Afgelopen vrijgag was voor mij Zwarte vrijdag !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furora

Afgelopen vrijgag was voor mij Zwarte vrijdag !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 18:34

Afgelopen vrijdag zijn 2 van mijn fjordenpaarden overleden. In totaal zijn er 6 van mijn 9 fjorden ziek geweest.De dagen aan dit drama voorafgaande waren ze wel erg rustig, normaal als ze van de paddocks in de wei gelaten worden dan gaan ze als gekken te keer , kont omhoog en nog wat extra rondjes sprinten.Ook met het uit de wei halen moest ik ze echt mega aansporen terwijl ik anders maar hoefde te roepen en het stelletje kwam al naar huis gestormd. We dachten eerst dat ze rustiger waren door het warme weer. Een misvatting bleek later.Het begon afgelopen maandag met Koeliek bij een, de rest volgde. Het bleek een verstopping te zijn, wat heel vreemd is in ons geval want wij hebben nog steeds frisse weilanden.We hebben mooi zuiver hooi en voordroog wat we zelf produceren, de paddocks maak ik nat om de hoeven niet te droog te laten worden en de het wat koeler te laten zijn. Mijn weilanden zijn onkruidvrij. We beregenen dagelijks ! Overal staat schoon leiding water. De mest die in de wei of paddocks lag zag er normaal uit, de verstopping zat dus achteraf gezien erg hoog. Als het te warm is gaan ze overdag op stal waar ze kunnen beschikken over automatische water bakken.Ik heb er een dagtaak aan grapte ik al tegen mijn man. Ze zijn licht van kleur dus ook dat maakt nog verschil..........Maar helaas de diagnose is voor 90 % zeker dat ze zelf te weinig water tot zich genomen hebben. Het is net als met ouderen/zieken, zet ze 5 flessen water voor hun neus, ze moeten het tenslotte zelf naar binnen werken. Er lopen nog een aantal bloedonderzoeken en daar krijg ik volgende week nog bericht van, maar we verwachten dat daar niks uit komt.......Ik kan het nu pas hier weg zetten, mijn wereldje verging 2 zulke mooie lieve jonge dieren. Aurora was 2jr en Yeppe nog maar 4jr. Nadat Yeppe als eerste gestoven is voeg de dierenarts toestemming om Yeppe zijn darmen te mogen bekijken , dit om evnt Aurora die op dat moment nog erg ziek was misschien nog te kunnen helpen. De rotzooi en het gas spoot er werkelijk uit. Er zat al vrij ver vooraan een verstopping over 1 meter lengte, zuivere mest zonder ontegelmatigheden alleen TE DROOG.....Alle paarden zijn in hun zieke periode met parafine, water en zout water oplossing behandeld en natuurlijk de nodige pijnstillers. De paarden die gestorven zijn hadden van het begin af aan de minste darmwerking, bij beide kwamen over 3 dagen maar 3 harde keutels los. Ik heb ze beina ieder uur even laten stappen en draven, de paarden die het gered hebben zijn altijd tijdens het longeren een beetje blijven mesten. Bij Yeppe en Aurora zat er geen beweging in...Waarschijnlijk zijn deze 2 ook het hartst geweest voor zichzelf en hebben hun pijn pas laat in het proces laten zien. M'n tranen zitten nog erg hoog. De blaren op m'n voeten herinneren me er ook steeds aan, tjonge wat hebben we gevochten. Geslapen hebben mijn vader en ik vanaf maandag tot gisteravond nauwlijks. Dat kan schijnbaar onder stress allemaal. Gisteravond kon ik niet meer op m'n benen staan van vermoeidheid.Tot nu toe is het rustig maar ik blijf allert........Ze krijgen nu uit voorzorg kletsnat hooi en kuilgras en iedere dag 2 keer slobber en extra lang in een beregend weiland. Mijn 2 dierenartsen zijn van "goud"gebleken de afgelopen dagen, binnen 10 min stond er een op de stoep als ik belde . Ook uit eigen beweging kwamen ze steeds polshoogte nemen, ook zij hadden zo iets nog niet meegemaakt.

Boktpony

Re: Afgelopen vrijgag was voor mij Zwarte vrijdag !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:41

jeetje wat erg!
veel sterkte! 2 paardjes in 1 klap verliezen is niet niks denk ik...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:42

gadverdarrie meisje! dat is toch wel de grootste nachtmerrie van iedere paardeneigenaar!
als ik je verhaal lees, is er niets wat je jezelf kwalijk kan nemen; je kan moeilijk het water bij die beesten naar binnen gieten! Ik moet eerlijk zeggen dat de paarden bij ons gewoon een drinkwatersysteem in het land hebben staan en ik dus ook niet in de gaten kan houden wat ze drinken...
brr.

heel veel sterkte de komende tijd!

iilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:49

Jeetje wat een verschrikkelijk verhaal. Daar moet je toch niet aan denken als paardeneigenaar.. Veel sterkte de komende tijd!! Ach gut

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:04

Oh jee wat erg,

Zit hier met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen. Wat erg om zo je paardjes te verliezen.

Heel veel sterkte de komende tijd en ook met je andere paardjes die er nog zijn.

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:00

Ik wil je heel veel sterkte wensen.
En ik leef met je mee.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:27

Jee wat verschrikkelijk zeg....ongeloofelijk gewoon...
Ontzettend veel sterkte en beterschap met de rest van je paardjes!!

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:32

wat erg om in 1x 2 paarden te moeten verliezen. Heel veel sterkte met de rest van je paardjes en je verdriet.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:50

Ohh wat vreselijk voor je! Zonde van die jonge beestjes.. Heel veel sterkte ermee!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:08

Heel veel sterkte ! wat ellendig. Ik wist niet dat dit kon...

karen19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:38

wat vreselijk! veel sterkte...

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:44

Heel veel sterkte gewenst...
Wat een vreselijk verhaal,ik heb het echt een paar keer doorgelezen en wist ook niet dat zoiets mogelijk was.

furora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:05

CarS schreef:
Heel veel sterkte gewenst...
Wat een vreselijk verhaal,ik heb het echt een paar keer doorgelezen en wist ook niet dat zoiets mogelijk was.

Nee wij wisten het ook niet, we weten nu wat ons te doen staat bij hoge temperaturen, hooi/kuil enkele uren nat maken en zolang het echt heet is slobber voeren en extra in de wei .........