De bobbeltjes zitten echt bijna overal.
Oh ok. Mijn paard heeft wel een gevoelig huidje dus misschien zie ik nu wel gewoon iedere steek. Er zitten wel wat dazen. Ze zit wel onder de vliegen momenteel vooral op haar hoofd.
Als het behoorlijke bulten zijn, ca. 1 cm doorsnee of groter, en ze zitten over het hele lijf, dan kan het idd een allergische reactie zijn op tekenbeet of dazensteken. Wel belangrijk om de DA te laten komen, want als deze bulten opzwellen, dan kan dat gevaar opleveren voor de ademhaling voor wat betreft de bulten rondom neus en lippen. De DA kan je paard hiertegen iets geven waardoor de bulten verdwijnen.
het kan ook een bacteriële infectie zijn, maar dan gaan de bulten op een gegeven moment open. Als ze er geen last van hebt, zou ik het gewoon met rust laten want voor de da is het meestal ook raden wat het is.
Ik ga vanavond weer even extra goed kijken naar haar huid. Gisterochtend sliep ik nog half en met buiten zetten is ze altijd best druk dus niet echt de kans om goed te kijken.
Snap dr helemaal niets van... Gisteravond waren de bultjes weg
Houd haar wel nog goed in de gaten en neem haar dieet weer even onder de loep. Ze krijgt wel sinds een week of 2 ander, nieuwer hooi. Stalhouder voert er wel minder van per dag maar ja wie weet.