help hele wei vol met jacobskruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

help hele wei vol met jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 05:21

Ik heb een ontzettend groot weiland en sinds kort weet ik dat 60% jacobskruid is. Ik huur het van een boer. Pluk me wezeloos. Maar er komt geen einde aan. Wat te doen?

Eirikur

Re: help hele wei vol met jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 06:48

Ik zou eerst eens met die boer gaan praten. Het zou natuurlijk het mooiste zijn als je dit weiland om kunt ruilen voor een ander stuk waar het niet staat. Als dat niet kan, is ie misschien wel bereid om op het land wat je nu hebt eens even flink te spuiten om die zooi uit te roeien. Bedenk daarbij wel dat je paard(en) er dan een tijdje niet op kunnen. Eerst moet al het JKK dood zijn en, minstens zo belangrijk: de dode plantenresten moeten van het land verwijderd worden!!! Eenmaal dood herkennen paarden JKK niet meer en is het gevaar dat ze het per ongeluk opeten vele malen groter dan "vers". De plantenresten mogen zeker ook NIET gewoon op de mesthoop, afvoeren naar de vuilverbranding is de beste oplossing.
Als de boer niet bereid is je te helpen met de bestrijding: heel snel een ander land zoeken en maken dat je wegkomt. Een boer die de JKK-problematiek niet serieus neemt is een prutser, dus wie weet wat er dan op en rond die boerderij nog meer mis is?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 15:41

Eh hij heeft zon 50 weilanden. Staat in veel van zijn weilanden. Hij bespuit het in het najaar pas.

StephanieDK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:43

het schijnt zo te zijn(ik heb hte ook maar van horen zeggen hoor, dus weetniet zeker) dat jacobskruid alleen gevaarlijk is zogauw het in hooi zit, dat paarden het zo vanuit de wei niet opeten..maar ik zou voor de zekerheid toch maar snel een andere wei zoeken!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:40

JKK is ALTIJD schadelijk. Paarden eten het alleen niet wanneer het nog in de grond staat, omdat het dan gewoon niet lekker is. Wanneer het gedroogd is (dus wanneer het in het hooi zit), valt de vieze smaak weg en zullen ze het gewoon opeten. Er is één situatie waarin paarden JKK wel vers zullen eten: als ze echt honger hebben! Als ze op een voor de rest volledig kaalgevreten land staan met verder alleen JKK is de kans groot dat ze eraan gaan eten om te "overleven".....

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:43

neem geen risico ook niet met de gedachte van ze eten het toch niet... die van mij is eraan gestorven omdat hij het wel at (was onder het rijden ook altijd een probleem, altijd stiekem hapjes proberen te nemen van groen langs de weg...)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:43

je paarden oppakken en wegwezen!!!
Daarbij komt....blijf er zelf van af!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ook voor de mens is het giftig..buiten dat...hoe meer jij aan die planten gaat trekken hoe meer ze hun zaadjes zullen lozen (dus het worden er meer en meer)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:20

Je kunt het best uit de wei halen hoor, wel handschoenen dragen en goed diep steken. De plant gaat volgens mij pas versneld zaad aanmaken als hij aan het doodgaan is, niet als er wat aan gesjord wordt.

mancha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:39

Ik zou het niet een fijn gevoel vinden als mijn paarden tussen het jkk zouden lopen...Als het gras op is kunnen ze aan deze planten beginnen..
Maar wat mij het meeste verontrust...heb jij bij deze boer ook s'winters je paardjes staan?
Hij heeft meer land zeg je dus ik neem aan dat hij ook zelf hooit...ja dan wordt het pas echt gevaarlijk...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:43

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:47

ik zou er ook mee uitkijken! als 60 % van je weiland jkk is zou ik het laten omploegen flink wat mest erop en dan nieuw gras inzaaien! is echt de beste methode!
toen wij super veel jkk in het weiland hadden is het ook omgeloegt en bemest en er zijn geen nieuwe plantjes opgekomen!!! en in de andere weides zie ik nu nog steeds regelatig plantjes omhoog komen vaak onder de heining waar dus niet bemest word,...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:49

Klopt, JKK gedijt het best op schraal land! Maar ik zou gaan voor én verwijderen én gif erover en dan omploegen en opnieuw inzaaien.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 11:10

Het is van staats bosbeheer, omploegen mag niet. En ze staan er ook het najaar op. Nadeel 1 paard is van mezelf de ander lease ik al zon 7 jaar. Ik kan vragen om een ander land maar alles staat vol. Dit is het enige land waar ze met zijn 2tjes staan. Zonder het geruzie met andere paarden. Als we er 3 balen hooi opzetten? Zou dat helpen. Dat ze onbeperkt hooi hebben. We hebben nu zon 15 zakken geplukt en zitten op 1/4 van het land

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:12

ik zou het niet riskeren,ben er helaas ook 2 pony's aan verloren!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:14

Je moet het niet uittrekken, maar uitsteken met wortel en al. Er is een speciale vork voor te koop waarmee dat gaat, maar het is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je wei of je dit handmatig kunt doen! Anders idd helemaal omspitten, plantenafval integraal verwijderen, spuiten en opnieuw inzaaien.
Je paard er in elk geval niet (!!!!!) laten staan, het is verschrikkelijk giftig en een paard eet het gewoon op. Het risico niet nemen!

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 14:42

Ik heb niet veel keuze, op al zijn weilanden staat het, kan niet weg vanwege de ene lease is. Ik trek alles eruit met wortel en al. Doe het gelijk in een zak zodat er zo min mogelijk versprijd wordt.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 14:46

Maar wat vinden die andere paardeneigenaars ervan?
En waarom pas in het najaar spuiten?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 20:45

Dan staan er geen paarden. Denk dat 10% van de 125 eigenaren het weten en de rest niet eens beseft hoe gevaarlijk het is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:57

Heeft die boer zelf dieren op zijn weilanden staan of gaat hij het straks nog hooien voor eigen dieren? Want zijn weilanden zijn goed waardeloos op deze manier. Dat kan hij toch neit willen? Die droogte heeft dan nog een voordeel.... hoop dat het gelijk uitdroogt.

50plusser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:02

nooit met blote handen plukken!!!! zelfs de honing van bijen die van die planten honing verzameld hebben is giftig voor de mens

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:39

ruim je je mestop oflat je dat liggen???
het is zo dat jkk op arme grond groeit. zodra jij dus je mest laat liggen en gewoon een beetje uittrappen en verspreiden zo krijg je een rijk bemeste grond dus minder last van jkk. en anders keertje spuiten. werkt ook erg goed moen ze er alleen een tijdje niet op.