pony heeft steeds diaree

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola24

pony heeft steeds diaree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 14:28

mijn pony heeft steeds diaree, en niet zo'n beetje ook.
ik weet dat ze overgevoelig is voor kuilgras, en dat krijgt ze dan ook niet. en als ze op een nieuwe wei komt met veel gras dan heeft ze het ook. dit zijn natuurlijk geen rare dingen.
maar nu had ze het van de week weer,terwijl ze helemaal niet veel gras in haar wei krijgt.
ze stond zelfs bij haar vorige eigenaar altijd in een volle wei, en had daar nergens last van....

iemand tips?????

RUBYWHITE

Re: pony heeft steeds diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:58

Ik zou in iedergeval meer ruwvoer bijvoeren. Ook teveel aan water kan diarree opwekken.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:14

En Carola, het warme weer laat ook helaas deze dingen veel zien. Ponitha en Bart hebben het ook al vaak gehad de afgelopen weken. De paarden drinken door het warme weer meer dan normaal en de weide zijn nagenoeg kaal. Als de paarden dan niets/of weinig voer in de darmen hebben krijgen ze ook eerder diarree. Dus bovenstaande is raadzaam, maar dat doe je bij Lotte al.Hopelijk nu ze verweid zijn, word het probleem minder.....

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:31

Op regelmatige tijdstippen ontwormen.
Meer ruwvoer bijvoeren en eventueel aangepaste graanvoeding voor paarden met gevoelige darmen. Schoon water te drinken geven.

Waarschijnlijk is ze gewoon overgevoelig, dus gewoon goed opvolgen en uitzoeken wat ze wel en niet mag eten om dit te vermijden.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:49

Idd wat er al gezegd wordt meer hooi voeren
Gooi gewoon is 10 kleine bultjes in de wei ( blijft ze ook bezig)
En verschoon met de hitte elke dag het water het water word lauw
Maar ga je zelf maar na als jij veel drinkt en weinig eet krijg je ook diaree

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:07

Mijn paard had ook een tijdje last van diarree, antibiotica hielpen maar kort (tweede keer niet). Andere dierenarts gaf spierverlapper (1 dag) en een wormenkuur tegen lintworm (schijnt bij meer dan 90% van de paarden voor te komen!!).
Hij was 6 weken geleden ontwormd, maar Equimax is het enige wat helpt tegen lintworm. Bij de mijne was het met een paar dagen over. Daarnaast alleen hooi voeren (ook geen biks!)
Misschien een idee??

karen19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:26

i.i.g. erg goed in de gaten houden, diarree kan ook uitdroging veroorzaken, en zeker met deze temperaturen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:33

Zouden wormen kunnen zijn maar ook te veel aan zand in de darmen! Doe wat mest in een emmer water. Goed uitspoelen! Gooi overtollig water weg en kijk wat er aan zand op de bodem ligt. Is het een theelepel of meer meteen een zandkuur geven!

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:00

Inderdaad eerst wormen en zand uitsluiten. Dus equimax geven en de watertest met mest.
Als het beide niet is, alleen hooi geven voor de rest niks, 9 van de 10 keer gaat het weer beter. Als het niet over gaat is er wat anders aan de hand en zou ik een veearts inschakelen!