Merrie-probleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ingdong

Merrie-probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 17:08

Ik rijd een 4-jarige merrie. Nu valt het mij op dat haar ene tepel veel groter is dan de andere. Ze is (natuurlijk) niet drachtig of iets. Weet iemand of dit kwaad kan of wat het kan zijn? Ik kan er niks over vinden op internet... Boos!

wsundayl

Re: Merrie-probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:07

Heel toevallig had mijn paard vandaag exact hetzelfde. De ene tepel was zeker 2x zo groot als de andere. (het is een 3-jarige die nog nooit drachtig is geweest)

Ik heb het bij iemand bij mij op stal gevraagd of zij wist wat het kon zijn en wij konden de tepel gewoon melken, daarna was ie weer normale grootte.
Toevallig kwam de da vandaag dus heb het gelijk gevraagd.
Het is iets hormonaals, ik moest het laten drogen en in de gaten houden of het terugkwam en hoe snel. Want het kan een ontsteking zijn. Wij mochten er ook gewoon zo aanzitten.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:10

zo, das een snelle reactie.
Mijn paardje vind het niet prettig als ik er aan zit, maar dat kan ook zijn omdat ze het niet gewend is!
Dankje voor je reactie. Ik zal het voorlopig in de gaten houden. Ze lijkt er verder niet echt last van te hebben. Met een ontsteking hebben ze ook vaak koorts enzo, en daar heeft ze geen last van. Bedankt iig!
Ook toevallig... :-D

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:52

Een tepel die opzwelt wanneer de merrie niet drachtig is kan enkele oorzaken hebben. In de eerste plaats is het meestal ongevaarlijk en gewoon de hormonenhuishouding van de merrie die even in de war is. Vaak gaat dit over met de melk die aanwezig is in de uier te laten opdrogen. Zoals hierboven al gezegt, gewoon gerust laten. Maar het kan ook een uierontsteking zijn of worden. Dit kunnen merries ook krijgen nadat hun veulen gespend is (omdat er dan teveel melk in de uier aanwezig is die niet afgenomen wordt) en kan zeer pijnlijk zijn. Dus wanneer je twijfelt haal je er best even de dierenarts bij.
succes.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:24

ze heeft geen veulen gehad, dus dat kan het niet zijn. Bedankt voor je reactie! Het stelt me een stuk gerust.. Knipoog Als je paardje zoiets heeft ga je je toch altijd een beetje zorgjes maken! Bloos

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 15:36

vandaag was de DA er voor de influenza (aggosj...) en toen heb ik het voor de zekerheid even gevraagd (als die man er dan toch is.. MAggie nog aan tepeltjes voelen ook... Knipoog ) Maar hij zegt dat het niks is, ze zijn gewoon zacht, alleen is die ene veel groter.. Ze is gewoon mismaakt... Maar dat wisten we al.. HAHA... Haha! (deken met ondermaat 155 en een cob-halster voor dezelfde pony begreep de verkoper ook al niet!! HAHA.. Blond ) Maar goed, dat probleem is dus ook weer opgelost.. Ik moet het alleen wel in de gaten houden.. Het mag niet ineens heel hard gaan groeien enzo...
Bedankt voor jullie reacties!!! Haha!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 18:50

Toevallig viel het mij onlangs ook op bij mijn merrie, nu heeft zij wel verschillende kleurtjes tepels Bloos dus misschien vertekent het beeld ook wel. Ik zat het me ook al af te vragen wat het kon zijn!