Fenylbutazon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Fenylbutazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 16:29

Ik ben op zoek naar wat meer informatie over het product Fenylbutazon voor paarden.
Via google vind ik niets,misschien heeft iemand het e.a. op zijn/haar pc staan,kennis etc?

Ik weet dat het verboden is in NL,weet ook iemand waarom??
Wat ik dus graag zou willen weten is :

Waarom verboden in NL?
Bijwerkingen?
Hoelang te gebruiken?
Verboden in België?Waarom wel/niet?
Evt ervaringen zijn welkom!

Beetje veel,dat wel maar het is belangrijk voor me te weten Lachen

djuno

Re: Fenylbutazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:38

*voor zover ik weet is het in Nederland verboden omdat er stoffen inzitten die bij consumptie door de mens (paardenvlees) nare verschijnselen kan veroorzaken.

*bijwerkingen zijn er volgens mij niet

*hoe lang je het mag gebruiken weet ik niet....maar 1 week achterelkaar sowieso wel...ligt ook aan de dosering denk ik

*over hoe en wat in België kan ik je niets vertellen

*denk dat een ieder hier wel zijn ervaringen heeft....het wordt "stiekem" toch nog heel veel gebruikt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:57

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 17:20

KiWiKo schreef:
Ik zou het vragen aan de dierenarts die het voorschrijft

viewtopic.php?f=3&t=582057&start=25&st=0&sk=t&sd=a

wordt ook afgekort als Bute

Bedankt!

Uit je gegeven link wordt ik niet veel wijzer,maar ik kijk verder.
Het probleem is,met die DA heb ik nou geen contact,vandaar dat ik het vroeg

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 17:21

djuno schreef:
*voor zover ik weet is het in Nederland verboden omdat er stoffen inzitten die bij consumptie door de mens (paardenvlees) nare verschijnselen kan veroorzaken.

*bijwerkingen zijn er volgens mij niet

*hoe lang je het mag gebruiken weet ik niet....maar 1 week achterelkaar sowieso wel...ligt ook aan de dosering denk ik

*over hoe en wat in België kan ik je niets vertellen

*denk dat een ieder hier wel zijn ervaringen heeft....het wordt "stiekem" toch nog heel veel gebruikt.

Het is dus verboden speciaal voor mensen?Ik dacht met gevaar voor paarden!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:42

Dit is wel een interessante link (wel weer in het engels, sorry als dat lastig is...). Hier wordt het gebruik van bute bij paarden én bij mensen besproken.

http://horseproducts.stablemade.com/_Articles/Phenylbutazone.htm

Ik heb het vroeger ook een tijdje aan mijn paard gegeven toen hij last had van zijn sesambeentje en artrose. Het is vrij goedkoop en werkt veel effectiever (sneller en kleinere dosis) dan bijvoorbeeld Quadrisol, maar bij langdurig gebruik kunnen er ernstige bijwerkingen optreden. Toch vind ik het jammer dat het verboden is, juist omdat het heel effectief is om snel een ontsteking de kop in te drukken.

Ik dacht ook idd dat de reden om het te verbieden ligt in de effecten die het middel op mensen kan hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:46

Bij alles her boven beschreven komt ook nog dat bij langer gebruik een verslavend effect ontstaat, waardoor je paard steeds meer nodig heeft om zich lekker en happy te voelen en als je dan stopt ontstaan er afkick verschijnselen net als bij menselijke drugsverslaafden...

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:43

Ik heb helaas slechte ervaring met fenylbutazone, onderaan m'n profiel heb ik er een heel stuk over geschreven.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:01

ik heb goede ervaringen met Bute. Zie heel veel paarden er goed en snel van opknappen.
Dilemma blijft altijd dat het officieel niet mag, en dat er bijwerkingen zouden kunnen optreden *zelf overigens nog nooit gezien*. Toch is bute geen wonder middel, en moet er altijd goed overwogen worden of het geen levensverlenger word voor een paard.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:04

Buut is een hele goede en goedkope pijnstiller voor paarden, vergelijkbaar met aperine voor mensen. De reden dat het niet meer is toegestaan is omdat het residuen in het vlees van het paard kan geven en het vlees dan niet meer geschikt wordt gevonden voor consumptie door de mens. Bovendien zijn er ook andere pijnstillers die wel geregistreerd zijn en die moet je dan officieel eerst gebruiken. Bijwerkingen bij langdurig gebruik zijn hetzelfde als andere asperine-achtige stoffen, mn effecten op het maagdarmkanaal. Bij gebruik volgens de voorschriften is het heel veilig. Buut is een pijnstiller en geeft dus geen genezing, je moet het natuurlijk niet gaan gebruiken zodat je je paard weer kan gaan rijden. Gebruik op concours is strafbaar, als je dopingcontrole krijgt ben je zwaar de banketstaaf (en terecht). Hopelijk kun je hier iets mee.